Hej !

Hade en diskussion med några killar som undrade hur snabbt snön går av solfångarna.

Vad jag konstaterade finns det inget stort skillnad mellan plana och vakuumrör.
Det kan ju vara så att snön går av plana på ett annat sätt.

När värmen kommer in i solfångaren blir det konvektion och varmt luft stiger upp. Solfångaren blir snöfri först i topp.

Men allmänt sett borde det inte finnas stora skillnader mellan plana och vakuumrör solfångare.

Det behövs ju samma värmemängd för att smälta bort snön och om det finns samma snö på solfångarna och de har samma lutningen osv. orde det inte finnas stora skillnader mellan plana och vakuumrör.

Ngn som har erfarenheter ?
 
Det är en jädra skillnad.
En plan solfångare är inte alls lika bra isolerad. Så snart det blir "hål" någonstans, på snötäcket alltså, börjar ytan på solfångaren att värmas upp. Därigenom töar den sig själv, så att säga. Man kan bättra på effekten genom att tvångsköra cirkulationspumpen, och på så sätt töa av solfångaren med vatten som man värmt upp med ved, eller vad det nu är.

Vakuumrör är mycket väl isolerade. Det betyder att den värme som kommit in i röret inte kommer ut igen. Den leds istället upp till den likaledes väl isolerade värmeväxlaren i toppen på solfångaren, där vakuumrören avger sin värme till vattnet som ska pumpas ner till tanken. Nu är det tre timmar sen solen sken här, och det är -9°C ute, men det är fortfarande +10°C i värmeväxlaren på taket.
Det faktum att rören leder bort den värme som når genom snön, istället för att värmas upp på ytan, gör istället att vakuumrören är det sista på taket som blir snöfritt. Tegelpannorna värms upp i sig själva, så de töar bort snön betydligt fortare.
Jag har en taklucka precis ovanför mina solfångare, så när det är som det är nu, alltså 10 cm lös snö på solfångarna och fint solsken, då sticker jag ut genom takluckan med sopkvasten och röjer. Idag pumpade det någon eller några timmar, som tack för det. Men det blir ju låg effekt så här års, förstås.
 
Hej !

Okej.

Jag funderade lite.

Om man utgår att solfångarna är snötäckta då måste ju värmen komma utifrån.

I snön kan solljus transmitteras och detta ljus når absorberarean både hos en vanlig plan solfångare och hos en vakuumrör solfångaren.

Sen tror jag att det kommer att bli konvektion inne i en plan, det fungerar inte hos en vakuumrör solfångare. Där måste därför absorberytan bli betydligt varmare.

Antar vi att båda solfångare har samma emissionsgrad (Epsilon = 0,05) då borde vakumrör solfångaren emittera mer mot glaset, men mer värme överförs genom konvektion i en plan (eftersom emissionsgraden är låg).

Annars tror jag inte att det kan vara ngn skillnad. Kommer värmen genom snön (värmeledning) borde det bli varmare på en vakuumrör solfångare eftersom värmen inte bortförs back mot "solfångaren" ... om transmissionsgraden är låg på grund av en tjock snöskikt.

En vanlig plan borde vara snöfritt först i toppen eftersom varm luft stiger upp.

Men om båda är snötäckta och man antar att man inte startar cirkulationspumpen för att få bort snön på e plan (dat ver förutsättningen) ... då borde skillnaden inte vara stor. Om snön reflekterar solljus gör den väl det både hos en plan och en vakuumrör solfångare t.ex. ... om snön absorberar värme finns det ingen skillnad heller.

Eller har jag fel ? hmm...

jag vet att vakuuumrör är välisolerade, men värmen komer ju utifrån.

Bara det som kommer in via transmission genom snö och glas kan blir värmeförlust. Eller ?
 
En plan solfångare kan bli snöfri tidigare när solljus når fram till absorberarean. Snö är genomskinlig till en viss grad. När snöskiktet är bara 2 cm eller så .. exempelvis.

När snöskiktet är tjock når ljus inte fram till absorbern. Därför kan den inte omvandlas till värme där och det kan inte heller finnas konvektion / värmeförluster i en plan ....

Ngn som har andra funderingar ??
 
apersson850 skrev:
. Idag pumpade det någon eller några timmar, som tack för det. Men det blir ju låg effekt så här års, förstås.
Om mina rör hade varit snöfria och de solstrålar som orkade över grantopparna hade värmt dem, hade effekten nog inte kunnat mätas eftersom ackumulatortanken var i 95 grader efter vedeldning.
//Bosse
 
Vad är problemet? Vad jag vet så blir solfångare snöfria långt innan det finns tillräckligt med sol för att de ska ge någon effekt att tala om?? Inget att fundera över mao.
 
Fotografen:Jo men alltså det låter ju bra att säga att mina solfångare minsann fungerar även i början på Januari ;) :)
 
Värmen kommer från solen, men det som töar snön på ett tak är till icke ovesäntlig del den värme som kommer underifrån. Då menar jag inte inifrån huset, utan solen som skiner genom snön och värmer upp takpannorna, som hjälper till att töa snön underifrån. På ett vakuumrör avges den värmen inte upp till snön igen, utan transporteras upp till värmeväxlaren i solpanelen. Därför dröjer det innan det blir snöfritt på vakuumrören. I plana solfångare transporteras värmen ingenstans så länge man inte pumpar, och gör man det, fördelas värmen över hela panelen, inte bara där solen kommer åt att skina som bäst.
 
Fotografen skrev:
Vad är problemet? Vad jag vet så blir solfångare snöfria långt innan det finns tillräckligt med sol för att de ska ge någon effekt att tala om?? Inget att fundera över mao.
Snöfria vakuumrör (40st) 6-13 feb 2010. Södertak 45gr lutning i Halmstad.:D
soltrend_6_13feb2010.png
 
Hej !

Okej.

Ja, alltid bra med snöfria solfångare :-D

Hittade en SP-rapport förresten.

Snö kan ha en viss inverkan. SP rekommanderar vertikal montage för vakuumrör i områden där det finns mycket snö.

Vid det där testet hade snö dock ingen inverkan på årsutbytet vad jag konstaterar.

Vakuumrör och plana var lika bra på att ge värme på vintrarna. På somrarna var vakuumrören bättre ... ca. 10 % relaterad till den totala arean.

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/SP rapp 2002-20.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.