Hej,

Vi funderar på att sätta på tegelfasad på vårt hus. Är det någon som vet ungefär vad det kostar per kvm, både med och utan arbetskostnad? Den totala väggytan är c:a 150kvm.
 
Hej jag svarar tros att jag inte vet vad priset är idag , det går åt 52 st. tegelsten per kvadratmeter med storlek 250x125x65 det vill säga helsten pris per st. i dag ca. 8-10 kr. En murare för 30 år sedan klarade av att sätta upp ca. 700 st per dag om det inte var för mycket huggning. men han måste ha hantlangare som gjorde bruk och plockade fram stenar man hinner med två st. murare på en hantlangare, Det går åt ca 1 säck per 100 st sten med kalkbruk 25kg +sand tillkommer förankringsjärn för att fästa stenarna eller 6 tum spik går också bra + armeringsjärn över fönster och dörrar oftast 6 el. 8 mm det måste vara minst 3 skift sten över fönster och dörrar med armering i varje skift , sedan måste man hyra ställning och brukbaljor.
 
Om du skall ha tegel, väl rött tegel, det är hårdare bränt än gult.
Dvs rött tegel håller bättre än gult.
Jag har aldrig sett ett hus med "rött" tegel med frostspräningar....däremot ett flertal gula, bla vårat...
 
Det lutar åt rött tegel eller något annat tegel åt det mörkare hållet. Det finns ju ganska många sorter att välja på nuförtiden. Det blir i vilket fall inget gult tegel.
 
Var kan man hitta alla dessa sorter av fasadtegel på nätet?
 
Poggan skrev:
Om du skall ha tegel, väl rött tegel, det är hårdare bränt än gult.
Dvs rött tegel håller bättre än gult.
Jag har aldrig sett ett hus med "rött" tegel med frostspräningar....däremot ett flertal gula, bla vårat...
Detta samband är inte så starkt som man kan tro.
Dvs det finns idag utmärkta och frostbeständiga tegelsorter i alla färger - och även frostkänsliga.
Poggans iaktagelser kommer nog från äldre hus då man kanske snålade med bränningen vid vissa "gulstens"-tegelbruk.
 
Hej
Jag kan även tillägga att jag har sett 2 st fastigheter där vi bor, dessa byggda på 90-talet, gult tegel, där de har frostsprängningar.
 
Om du skall ha tegel, väl rött tegel, det är hårdare bränt än gult.
Dvs rött tegel håller bättre än gult.
Jag har aldrig sett ett hus med "rött" tegel med frostspräningar....däremot ett flertal gula, bla vårat...
Haha. Bedömmer detta påstående till Humbug!
Finns det någon statistik eller annan källhänvisning till ditt påstående Poggen eller är det bara vad du erfar / tror ?

Min granne har rött tegelhus från 1957 där allt är frostsprängt, vi har gult från 1954 utan det minsta tendenser till frostsprängningar.
 
Hej!

VIsst kan det vara humbug. Men jag har sett ett par hus med dessa problem. Sen var problemen beror på vet jag dock inte Dock har jag även sett kanonfina gula tegelhus.
 
Skumpen skrev:
Hej jag svarar tros att jag inte vet vad priset är idag , det går åt 52 st. tegelsten per kvadratmeter med storlek 250x125x65 det vill säga helsten pris per st. i dag ca. 8-10 kr. En murare för 30 år sedan klarade av att sätta upp ca. 700 st per dag om det inte var för mycket huggning. men han måste ha hantlangare som gjorde bruk och plockade fram stenar man hinner med två st. murare på en hantlangare, Det går åt ca 1 säck per 100 st sten med kalkbruk 25kg +sand tillkommer förankringsjärn för att fästa stenarna eller 6 tum spik går också bra + armeringsjärn över fönster och dörrar oftast 6 el. 8 mm det måste vara minst 3 skift sten över fönster och dörrar med armering i varje skift , sedan måste man hyra ställning och brukbaljor.
Fantastisk fin framställning
Ger en lust att starta ett "murarprojekt" ju:)
 
Skumpen skrev:
Hej jag svarar tros att jag inte vet vad priset är idag , det går åt 52 st. tegelsten per kvadratmeter med storlek 250x125x65 det vill säga helsten pris per st. i dag ca. 8-10 kr. En murare för 30 år sedan klarade av att sätta upp ca. 700 st per dag om det inte var för mycket huggning. men han måste ha hantlangare som gjorde bruk och plockade fram stenar man hinner med två st. murare på en hantlangare, Det går åt ca 1 säck per 100 st sten med kalkbruk 25kg +sand tillkommer förankringsjärn för att fästa stenarna eller 6 tum spik går också bra + armeringsjärn över fönster och dörrar oftast 6 el. 8 mm det måste vara minst 3 skift sten över fönster och dörrar med armering i varje skift , sedan måste man hyra ställning och brukbaljor.
Som murare så måste jag bara säga ifrån efter att ha läst denna tråd....
Om det är en murare som har skrivit detta så har han antagligen inte jobbat i branshen sedan miljonprojekten.. idag vet man bättre.

"förankringsjärn för att fästa stenarna eller 6 tum spik går också bra"

Det går inte alls lika bra, man ska använda rostfria kramlor vid infästning. Idag har vi jätte problem med tegelfasader (skalmurar) från 1940-1975. ett av problemen är just avrostade infästningar som kan resultera i att fasaden rasar.

" armeringsjärn över fönster och dörrar oftast 6 el. 8 mm det måste vara minst 3 skift sten över fönster och dörrar med armering i varje skift "

Även detta ett jätte problem numera, fasader drabbade är samma som ovan 1940-1975. Man antog att bruket som är basiskt med ett ph på 12 skulle rostskydda armeringsjärnen, vilket det gör några år innan bruket carboniseras och ph't sjunker då börjar korrisionen att spränga. Armeringsjärnet kan växa till 12 gånger sin ursprungliga storlek, detta kan orsaka jätteskador. och om det går för långt kan fasaden behövas rivas och muras om.
Numera används spännarmerade murskift (tegelbalkar) ovanför öppningar i fasaden.

Använd alltid färdigblandat murbruk. finns ingen anledning att blanda eget bruk. tänk på att inte använda ett för hårt bruk, fogarna ska fungera som ett offerskikt för tegelstenarna.


Efter att ha tittat runt lite här på forumet blir man riktigt mörkrädd över okunskapen i ämnet.
 
Angående kvalitem på tegel kan jag tillägga att det har med leran att göra, inte färgen på stenen, det finns gult tegel bränd på rödlera....

Tegel på rödlera är bränd vid högre temperatur och är mycket bättre.

Sedan finns det en rad skräp tegel som producerades genom en blandning av röd och gul lera. Problemet med detta var att röd och gul lera bränns vid olika temperaturer och blandade fick ingen optimal bränning ofta uppstod små luft fickor i dessa som sedan resulterar i frostsprängningar.
 
Man tackar for kunniga inlagg som de ovan!!!
 
Håller på med byte av träfasad själv på ena kortsidan av huset och blev lite nyfiken på denna tråd då många av grannarna valt att ersätta nedervåningens träfasad med tegel... Kan ju vara skönt att slippa allt jäkla underhåll om man nu ska bo här till ålderdomen.

Muramera eller andra som jobbar med detta alt. har gjort det på sitt hus, vad ska man räkna på mellan tummen och pekfingret för ca 100 kvm? Material, arbete osv = ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.