Hej!
Vi bor i en villa från -61 och ska fixa iordning ett bad/duschrum i källaren. Idag är det putsade betongväggar och oisolerat betonggolv. Vad jag ska göra är att bila upp golvet och isolera med isodrän och även lägga vattenburen golvvärme. Huset är omdränerat -97 och de satte även platonmattor runt källarväggarna då, ingen isolering.
Vad jag undrar är hur jag ska göra med tätskiktet. Vad jag förstått så ska jag ha det på golvet pga att det är isolerat och ej kan suga fukt från marken. Hur är det med väggarna? Ska man ha tätskikt på hela väggarna eller endast i dusch när man bara har platonmatta på utsidan?
Vill helst inte bygga in någon fukt och få fuktvandring till andra utrymmen. Har ej tänkt att regla upp några inre väggar utan sätta kakel direkt på de putsade betongväggarna.
Om jag nu ska ha tätskikt på väggarna med platonmatta, hur ska det vara över marknivå och i taket? Har betongbjälklag.
 
Du ska inte ha tätskikt på ytterväggarna där Du har platon. Vi har samma konstruktion som Ni och jag tätskiktade bara duschväggarna samt nån meter ut från duschväggen. Golvet har tätskikt i duschen samt efter väggarna men inte mitt i rummet.
 
kolla Höganäs FB 3 , vattentätt men ej ångtätt - en tätsikt som används på ytor med tillskjutande fukt. Troligtvis en bra produkt om man har dusch mot yttervägg och duschgolv som har markkontakt. Vår hantverkare kontaktat tillverkaren och denna produkt passar för vår dusch i ett källarbadrum som har varken isolering eller golvvärme. Vår golv och väggar kaklas direkt på putsen/betongen och enbart i duschen ska det penslas FB3.
gaia
 
Nu är jag inte expert på fukt i källare, men har hört om du har en fuktvandring uteifrån och in som man har i källare med jordkontakt så skall man inte ha fuktskydd. Om du bygger en källare idag där du inte har någon fuktvandring så skall du ha fuktskydd. Så vad gäller med en platonmatta på utsidan? Rent logiskt så borde du inte ha någon fuktvandring uteifrån och in eftersom du har en platonmatta på utsidan som hindrar det, och då vill du inte heller skjuta till mer fukt i väggarna genom att inte ha fuktskydd på väggarna.

Som minst skall du ha fuktskydd i duschen och ORDENTLIG ventilation som kan suga ut all fuktig luft som du får när du duschar. Kontrollera med fuktexpert om du skall fuktskydda resten av badrummet.
 
Gladh skrev:
Så vad gäller med en platonmatta på utsidan? Rent logiskt så borde du inte ha någon fuktvandring uteifrån och in eftersom du har en platonmatta på utsidan som hindrar det, och då vill du inte heller skjuta till mer fukt i väggarna genom att inte ha fuktskydd på väggarna.
Jag är tveksam att platon kan hålla väggarna snustorra. Man lägger ju inte platon under väggsulan och där finns ju markkontakt.
Tätsikt på en gammal källarvägg gör mer skada än nytta. Enbart där det rinner vatten på väggarna ska man ha det - läs om Höganäs Tätslamma FB3
gaia
 
Har Du Platon på utsidan så är den garanterat fukttät alla fall, men principen är väl att INTE har dubbla tätskikt? Alltså ska man inte ha tätskikt på insidan av väggen när man har Platon på utsidan.
Använd produkten som gaia tipsar om Du har duschen mot nån vägg med platon på utsidan.
 
Tack för alla svar! Vad jag är mest bekymrad över är just den tillskjutande fukten från väggsulorna. Har mätt upp att det är en hel del fukt där, vilket är helt normalt dock.

Ska kolla upp Höganäs FB3 som låter som en väldigt bra produkt.
Rummet är inte så stort så om jag ska lägga tätskikt 1 meter in från alla väggar + i dusch och under badkar blir det inget golv kvar =)
 
Man kan ju tänka sig ytterligheterna. dvs värsta kylan ute - varmt inne, utan tätskikt mot yttervägg kondenserar fukten i väggen då den är kall. Vintertid borde alltså våtspärr på duschväggen vara ett plus.

Sommartid med värsta värme ute och sval källare kan utefukten kondensera i väggen och tätskiktet.

Fukten kommer i båda fallen att försvinna så småningom så ingen större skada troligen hur man än gör. Platon på utsidan vädrar bort fukten i väggen och på insidan försvinner den lättare utan tätskikt utom på vattenbegjutna ytor.
 
J Jan-Å skrev:
Du ska inte ha tätskikt på ytterväggarna där Du har platon. Vi har samma konstruktion som Ni och jag tätskiktade bara duschväggarna samt nån meter ut från duschväggen. Golvet har tätskikt i duschen samt efter väggarna men inte mitt i rummet.
Tätskikade du inte hela golvet fast du isolerat golvet?

(ja jag vet, 11år senare osv osv osv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.