Hej alla kunniga!
Jag funderar på om det finns några begränsningar på vad man får demontera på egen hand? Jag skulle vilja riva ner stora delar av den utanpåliggande el i samband med att alla innerväggar ska få nytt gips. Är det bara att bryta strömmen för aktuellt område och sedan slita ner grejjerna eller vad ska man tänka på?
 
Se bara till att alla ändar som fortfarande KAN ha ström isoleras.
Riv från uttagsänden och lämna kvar dosor på de kablar som blir kvar.
Klipp sas inte mitt på en kabel om man inte vet var den slutar.

Protte
 
Funderat på att fälla in om du ändå ska på med nytt gips?
 
Självklart ska det fällas in, det handlar i första hand om en 10m köksvägg (5m kakel, 5m dyr tapet) så utanpåliggande blir inte snyggt... Min plan var att riva in till reglarna så att elektrikern bara kan komma förbi och rulla ut sina kablar innan jag gipsar upp. Kan jag riva ända fram till elcentralen eller hur långt före bör jag avbryta?
 
Det är kanske bäst att prata med elektrikern som ska göra det, så får han som han vill. När det gäller gamla hus är det svårt att ge svar på tal.
 
Ja, allt kommer ju ske i samråd... men det befintliga köket med skåp, kakel osv. ska rivas redan innan (och "elektrikern" har jag inte kontaktat än) så jag var mest nyfiken på om man bröt mot någon lag när man demonterade elen eftersom det är så hårt gällande montering. Tack för svaren!
 
Redigerat:
Mikael_L
Byggår 1921 skrev:
... så jag var mest nyfiken på om man bröt mot någon lag när man demonterade elen eftersom det är så hårt gällande montering. Tack för svaren!
Ja i princip. Men jag kommer inte skvallra ... :rolleyes:
 
TS (trådstartare)>Som sagts så är det mot föreskrifterna men om du inte tar bort det från centralen så se till att dra åt skruvarna i aktuell kopplingsdosa på matande sida så ledarna inte bara hänger dåligt i en dosa.

Idealet är om gruppen/grupperna kopplas helt bort från centralen (om möjligt) och om du eller nån elkunnig känner er osäkra på det så ta dit en elektriker. Visst en extra resa men kan vara vettigt.

När det väl är frikopplat kan ni gå lös på det som ni vill. Inga restriktioner alls då.

Kruxet är alltså att se till att bortkopplingen blir säker och inte orsakar något som t ex brand eller värre. Isoleringstape är t ex inte lämpligt alls utan man skall använda godkända materiel där man kopplar loss.
Är där dosor med flera faser i så gäller det att vara extra vaksam, det är bl a p g a detta som det med flera faser i en dosa inte ses som rekommenderbart i villor.

Vet du vad du gör och mäter innan du gör nåt så bör det gå rätt bra.
Fråga annars.

Sorry om jag blev lite väl utförlig här men där kan vara en del grupper i en köksvägg så man bör tänka efter ett par gånger före.

/Kent
 
Ett alternativ till att koppla ur i centralen är att klippa kablarna nära centralen och skruva ur bottenplattorna (och sedan tillbaka med propphuvarna) på beröda grupper. Isolera trådarna om man känner att man kan sova bättre då.
Fast för det ingreppet så krävs en PK-nyckel. Finns förmodligen på elbutik.se.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.