Jag har försökt läsa på om alla varianter på värmesystem i hus osv, men jag känner att jag behöver lite råd eller tips.
Vi är intresserade av att köpa ett hus i Västernorrland på ca 120m2 + 110m2 biarea (1-plan med källare). De nuvarande ägarna installerade en luftvatten värmepunp 2005 och vad jag hört/läst verkar ju dessa inte funka nå bra då utetemperaturen understiger -20grader. Nu i år var det ju vargavinter här och det har ju varit konstant -10 till -20 dec till feb/mars, med långa perioder med -20 - 30grader. I mina ögon verkar det klar fördel för bergvärme för att klara våra vintrar här. Vad tycker ni? Varför har de valt en luft/vatten VP här? Den orkar väl inte med våra vintrar och speciellt inte ett hus på 230m2, eller?

Samtidigt är det ju ett relativt nytt system (2005), så det känns ju lite bortkastat om vi skulle slänga ut den och borra bergvärme istället. Vad tror ni?

//Leo
 
är detta enda värmekällan som finns i huset? Finns det ingen komplettering som tex vedeldning? Finns det ved med så kanske de resonerade som så att pumpen klarar det mesta och de dagar det är svinkallt så kompletterar man med att elda?

Har själv hus i V-norrland och kommer med största sannolikhet att köra bergvärme av just den orsaken du tar upp här...
 
Var på husvisning idag och det var en CTC Ecologic + EcoAir med 500L tank och två elpatroner. Sedan fanns en kamin på entréplanet men det såg ut som den mest användes som mysfaktor och inte som värmekälla. Var rätt kallt i källarplanet, men det var mest förråd och tvättstuga där nere så jag antar att de inte värmer det så mycket. Problemet blir väl om man hade tänkt inreda och värma upp källaren också. Då håller säkerligen inte den energideklaration som fanns nu (ca 31.000kr, 19.000kWh). Var ut och lyssnade på fläkten och den lät ju som ett mindre propellerflygplan, men det kanske luftvärme-fläktar gör. Jag har ingen erfarenhet av såna, vi har fjärrvärme i radhuset vi bor i nu. Känns som vi kikar vidare på något annat 200m2+ hus som har fjärre eller bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.