Vi köpte ett hus som var besiktigat av Anticimex.
inga problem fanns överhuvudtaget.
Men när jag efter köpet själv tittade ned i torpargrunden syntes tydligt hussvampar, rötskador, mögel ,stöttor osv.
Katatrof!
Vi fick sanera för 1,6 milj kr. Kostnaden bara steg hela tiden.
Nu har vi inte råd att bygga upp o Anicimex vägrar ta sitt ansvar!!!!q(;^;)p
 
Köpa kan man väl göra ändå?
Man ska ändå besiktiga huset själv om man har kunskap eller ta dit en egen besiktningsman.
Det finns massor av ämnen som tar upp köparens undersökningsplikt.
 
Håller med, att köpa ett hus med endast garantibesiktningen vid köparens dolda fel försäkring är inte att rekommendera och det har tidigare avhandlats på detta forum och många andra ställen.

Däremot är det ju ingenting att bli avskräckt från utan det är bara att själv anlita en bra besiktningsman för minst överlåtelsebesiktning eller helst en jordabalksundersökning om inte skick och friskrivningar gör att det kan räcka med en överlåtelsebesiktning.

MVH Lorant
 
Är det Anticimex fel att du inte fullgjort din undersökningsplikt?
 
kentaur skrev:
Vi köpte ett hus som var besiktigat av Anticimex.
inga problem fanns överhuvudtaget.
vad stod det om torpargrundens skick? Dom har väl inte skrivit att grunden är i bra skick ....
gaia
 
Skall man köpa hus, så kontakta en byggnadsingenjör som går igenom huset tillsammans med dig och gärna befintlig ägare.
Anticimex är clowner när det gäller besiktning och försäkringen är inte heller mycket värd.
 
För mig är det ett helt mysterium att inte titta själv under huset på visningen.... iallafall när det börjar bli skarpt.

Med all respekt för TS, men jag tycker det är ett naivt betéende.
 
Om man sanerar för 1,6 miljoner kronor så torde angreppen vara av sådan art att ett mycket otränat öga (eller rent av näsa) borde upptäcka det. Eller så har man nog valt fel firma för jobbet...
 
eller så reagerar man på att nån med noll inlägg förutom det ovan skriver så *S*

Vore kul med mycket mer utförligare info.

/Kent
 
Jo det var en riktig överlåtelsebesiktning.

vi ville få villkor om att få göra en egen besiktning men mäklaren avrådde eftersom inga fel fanns i protokollet o vi juridiskt blev beställare av denna.
Vi uppfyllde alltså vår undersökningsplikt.
vi ville häva köpet men mäklaren betalade ut handpenningen till säljarna.

Det var också bråttom att skriva en söndagkväll eftersom andra kunder skulle få se annars måndag sade man.

En firma specialicerad på hussvamp kände vi att vi måste använda. Det var problem ända upp till taknocken.

Vi trodde tyvärr det gick att lita på Anticimex men det går absolut inte.
I protokollet finns inga problem med grunden o ingen vidare teknisk utredning är rekommenderad.
 
Er undersökningsplikt är att själva undersöka huset. Har ni inte kompetens kan ni anlita en besiktningsman som hjälper er.

Det är alltid köparen som får bekosta besiktningen. Att tro på säljarens besiktning för att slippa betala en egen är dumsnålt.
 
Jag måste säga att jag känner medlidande med TS, även om vissa läxor är nyttiga är denna i det starkaste laget.
 
Håller också med om att jag tycker synd om er. På samma sätt är det tyvärr ett missförstånd att er undersökningsplikt bara innefattar att stå som beställare för en överlåtelsebesiktning. Denna besiktning är en del (relativt stor del iofs) i en köpares undersökningsplikt men fortfarande en del. En jordabalksundersökning kostar iofs mer men kommer närmare att uppfylla köparens hela undersökningsplikt.

Det är helt enkelt så att i sverige har vi långtgående skyldighet som köpare. Gällande skadan i ert fall har besiktningsmannen en ansvarsförsäkring, det går eventuellt att anmäla skada men då ska vissa rekvisit vara uppfyllda (såsom att felet skall ha varit möjligt att upptäcka vid en korrekt utfört överlåtelsebesiktning). Om felet inte går att upptäcka vid en korrekt utfört undersökning kan det anses vara ett dolt fel såvida inte köpeskilling, husets skick eller liknande gör att det borde ha gått att räkna med denna skada.

Troligtvis har ni hamnat mellan två stolar där anticimex hävdar att fel ej gått att upptäcka medan det enligt jordabalkens krav på undersökning åligger köparen att upptäcka detta. Då är det svårt för er.....tyvärr

MVH Lorant
 
dusthall skrev:
Skall man köpa hus, så kontakta en byggnadsingenjör som går igenom huset tillsammans med dig och gärna befintlig ägare.
Anticimex är clowner när det gäller besiktning och försäkringen är inte heller mycket värd.
Berätta lite om dina erfarenheter med Anticimex är du snäll, du måste ju ha en del på fötterna för ett sådant uttalande...? Vore intressant för oss andra att höra erfarenheter och inte bara tyckanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.