Hej!

Vi har en vedpanna (Vedex 3000) med två ackumulatortankar varav en har inbyggd vv-beredare. Rören som kopplar ihop detta ser för mig ut som ett enda virrvarr.

Det har nu börjat läcka på ett ställe och jag har ingen aning om vad det är för mojäng. Se bifogad bild. Hålet det läcker ur är helt öppet och har gängor på insidan. På klumpen står 20 och UPP samt en pil som pekar uppåt. Har denna sak någon funktion eller är det en rest av en gammal installation?

Som jag har skrivit på bilden är det vänstra röret inkommande vatten, det högra går till VV-beredare och blandningsventil (via en T-koppling). En backventil finns där också.
 
  • läcka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl övertrycksventilen som hindrar VVB att sprängas när det blir varm.
Den ventilen är nog av den årsmodellen att det är dags att byta.

Protte
 
Tack för ditt snabba svar.

Är hela mojängen en gammal typ av säkerhetsventil? Eller är det den övre delen med röd hatt? Det ska alltså rinna vatten ur den här ibland? Väldigt opraktiskt med öppning in mot väggen..

Är det så här en mer modern variant ser ut?
http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/2992_1.jpg
 
när vatten värms i VVB och utvidgas så släpper ventilen litet vattenöverskott för att det inte ska byggas en övertryck i VVB. Vanligtvis är det inga stora flöden och om du kopplar en bit rör/slang som leder till avloppet så slipper du vatten på golvet :).
gaia
 
Nu är ju ventilen uppenbarligen trasig (det kommer mycket vatten) och ska bytas. Men för att ta hand om det vatten som normalt kommer ska vi se till att den nya öppningen hamnar mer än 1 cm från väggen så att det går att koppla dit en bit slang.
 
En säkerhetsventil på en varmvattenberedarkrets" läcker" i de flesta installationer ut vatten då den fungerar som den skall.....

Vatten utvidgas när det blir varmt, och från kallvattnet sitter en backventil. Spolar man varmvatten kommer därför kallare vatten att hamna i beredaren och värmas upp när man slutat spola, därefter öppnar säkerhetsventilen förstås när vattnet sedan åter värmts upp...(Man borde ha ett exp-kärl i VV-beredningskretsen egentligen, en del tas upp av expansion av själva beredaren, men när inte det räcker måste ju SÄV öppna..)
 
"Hela mojängen" är en kombinerad avstängningsventil-säkerhetsventil-backventil.
Bilden du länkat till är bara en säkerhetsventil.
 
Men visst är säkerhetsventil pågängad så den går att byta utan att byta resten.

Protte
 
Tack för hjälpen, jag har lärt mig en del om råttboet i pannrummet.
Nu är säkerhetsventilen bytt (bara den delen) och det rinner inte längre vatten konstant.
 
Skulle bli rätt kul med ett öppet expansionskärl för varmvattnet. Med tanke på vilket tryck vi pratar om bör man nog sätta flygvarningsljus i toppen på kärlet.
Men man skulle kunna ha ett slutet kärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.