Jag har lite funderingar på att bygga ett slags skriv/pyssel-bord/bänk till barnens rum med tillhörande hyllor.
För att beskriva hur jag har tänkt såhär långt:
Utgår från ett hörn i rummet. På vänster vägg blir det en (bok)hylla och sedan rakt ut från hyllan längs med den andra väggen en 60cm djup bänkskiva med längden ca 200-240 cm. Ovanför bänkskivan blir det eventuellt också en eller flera hyllor. Hyllorna blir 20-30 cm djupa.

Hyllan på vänster vägg kan bli 120 cm bred där den yttre halvan går ner till golvet. Den inre halvan får "stå" på bänkskivan.

Jag hoppas kunna hitta en färding hurts som kan stå i mitten under bänkskivan och också fungera som stöd till denna. Jag vill gärna slippa ha några ben. I ytterändarna tänkte jag ha en stående skiva som bänkskivan kan vila på. Eventuellt fäster jag den direkt i väggen på vänster sida. Bänkskivan kommer att sitta 60 cm över golvet eftersom det handlar om ett barnrum.

Jag skall försöka få till en skiss framöver.

Första frågan är val av material. Först funderade jag på MDF till hyllorna och någon mer eller mindre färdig bänkskiva. Hade även funderingar på Valchromat till bänkskivan men det blir det nog inte. Nu har jag inte bestämt mig för ytbehandling ännu. Just nu lutar det åt en bänksiva i stavlimmad ek som behandlas med hårdvaxolja eftersom jag inbillar mig att det kan vara rimligt enkelt och ge en yta som kan slipas till och underhållas vid behov. (Återigen, det är barnen som kommer att sitta här och rita, klippa, måla, limma mm.) Sedan tänkte jag mig att man kanske kunde ha hylldelarna vitmålade. Nu är ajg helt värdelös på det här med att kombinera färg och material så detta är beslut som jag får överlåta till någon annan därhemma. :)

Jag har tittat lite på K-Rautas skivor: http://www.k-rauta.se/bygg_1444.htm
En första konkret fråga: vad innebär LGS och KRG i dessa beteckningar? Eller är det bara tillverkaren?

Sedan efterlyser jag lite allmänna råd angående materialvalet. Just nu är jag som sagt inne på bänkskiva i ek och kanske hellre limfog i furu än MDF till hyllorna.
 
MDF är ju väldigt smidigt att jobba med, men kräver sen lite målning för att bli bra. Melaminbelagd spånskiva är redan färdigbehandlad, vilket såklart kan vara ganska smidigt, om än lite tråkigt. Kanske kan en melaminbelagd spånskiva fungera som topp på skrivbordet? Ytan är ju ganska tålig.

Annars är Rustas stavlimmade skivor ett varmt tips, jag har använt ett stort antal sådana och jag är mycket nöjd med dem, och dessutom är de billiga. Titta runt i travarna, olika partier har olika stavbredd, generellt sett är dock stavlängden kort och stavbredden smal. Dessutom är bitarna fingerskarvade. Men kan man leva med det så är det en mycket bra skiva i övrigt.

LGS och KRG har jag aldrig hört talas om i detta sammanhang, mitt tips är att slå k-rauta en signal, berätta gärna här sen, jag är nyfiken!

Angående bredden på skivan - jag vet inte i vilken ålder dina barn är i - men kommer det att kunna nå in över en 60cm skiva för att ta saker i hyllan, det kanske blir väl långt att sträcka sig?
 
Ja, ringa och fråga - det gjorde man ju alltid innan internet...tänkte inte på det. LGS och KRG är alltså tillverkaren så det har kanske ingen större betydelse. Jag tänkte det kanske kunde vara någon kvalitetsbeteckning eller liknande.

Rustas skivor kanske inte är så dumma, priserna vekar ju konkurrenskraftiga:
http://www.rusta.se/hyllplan_och_bankskivor_mobler___inredning_c179_sc179.html

Där finns ju en del hyllplan också i både ek och gran. Kanske ett bra alternativ?
Jag vet inte om det blir för mörkt att köra allt i ek men det går ju också att måla om man skulle ändra sig (innan oljan kommer på då).

Melamin är nog bra men som sagt, inte så kul. Sådana hyllor kör jag med i garaget, billigt och bra från Byggmax.

Är Rustas ekskivor helt obehandlade?

De finns väl kvar i Lund - jag tror jag piper dit en sväng nu på lunchen och kollar.
 
Rustas skivor är grundoljade, inte särskilt mycket dock. Och ja, de finns kvar i Lund.

Angående ytan så kan nog olja fungera om du är flitig med det. Men blir slitaget hårt med kritor etc så har jag kört på en hård lack istället.

Det är möjligt att LGS och KRG är kvalitetsbeteckningar, men inget jag känner till i så fall.
 
