Hej!

Undrar hur man räknar ut om en vägg är bärande eller inte. Skickar med en ritning och ser om ni vet? Vad tror ni det skulle kosta att ta ner och växla av isf? Och hur?
Det är en betongvägg.

Tack och hej!
 
  • entre_vagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Oj vad det såg ut som mitt hus fast ändå inte.
Här är det.
Jag vet om att vi inte kan ta bort något mer av väggen mellan matsal och vardagsrum. I sovrummet ligger det en balk i taket till det lilla gattet bakom toaletten. Hur hållbart det är vet jag inte eftersom det var så när vi flyttade hit. sedan har vi ju och andra sidan fler väggar på den sidan eftersom våra trappor är där.
huset-1.png
 
Crickster: Vad är det för bjälklag? Trä eller betong?

AnneF: Om ytterväggen till vänster om den vägg du vill ta bort är en gavelvägg är väggen med största sannolikhet en bärande vägg för bjälklaget på övervåningen. Det innebär att golvåsarna är skarvade omlott över denna vägg. River du då väggen under, kommer golvet att vika sig, En limträbalk som ersättning för väggen i sådant fall går alldeles utmärkt. I öppningen som finns där nu, har du något kvar av väggen ovanför?
 
AnneFi
jag lade bara in bilden för att visa vårt hus. det är rätt att höger och vänster är gavlarna. de stora öppningarna är valv.Jag fick veta att vi inte kunde riva väggen när min pappa missuppfattade mig. vi ska riva väggen mellan matsal och kök inte den delen som sitter från skorstenen utan valvet och den sista 62cm biten. det känns som det är den enda väggen i hela vårt hus som över huvudtaget går att röra.
 
JanneL: Det är betong.
 
Glöm inte att göra en bygganmälan till kommunen om ni tar ner en bäranade bägg.
 
Crickster: Om både väggar och bjälklag är i betong är troligen alla väggarna bärande. Den markerade väggen går dock att ersätta med en stålbalk av lämplig dimension. Eftersom du verkar ha en murstock i väggens ena ända har du kanske en källare under? Finns det en källarvägg under den aktuella väggen? Om det inte finns någon matchande vägg under är väggen en våningshög väggbalk och då blir det krångligare...

Jag rekommenderar att du kontaktar en byggnadskonstruktör!
 
Tack. Ja, det är en murstok och ja det finns källare. Det är en matchande vägg under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.