Hallå,
finns det någon regel eller erfarenhet som säger vilken luftfuktighet man skall försöka hålla i en lokal som är ägnad åt snickeri?
 
Har frågat mig samma sak också. Om det handlar om möbel och/ eller inredningssnickeri är förstås det ideala samma klimat som förekommer i vanliga hus, dvs 20-21 grader C och 15-60% luftfuktighet (berorende på årstiden)

Dock är det så att virkets fuktkvot är desto mer kritisk, dvs det spelar ingen roll vilken fin snickerilokal man har om inte virket håller en fuktkvot på ca 8% (rakt igenom, inte bara på ytan)
Jag har en snickerilokal som jag håller på ca +5 grader vintertid och +18 sommartid, luftfuktigheten följer i princip årstiden.
Virket ska jag börja torka i en Sauno-tork ned till 6-8% genom basningsmetoden och därefter hamnar virket i kallförråd. Ur det ska jag ta in efter behov och konditionera i huset under ca 2 v innan jag hyvlar, limmar, bygger möbler osv. (Snickeriet värmer jag upp till +10-15 grader C vintertid när jag ska jobba i det)

Dvs svaret är att luftfuktigheten i snickeriet inte är kritiskt så länge det håller plusgrader och ligger någorlunda stabilt. Ska du däremot förvara virke i snickeriet och vill använda det direkt från hyllan för ett visst ändamål (fönster kräver 10-12% fuktkvot, möbler 6-8 % osv) så måste du klimatstyra din lokal, men det är bara industrisnickerier som ägnar sig åt sådant. Ska du ytbehandla/ lacka är det givetvis inte lämpligt med för hög luftfuktighet, inte heller för torrt eftersom allt blir statiskt och drar åt sig damm lättare.
 
Gruvberget, tack för ett mycket bra svar!

/thomas
 
Industrin försöker hålla 40-45% Rf året om, vilket de lyckas med ibland :)
 
Precis, det finns att installera tryckluftsmatade befuktningsdysor placerade i taken som kör ut vattendimma vintertid så att man håller uppe fuktigheten
Man håller sig inom +/-10% med den metoden vilket räcker gott och väl för ett snickeri
 
Jag är tveksam till lämpligheten i att se en luftfuktighet på låga 15% som acceptabel i ett snickeri.

Då tänker jag inte främst på trät utan på den som ska arbeta där. 15% är jobbigt för slemhinnorna redan det, och är det dessutom i en dammig miljö så blir det etter värre och stor risk för problem med andningsvägarna. Redan under 50% börjar risken för infektioner i andningsvägar och risken för att påverkas av allergier eller astma öka.
 
Eller budgetvarianten. Stackaren som fått i uppgift att snickra ett gäng portar(till en mur utomhus) blir förpassad till ett halvöppet förråd för att inte chocka virket med den torra värmen inne...
 
ordain skrev:
Jag är tveksam till lämpligheten i att se en luftfuktighet på låga 15% som acceptabel i ett snickeri.

Då tänker jag inte främst på trät utan på den som ska arbeta där. 15% är jobbigt för slemhinnorna redan det, och är det dessutom i en dammig miljö så blir det etter värre och stor risk för problem med andningsvägarna. Redan under 50% börjar risken för infektioner i andningsvägar och risken för att påverkas av allergier eller astma öka.

Det har du så rätt i, som yrkesman skulle jag inte acceptera mina lokaler :) tur jag bara är där på min fritid. Men ska tänka på det du skriver om problem med andningsvägarna, det blir trots allt en hel del tid där...
 
bigsnucke skrev:
Eller budgetvarianten. Stackaren som fått i uppgift att snickra ett gäng portar(till en mur utomhus) blir förpassad till ett halvöppet förråd för att inte chocka virket med den torra värmen inne...
Precis, du har rätt. Viktigt att tänka på att allt virke inte ska vara "knastertorrt", det är bara inrednings-/ möbelsnickerier jag haft i åtanke hittills.

Fönster (yttre bågen) och portar och annat som ska vara i utemiljö ska helst också byggas i sådan miljö. Fönsterbågar ska t ex hålla fuktkvot ca 12%
 
Ville bara tacka för att ni tog er tid att svara, allihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.