Ek för hårdheten med någon ljus lasering eller bets och sedan klarlack på är mitt förslag. Jag tycker det tar lång tid för oljade ytor att "härda" och bli av med alla eventuella lösningsmedel. Klarlack känns trevligare om man ska sitta där och hänga med bara underarmar. Desutom tåligare mot allt möjligt kladd och lättare att torka av. Svårare att reparera iofs men så vansinnigt hårdhänta hoppas jag att barnen inte är =)
 
PrinsValium skrev:
...så vansinnigt hårdhänta hoppas jag att barnen inte är =)
Denna kommentaren kan jag bara hänföra till din egen tagline. ;)

Nåja, allvarligt talat så skall ju bordet vara till för att användas. Jag har inga amitioner att skapa en högblank yta av Amerikanskt snitt och att bibehålla denna. Jag har i princip noll erfarenhet av olika ytbehandlingar förutom täcklasyren på huset (som jag fö har alldeles för mycket erfarehet av för min smak). Slipa och måla/lacka är helt enkelt inget jag tycker är roligt. Däremot sådant som att såga, fräsa och sätta ihop är fantastiskt roligt. Det är väl kanske lite det som har hindrat mig tidigare, jag har en känsla av att det inte kommer att bli kul att avsluta projekten.

Hursomhelst så inbillade jag mig att hårdvaxolja skulle vara lite enklare och kunna ge en hyfsat hållbar och ändå "reparerbar" yta jämfört med klarlack. Jag tänker mig en relativt matt yta. Men jag kanske har helt fel när det gäller detta. Min erfarenhet av olja inskränker sig i princip till linoljade trädgårdsmöbler. Prins Valium: Du har en bra poäng när det gäller härdningen och eventuellt kladd. Sådant är jag också allergisk mot. Är det samma problem med hårdvaxolja eller annat vax? Vad finns det att välja på egentligen förutom vanlig målarfärg (som det ju också finns 1000 varianter av)?

Jag var iväg till Rusta och tog mig en titt. Skivorna ser ju inte så dumma ut. Jag köpte ivarjefall en mindre bit som jag tänkte ta hem som test, demo och provbit.

Jag frågade om de var behandlade och fick svaret att de som benämns hyllplan är oljade medan bänkskivan inte skulle vara det. Jag tyckte de såg ganska lika ut. Om de nu är lätt oljade, är detta ett problem? Eller går det att tvätta/slipa om jag skulle vilja göra något annat än att olja? (Tex måla om jag kommer på att jag inte vill ha så mycket ek.)
 
Håller helt med dig, slipa/lacka är inte favoriterna.

Men dock är min erfarenhet att både "vanliga olja" och hårdvaxolja, rätt applicerade inte ger en kletig eller konstig yta. Och ja, de är enklare att reparera än en lackad yta. Å andra sidan håller en lackad yta längre - och eftersom det bara är (antar jag?) själva bänkytan som får stryk så är det lätt gjort att slipa ner bara denna och lacka om när det behövs.

Att slipa ner och lacka Rustas ekskivor (27 och 40mm) har fungerat utmärkt för mig. Dock oljar jag helst - det är lättare att få det bra, åtminstone för mig som är långt ifrån expert. Men du kan väl testa att slipa och lacka på din provbit och ser hur det blir?
 
Jag är ju egentligen ett stort fan av olja =) men det är inte så förbaskat knepigt att få till en ok lackad yta tycker jag. Speciellt inte om den inte ska vara spegelblank och snygg utan faktiskt ändå blir lite sliten och skamfilad. Testa att dra på någon vattenbaserad polyuretanlack på en provbit och se om det fäster. Är den inte alltför oljig och har torkat ordentligt så borde det fästa ändå. Blir det luftbubblor eller damm i lacken försvinner det om man slipar lite lätt på den.
 
jac skrev:
Jag frågade om de var behandlade och fick svaret att de som benämns hyllplan är oljade medan bänkskivan inte skulle vara det. Jag tyckte de såg ganska lika ut.
Jag köpte två såna bänkskivor och kan meddela att dom är oljade. Kanske bara "grundoljade", men papprena som låg på skivorna hade sugit i sig olja. När jag hyvlade skivorna syntes tydligt att de var oljade. Det var dock bara på ytan.
 
Jag tror inte att det finns någon behandling man gör hemma som kan ta sig in särskilt långt (förutom möjligen via ändträ). Slipar lite man eller hyvlar så försvinner även en oljebehandling väldigt snabbt. Men en oljebaserad lack fastnar rätt säkert och antagligen en vattenbaserad också om oljan har torkat ordentligt. Vattenbaserad är trevligare att jobba med dock. Torkar fort och luktar väldigt lite.

Edit: ok, jag kanske ska dra öronen åt mig lite. Med en vattenbaserad lack kanske det är bäst att försöka få bort så mycket som möjligt av oljan.
 
Redigerat:
PrinsValium skrev:
Edit: ok, jag kanske ska dra öronen åt mig lite. Med en vattenbaserad lack kanske det är bäst att försöka få bort så mycket som möjligt av oljan.
Alternativt kan man testa med ett lager schellack (kvistlack) först. Det brukar funka bra både på oljad yta och som grund för vattenbaserad färg och lack.
Testa på en spillbit först.
/B
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.