I dessa tider av miljötänk frågar jag mig en sak; vad är bäst (för elförbrukningen), att köra tvättmaskin på låg centifugering och därmed behöva köra tumlaren längre, eller hög centrifugering och kortare tid i tumlaren????:( (Om jag nu måste köra tumlaren)
 
Hög centrifug ger mest torkning per krona.
Om man nu måste torka med maskin.
 
Göran.W
Inomhus miljön blir bättre med om man hänger tvätten på tork inne för vintertid brukar luften vara väldigt torr inne.
Har själv bara 13% luftfuktighet inne nu.
Sen är det sjukt dyrt att torka med torktumlare med i storleks ordningen 6-8kr per maskin.
 
Snabb centirfug och kondenstumlare.
 
Snabb centrifugering (2000 varv) och luftavfuktare (Mitsubishi MJ-E16VX)
Tvätten torr på 6-8 timmar och minimalt med ström går åt! :surprised:)
 
Centrifugering med varv över ca 1200 sliter mycket på maskinernas lager, så personligen tror jag du får köpa ny maskin så pass ofta att du istället förlorar pengar.
Om man ska va ekonomisk men ändå använda tvätt+tumlare, så tror jag 12-1300 varvs centrifugering och normal tumling är billigast i längden.

Du spar kanske 250 kr per år på tumlingen i.o.m kortare tumling om du kört 2000 varv på centrefug, men istället får du köpa ny maskin för 8.000 kr var 5-te år (kostnad 1600kr/år) istället för var 8-9-de ( kostnad 950 kr/år)

MvH Jawen
 
Bellatrix skrev:
Snabb centrifugering (2000 varv) och luftavfuktare (Mitsubishi MJ-E16VX)
Tvätten torr på 6-8 timmar och minimalt med ström går åt! :surprised:)
Fast... Avfuktarens 275 watt i 8 timmar ger ju en effektförbrukning på 2.2 kWh vilket är lika mycket som att köra en torktumlare på 2.2 kW i 1 timme.

Visst, avfuktaren går kanske inte 100% av torktiden, speciellt inte på slutet men en modern sensorstyrd tumlare stänger ju av när tvätten är torr så jag tror inte att det skiljer så väldigt mycket i effektförbrukning mellan torkning med avfuktare kontra tumlare.
 
SCB skrev:
Fast... Avfuktarens 275 watt i 8 timmar ger ju en effektförbrukning på 2.2 kWh vilket är lika mycket som att köra en torktumlare på 2.2 kW i 1 timme.

Visst, avfuktaren går kanske inte 100% av torktiden, speciellt inte på slutet men en modern sensorstyrd tumlare stänger ju av när tvätten är torr så jag tror inte att det skiljer så väldigt mycket i effektförbrukning mellan torkning med avfuktare kontra tumlare.
Om torktumlaren blåser ut luften kommer inte den tillförda elvärmen huset tillgodo. Dessutom kan det gå ett par kWh extra för att värma innomhusluften som måste ersättas.
Den el som avfuktaren drar kommer huset tillgodo som värme. Och när fukten kondenseras i luftavfuktaren bildas värmeenergi, 3 kg vatten motsvarar ca 2 kWh.
Lika mycket energi togs från rumsluften när kläderna torkade.

Om man har ett hus som värms med el så går det åt runt dubbelt så mycket el om man bara hänger kläderna att torka i rumsluften, jämfört med att också använda avfuktare.
/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.