Hej. Jag är ny på forumet. Det är så att mina föräldrar har en bergvärmepump. Märket på den är IVT C9 Greenline. Sista åren så värmer den väldigt mycket på natten så hela huset är som en bastu. På morgonen är det hur kallt som helst.
Det är så den håller på. Har ringt till IVT och pratat med deras support. Vi gick genom alla inställningar och allt verkar bra. Så jag vet inte vad som är problemet.

Energiförbrukningen är också väldigt hög trots att dem har en bergsvärmepump. Det går åt hela 42 tusen kilowatt. Det är många företag som tycker att det är väldigt mycket (till och med ivt tyckte det var mycket). Dem som bor i huset använder inte mycket ström. Man tänker på elen.

Ytan på huset är 2 X 120 kvadratmeter. Huset är byggt 1967 och är av tegel. Det bor 6 personer i huset. Det är ingen som använder bastu, bad eller gör andra energikrävande "saker".

Jag vet inte alls vad problemet är vet inte om dem har borrat för lite i berget eller inte. Enligt offertern så skulle det vara 150 m djupt.

Den installerades för länge sedan men det har varit samma problem från första dagen.

Undrar om det är någon som har samma erfarenhet av den pumpen.
 
inställningarna i pumpen kan ju inte ändrasig av sik själv, så där ligger nog inte felet.

men pumpen styrs ju av en utagivera. vad har du för värde på utegivaren när huset får försig att "göra bastu"
 
Jag har inte kollat hur mycket den är på. Men häromdagen var det bara 3-5 minusgrader ute och det blev hur vart som helst (natten).

Har kollat hur många grader det är ute genomn och jämför det med hur mycket det är i verkligheten med en vanlig termometer.

Om ett hål inte är tillräckligt djupt borrad till förhållande till pumpen vad sker då? Kommer tillskottet igång tidigare?
 
händer det alltid på natten? pumpen har väll ingen koll på klockan???

måste var nått med varmvatten produktionen, IVT prioriterar väl husvärme?
om trevägsventilen läcker så går ju ful värme ut på radiatorenra
 
Har ringt till IVT's kundsupport. Vi gick genom alla värden. Allt var helt ok. Han visste inte heller vad problemet kunde vara.
 
kolla / känn när pumpen gör varmvatten. den ska växla över så inget vatten alls dår til radiatorerna.

pumpen kan bara göra en sak itaget, så det sitter en ventil som bestämmer om den ska sirkulera vatten i radiatorsystemet eller runt varmvatten beredaren
 
Ta dit en rörmokare som kan IVT. Den kostnaden har ni fort tjänat igen d^_^b
 
Har varit uppmärksam på det. Det brukar stå på displayen "värmer endast varmvatten"

Ja när det gäller och ta hit en rörmockare så har firman som installerat pumpen varit här och kollat. Dem har inte hittat fel heller (dem tycker också att det är väldigt hög förbrukning). Vet inte om en rörmockare kan fixa det. Firman som har installerat borde kunna sånt. Det är dem som installerar ivt pumparna här i stan.
 
Hej
Tyvärr så är inte ivt firmorna dom vassaste i örebrolän bor ni söder eller i norr ?
Kolla upp om elpatronen driver på? En grej är att koppla ur eltillskottet fysiskt o se vad som händer
Mvh Tille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.