Halv off-topic-varning men jag chansar ändå eftersom många av oss säkert anmäler oss för att få de brittiska verktygs-krängarnas nyhetsbrev etc. Jag vidtar alltid vissa försiktighetsåtgärder när jag registrerar mig för att jag sedan ska kunna veta vems mailregister som är på driven eller som sålts vidare. Idag är det toolstops register som ligger bakom en mängd spam till mig, alla med någon anknytning till "Facebook password reset" eller "Facebook support" i ämnesraden.Jag har inte kontaktat Toolstop än men oavsett om dom sålt sina register eller om dom är stulna så tycker jag det är lite oseriöst... Fast billiga blå Boschar och annat kan uppväga en hel del :)
 
Intressant.. men betyder det att du reggar dig med en unik mailaddress för varje signup? Du måste ha mååååååååååånga mailaddresser. :)
 
Det finns en trevlig tjänst om man är i behov av en epostadress för att ta emot enstaka mail, t.ex om man ska ta emot ett "registreringsbekräftelsemail" med lösenord från en site man vill registrera sig på (t.ex toolstop i detta fallet).

Tjänster heter "mailinator" och finns på mailinator.com.
Hur funkar det?
Hitta på en epostadress, t.ex "minegenspamlåda@mailinator.com"
ange den påhittade adressen i registreringsformuläret (eller ge den till din suspekta kontakt)
för att läsa mail på den nya adressen surfar du till mailinator.com och skriver in "minegenspamlåda" i "check your inbox"-rutan. Du behöver inte skapa/registrera "minegenspamlåda" - den skapas automatiskt när det kommer ett mail till den.
Voila - läs ditt meddelande.
Kom ihåg: ALLA som skriver "minegenspamlåda" kan läsa dina mail. Alla mail tas också bort automatiskt efter ett tag (minns inte hur många timmar), så man kan inte kolla den en gång i veckan - då är förmodligen mailen borta.

Ett bra sätt att hålla nere spammängden.
 
Vill bara informera om att jag samma dag som originalinlägget skrevs också mailade Toolstop för att om möjligt få en förklaring men dom har tydligen valt att inte bemöta det för mailboxen gapar tom på annat än SPAM.

Att ange unika mailadresser för varje företag (företag_a@mindomän.xx, företag_b@mindomän.xx osv) är ett ganska enkelt sätt för att hålla lite koll när man registrerar sig för t.ex. verktygs-säljarnas nyhetsbrev. Det är inte 100% säkert men det ger oftast en fingervisning om varifrån mailadressen spridits. Det kommer ju rätt mycket intressant info från speciellt de brittiska Axminster, Lawson, Toolstop osv om man är ute efter att göra klipp så jag vill iaf inte låta bli att registrera mig heller. Ett annat alternativ är att man sätter upp en skräpadress som man kan köra ett tag och sen slänga när det blir för mycket spam. Det är också en av flera metoder jag använt genom åren om ni anar inte hur maialdresser sprids från vad man trodde var seriösa organisationer.

Hur som helst, det här är absolut inget IT-forum och ska heller inte bli för här har vi intressantare saker att diskutera ;) Övriga frågor i ämnet placeras lämpligen i en ny tråd i lämplig avdelning.

Själv väntar jag på ett antal större paket från Seltmann i tyskland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.