Hejsan är ny på forumet och har en fundering.

Jag har ett större hus från 1953 med 2 plan samt källare. I båda planen är stammarna och golvbrunnarna bytta dock inte i källaren där är golvbrunnarna (3st) i gjutjärn. jag funderar på om man skulle relina dom alternativt bila upp i förebyggande syfte! någon som har tips/ erfarenhet av relining. Pris/tid?
 
Mitt råd: Byt dom isf att laga o lappa. Förmodligen ungefär samma kostnad men du har nya grejor.
 
Reelining av golvbrunnar är ej typgodkänt. Reeliningfirmorna gör det, men det är bara för rör och stick som deras metoder är typade, d v s man har ej testat att åtgärden är hållbar vad gäller brunn.

De reelinade brunnar jag har sett har inte varit granna. En riktig smäcklösning, enligt mig.

Bila upp de gamla och byt istället. Sen kan du ju reenlina rören...
 
Det får väl bli att bila upp brunnarna då! Trist men det kanske inte är så farligt mycket jobb ändå!
 
tontho78 skrev:
Det får väl bli att bila upp brunnarna då! Trist men det kanske inte är så farligt mycket jobb ändå!
har dom rostat genom, läcker dom, är dom spruckna? Om inte... låt bli att röra :).

Gjutjärn användes bara i väggar och ingjutna i golv. Det som ligger i marken under källargolvet är med största sannolikhet inte gjutjärnsrör. Kan vara betongrör eller keramik. Byter du brunn så får du nästan automatiskt mer jobb med att byta rören med om det visar sej att det är betongrör i sämre skick en gjutjärn.
Ser ingen mening i att "reparera" en sak som fungerar
gaia
 
I mitt hus (-43) så var det iaf gjutjärnsrör i marken under källargolvet, ända fram till ytterväggen (därefter betong under mark utomhus).
Men jag håller med gaia, fungerar det bra så rör inte. Ska du däremot ändå lägga nya golv i källaren så passa på att även bila upp och byta rör, så slipper du förstöra dina nya golv om några år om avloppet börjar krångla då.
 
Jag har gjutjärnsbrunnar i källaren och tänker inte byta dem sålänge de fungerar. Gallren ser inte så roliga ut längre, men just idag har jag lämnat bort dem för blästring och målning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.