Mikael_L
byggarätt, är du arkitekt själv?
 
Snailman
så här är det: du kan som privatperson kopiera en bil åt dig själv, men i den lagtexten så finns det ett undantag just för byggnadsverk Du får inte kopiera ett byggnadsverk rakt av för eget bruk

sen hur mycket du måste ändra på en byggnad för att det ska vara ok, är det bara en domstol som kan avgöra.

Jag tror jag har skrivit exakta lagtexten i tidigare inlägg jag gjort på forumet...
 
Redigerat:
Snailman skrev:
så här är det: du kan som privatperson kopiera en bil åt dig själv, men i den lagtexten så finns det ett undantag just för byggnadsverk Du får inte kopiera ett byggnadsverk rakt av för eget bruk

sen hur mycket du måste ändra på en byggnad för att det ska vara ok, är det bara en domstol som kan avgöra.

Jag tror jag har skrivit exakta lagtexten i tidigare inlägg jag gjort på forumet...
http://viktualiebrodern.wordpress.com/2010/03/15/arkitektur-och-upphovsratt/

Den färdiga byggnaden är också skyddad till sin yttre form, i den mån formen är av konstnärlig art och/eller uppvisar ”särpräglade element”, URL §1, 12, 23, 24, 26c, 26n, 55, 80 Undantagna är element som har karaktären av ”nyttokonst” eller uppfyller rent tekniska eller funktionella krav (men de senare kan istället skyddas av patent).

Så ett "vanligt hus" kan man kopiera fritt tolkar jag det som.
 
Ja det finns ju heller inget som hindrar att man fotar och ritar av ett existerande hus som man gillar till designen mm.
Dessutom så vet jag inte om det är en dålig sak heller? alla måste ju ha lite inspiraton och om man som byggare uppför ett hus som är väldigt "bra" så känns det nästan som en skyldighet att föra det vidare till nästa kund?
Men nu menar jag inte att man ska göra en direkt fotostatkopia på ngns verk...
 
Ni gav honom ju ritningen, då har ni ju gett bort det.
 
Spinner vidare lite...
Vi bygger en kopia av grannhusets vindskupa. Ganska speciell och arkitektritad någon gång på 70-talet. Till saken hör att stadsbyggnadskontoret bara vara redo att bevilja bygglov om vi byggde exakt likadant. Olagligt att göra på detta sätt? Kan inte tänka mig det, men var går då gränsen? :p
 
Snailman
okej jag får väl lägga in länken igen....

https://lagen.nu/1960:729

https://lagen.nu/1960:729#P12S1
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.



[bild] Första stycket ger inte rätt att
  • 1. uppföra byggnadsverk,
  • 2. framställa exemplar av datorprogram, eller
  • 3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

[bild] Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
  • 1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
  • 2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
  • 3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.
[bild] Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).
enligt vissa (icke arkitekter) så räcker det med att ändra tex nån dörr och ett fönster

enligt andra (arkitektsamfund) så måste minst 50% vara ändrat - Detta är givetvis en ytterst grov överdrift, baserat på egenintresse, skulle det vara sant skulle ju arkitekterna behöva stämma varandra dagligen...
 
Redigerat:
Snailman skrev:
okej jag får väl lägga in länken igen....

[länk]

enligt vissa (icke arkitekter) så räcker det med att ändra tex nån dörr och ett fönster

enligt andra (arkitektsamfund) så måste minst 50% vara ändrat - Detta är givetvis en ytterst grov överdrift, baserat på egenintresse, skulle det vara sant skulle ju arkitekterna behöva stämma varandra dagligen...
Spelar ingen roll hur mycket eller lite man ändrar. För att den lagen ska gälla måste ju byggnaden uppfylla verkshöjd.
"Den färdiga byggnaden är också skyddad till sin yttre form, i den mån formen är av konstnärlig art och/eller uppvisar ”särpräglade element”"

Och hur många vanliga villor uppfyller detta? Knappast någon alls skulle jag vilja säga vilket gör att man inte behöver ändra något alls utan fritt kan uppföra ett likadant hus som grannen.
 
Stämmer bra! Springande punkten är om utformningen når "verkshöjd". Vilket man egentligen bara vet efter en mycket uppslitande rättslig process.

Med ursäkt för att vi kommer från trådens ämne, men "kalubah´s" vindskupa är en mycket intressant parentes: OM takkupan uppnår verkshöjd (och arkitekten alltså åtnjuter upphovsrätt), skulle bygglovskravet faktiskt hamna i konflikt med konkurrenslagstiftningen. "Antingen köper du ritning av arkitekten A, eller också får du inte bygga alls".

Av detta skäl väger man orden med guldvåg i nya planbestämmelser. Man törs inte skriva att taken ska vara av rött tegel och väggarna målas med Falu rödfärg (även om det är det man vill). Istället måste det heta "tegelröda tak" och "mörkröda fasader".
 
Mikael_L skrev:
byggarätt, är du arkitekt själv?
hmmmmmmm. han verka kunna sin sak. bra me kunskap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.