Skulle vilja få lite "kött på benen" gällande om det finns ökad och farligare brandrisk om man bygger ett hus i cellplast/betong.

Har hört lite olika varianter av detta nämligen..

I USA är det tydligen vanligt att bygga hus med cellplast/betong men där är det godkänt att använda sig av flamskyddsmedel i cellplasten. I Sverige är detta inte godkännt..

Någon som forskat/utrett detta ämne ?
 
Hej
Brandrisken i cellplastisolerade hus fungerar på följande sätt...

Om det finns trä i anslutning till cellplasten så kan trät se till att cellplasten antänds men vi blev utsatta för ett attentat av ungdomar som antände en tidningsinsamlingslåda som stog mitt ibland epsblock och tidningarna bran upp men blocken smälte bara en aning så brandfarligheten är helt överdriven!

I en verklig brand i ett eps hus så kommer EPS vara skyddad av gips från insidan och puts från utsidan.
Risker är alltså betydligt lägre än för trähus och andra konstruktioner typ leka stål där konstruktionerna kollapsar .

Dessutom om du bygger med cellulosaisolerat tak utan luftspalt så riskerar du inte heller onödig takbrand i luftspalten...

Nej byggmaffian vill inte att cellplasten ska komma in på den svenska marknaden eftersom den byggs så billigt per m2
 
Cellplasten är lätt matrial att jobba. Sätter du en öppen låga mot eller en svetsloppa så börjar det brinna. Sakta men sen går det fort.
Sen vet ja inte inte vad du fått byggmaffian ifrån. EPS är nog det isolerings som säljs mest. Just för det är billigare och och tjänar mer på att sälja det. Än sten ull som är mer dubbelt så dyrt. Men ska bygga brandklassade byggnade så åker EPS bort rätt fort
 
Enligt Isorast: "Det finns inget flamskyddsmedel i, bara naturliga material som kombinerat är självutsläckande. Huvudfaktorn i Neoporens brandskydd är ämnet harts."

Jag gillar denna förklaring. Hoppas den stämmer.
 
EPS av rätt kvallitet är ett mycket bra isoleringsmatrial och dessutom miljövänligt på väldigt många sätt.

Brandfarlighetsryktet är det som byggmaffian alltid drar fram men som sagt den akilleshälen kan man hantera...

Kostnadsfördelarna och den bättre isoleringen samt att byggmetodernas överlägsenhet jämfört med andra byggmetoder talar sitt eget språk...EPS är vinnare!

Jag tycker dock själv att bjälklag samt tak ska isoleras med cellulosa av många andra orsaker främst ljud isolering men också av fuktbalanserings orsaker

Ska man bygga en tvåplanshus så är EPS den överlägset bästa billigaste och miljömässigt det bästa alternativet.

Glöm dock inte att dom olika systemen har olika svagheter främst kring hur betongen ska fyllas i men också hur bjälklag tak och fönster ska sättas fast.

Tänk också på att undvika platta på mark lägg hela huset på en separat grund och ha en separat platta med installationer så kan den repareras lättare när det blir dax i nästa liv..
 
Graphite är väl den som har bäst värde på 0,032 (mot s100 0,037) dock motsvara det bara en s70 skiva i hållfastighet. Eps en har liten nackdel till Den kan efterkrympa. även att den har legat i 3 veckor för krypning. Därför viktigt att man gör generall skarvar.
 
Jag har faktist 1:a handsinfo om vad som händer när det brinner i ett sk. legobitshus dvs där blocken är ihopsatta som lego och därefter fyllda med betong.

Detta var ett garage och på insidan satt vanlig panel (typ bastupanel ungefär) i taket satt frigolitskivor skruvat med stora plastbrickor mot den gjutna plattan som utgör taket.

Nåväl det tog fyr i en skoter (MIN skoter) och branden tog sig rätt bra. Resultatet blev att all frigolit i taket smälte och droppade ner över allt och på allt (det visade sig att detta var det värsta) samt att lite av väggarna som satt bakom panelerna, särskilt det mot taket smälte lite.

Nu kvävdes elden rätt snabbt för att folket tog sig ur garaget och stängde porten men ändå så var det en rejäl brasa och riktigt hett, trots detta så tycker jag skadorna blev rätt begränsade.

Har även eldat frigolit i pannan och den smälter och rinner ner i asklådan snarare än brinner.
 
Man kan alltså inte dra parallell mellan EPS i byggsammanhang och till exempel förpackningsfrigolit? Det känns som att förpackningsfrigoliten gör ett tillskott till brasan snarare än smälter och inte tar fyr? Är det bara hårdheten som skiljer?
 
Ni glömmer den viktigaste parametern: RÖKEN!
Även om frigoliten (eller vad man nu vill kalla den) är instängd bakom gips eller nåt annat så kommer den att utveckla en gosig rök som effektivt söver allt och alla.
Glas- eller stenull ryker inte alls, brinner inte ens.
Ingen frigolit i mitt hus.
 
Det blir bara rök om något annat brinner och då är du redan död om du inte har brandvarnare även i gullfiberhusÄ
 
byggarätt skrev:
Det blir bara rök om något annat brinner och då är du redan död om du inte har brandvarnare även i gullfiberhusÄ
Hur menar du nu?
Säger du att cellplast inte brinner? Att det inte ryker något när cellplast brinner? Att röken från cellplast är ofarlig?

Oavsett vilket så har du fel...
 
En brand börjar ju inte direkt ofta i isoleringen i kåken iaf inte nya med moderna elkablar.

Som sagt jag har SETT en brand i ett sånt rum och det var bara längst uppe vid taket som det SMÄLT inte gasat utan bara smält.

Jag tror det är värre med det som står i rummet, plastmattor, soffor, sängar leksaker bokhyllor ja massor finns det som inte brinner med de ljuvligaste gaserna.

När det väl kommer till isoleringen så är det ändå kört för då ligger man själv inne i lågorna som troligen står minst i höjd med nocken.

Däremot kanske det inte är helt lämpligt i en brandcell fast där vet jag för lite för att yttra mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.