På Thermias hemsida kan man läsa:

"Frånluft återvinner energi ur husets ventilationsluft och återför den till värmesystemet. Den kan göra besparingsinsatser, men är inte någon huvudförsörjare av värme och varmvatten."

Energirådgivaren säger att FLVP ger samma COP som bergvärme och räcker till hela huset.

Vem kan man lita på?

(Vi bygger nytt så det är väl egentligen bara Comfortzone som kan komma ifråga pga de nya bestämmelserna.)
 
Frånluftsvärmepumpen kan ju bara ta tillvara på den energin som försvinner ut genom ventilationen. Läckage genom andra ytor och hål i huset måste ju ersättas på något annat sätt.
 
Om du tänker bygga ett välisolerat hus liknande "Passivhus" så kan Frånluftsvärmepumpen täcka en stor del av värmebehovet. Om inte så verkar Energirådgivaren inte veta vad han pratar om...

En Frånluftsvärmepump som huvudsaklig värmekälla används oftast som en "snik"-lösning av hustillverkare och riskerar att ge en hög elförbrukning då den måste sätta in mycket el-tillskott för att värma huset ensamt!
 
COP, verkningsgrad har ingenting med energitäckningsgrad att göra. En bergvärmepump kan som sagt dimensioneras att täcka hela eller mer än hela energibehovet för ett hus. En FLVP kan minska energiförlusten genom ventilationen. Äpplen och päron mao.
 
cem77 skrev:
Frånluftsvärmepumpen kan ju bara ta tillvara på den energin som försvinner ut genom ventilationen. Läckage genom andra ytor och hål i huset måste ju ersättas på något annat sätt.
De finns (snart) 2 frånluftvärmepumpar som klarar de nya reglerna, Comfortzone CE50/CE65 och Nibe F750. De kan kyla avluften till -15C eller lägre. Om utomhustemperaturen är varmare kan de alltså avge mer energi än vad som "försvinner ut genom ventilationen".

Dessa frånluftvärmepumpar är i en helt annan klass än övriga på marknaden.
Personligen tror jag att problemet med kort livslängd på de "vanliga" frånluftvärmepumparna på 2-3 kW beror på att de måste köra på max effekt en stor del av året. Comfortzone och Nibe F750 har betydligt högre effekt och har varvtalsreglering. De behöver alltså inte köra på full effekt lika mycket och bör därför ha längre livslängd.

"Problemet" med Comfortzone och F750 är att de har en uteffekt som är begränsad av husets boyta. Man ska alltså inte installera dem i gamla hus med dålig isolering, eller i ett väldigt kallt klimat. Då ökar behovet av eltillskott och års-COP sjunker. Med "rätt" förutsättningar tror jag dock att energikostnaden kan bli så låg att en större investering i bergvärme inte är lönsam.

Comfortzone har funnits på marknaden ganska många år nu, och ägarna verkar vara nöjda.

/Hasse
 
Jag fick svar från Nibe idag att "F 750 lanseras på tisdag den 23/3 på den stora mässan i Stockholm."

hakaner, MathiasS: menar ni vanliga 2kW FLVP?

Ska vi ha FLVP så är det antingen Comfortzone eller Nibe F750. Tvåkilowattare är uteslutet.

Vi ska bygga ett suterränghus på 176m2. Under plattan 300mm isolering, i väggar 235mm och i tak 500mm i halva huset och ca 350mm i andra halvan (öppet upp till nock). Fönster får hålla sig under 1,0 i u-värde.

 
Jo, en 2kW FLVP räcker ju inte långt för att värma upp en normal villa, om det kommer FLVP med högre uteffekt & bibehållet COP så kan dessa vara intressanta...
Vilka data har dessa 2 nya pumpar?
* COP
* Avgiven effekt
* Detta vid ett speciellt ventilationsflöde (anpassat till aktuellt hus)
 
Comfortzone CE50 kom 2003 så direkt ny är den ju inte.

Info om CE50 från CZ:s hemsida:
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C
kW
5,0/ 1,3*
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C
kW
5,0 /1,7 *
Elpatron, effekt
kW
6,0/9,0 **
Köldmedium R134a
kg
1050g
Luftflöde
m3/h
150-320

Jag begriper inte riktigt vad som menas med 35graderC respektive 50graderC. I det första fallet blir COP 3,8 och i det andra 2,9.
 
Har du golvvärme och kan mata den med 35grader på tilloppet så arbetar alla värmepumpar effektivare än om du tex. har radiatorer (vattenburna element) som du måste mata med 50grader för att hålla värmen (mindre värmeavgivande yta hos ett element).

Detta gäller alla värmepumpar, därför ska man dimensionera golvvärmen (tätare mellan slingorna) eller radiatorerna (fler & större) för ex. 35grader, då förbrukar värmepumpen mindre ström...
 
Så denna Comfortzone kan då producera 5,0kW, det kan räcka hyfsat långt i ett välisolerat hus. Man får då räkna fram vilken täckningsgrad det ger på aktuellt hus, det känns dock som att den kommer att bli lite väl låg för många vanliga hus...
Alla gånger som effektbehovet överstiger 5kW så kopplas elpatronen in, hur ofta det behövs bestämms av hur välisolerat huset är.

Den ventilerade luftmängden räcker till att ventilera hus mellan 120-250m^2, det känns som ett vettigt spann...
 
-Men sen så behöver man ju även värme till varmvattnet (vilket en berg- /sjö- /mark /luftvärmepump) ger. Detta effektbehov bör oxå räknas in...
Då räcker 5kW till ännu mindre....
=> Jag är tveksam... I södra Sverige & i ett välisolerat hus, kanske, men men... det är ju en billig & enkel lösning. Så många väljer väl den pga. den mindre investeringskostnaden, trots den (ofta) högre elförbrukningen!
 
J
Vi driver runt ett hus på 145kvm med en IVT 490 FLVP på cirka 13.000 kwh/år
 
Sennahoj, jag resonerade i huvudsak utifrån den äldre typen av flvp.

JohnJ: Det är ju rätt mycket? Jag förbrukar 11000kwh (värme och varmvatten) till 260kvm i stockholm (dvs 30 mil norrut?). Med bergvärme. Men, det finns förstås en gräns där det inte är värt besväret att spara in de sista tusenlapparna.
 
J
MathiasS skrev:
Sennahoj, jag resonerade i huvudsak utifrån den äldre typen av flvp.

JohnJ: Det är ju rätt mycket? Jag förbrukar 11000kwh (värme och varmvatten) till 260kvm i stockholm (dvs 30 mil norrut?). Med bergvärme. Men, det finns förstås en gräns där det inte är värt besväret att spara in de sista tusenlapparna.
10 mil norrut kanske.. men havet värmer mycket här.

Växthus med värme på vintern plus att frugan jobbar hemma drar säkert 3000 kwh/år.

Sedan måste man ju har lite varmt i garaget ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.