Halloj, jag är ny har på forumet och vet inte var jag ska sätta denna tråden.

Jag är 16 år gammal och går teknik / Arkitektur på gymnasiet och nu har vi fått i uppgift att Designa en fågelholk och undrar då om det finns ngn här på forumet som kan ge mig ngn idé om hur designen på holken.

Tack

Mvh Ludvig d^_^b
 
med tanke på vad för skola du går så borde du kanske kläcka dessa ideer själv. verkar lite som att fuska detta
 
Daije, vad är det för trist inställning du har?

Killen är 16 år och undrar över vad han ska tänka på när han designar en fågelholk.
Killen kan ju vara en duktig formgivare men kanske inte ha så mycket koll på val av material, storlek på ingångshål, bottenyta mm mm.
Jag tror inte att det finns en enda arkitekt som aldrig pratat med expertis inom andra områden för att på så sätt göra en så bra produkt som möjligt.

Kom med någon kreativ hjälp eller låt bli att svara!

Ludd, här kommer lite mer kreativ hjälp än den du fick från Daije.

- Insidan av holken ska helst vara så grovsågad som möjligt. Detta för att det underlättar för fåglarna att fästa upp bomaterialet. En slät insida gör att fjädrar, mossa och annat "faller ner" och blir liggande som en platt urlegad dunkudde, inte bra.
- Fundera på vad för material du väljer, en holk i tunn svart plast eller metall kan bli rackarns varm dagtid när solen ligger på, inte bra.
- Inte för tätt, ventilation behövs även i fågelholkar, precis som i bostäder för människor.
- Måla gärna utsidan, men låt insidan vara.
- Kika runt lite, googla på fågelholk och ritning så kommer du hitta en hel del mått på såväl höjd/bredd och diameter för ingångshålet.
De här siffrorna är inte på något sätt ristade i sten men en fingervisning ger de helt klart.
- Ingångshålet behöver inte vara runt, ett 4-, 6- eller 9-kantigt fungerar precis lika bra. Andra former fungerar också, formen av ett ägg som står på sin spets skulle absolut fungera.

Bygg på, ser fram emot att få se resultatet!
 
"måla gärna utsidan, men låt insidan vara" -
beror på var holken skall sitta! Skall den sitta på ett träd så skall den helst vara omålad. Skall den sitta på ett rött hus skall den helst vara röd osv. Fåglar gillar när deras bon inte syns för andra, har massor med holkar och det är alltid de som smälter in bäst som blir upptagna först.
 
jag har inte en trist inställning. det e bara vad jag tycker. förmodligen så ska holken va designad utöver en standardholk. att en familj birdies ska bo där är nog sekundärt. men ta en vanlig holkritning så finns ju grunden där i alla fall. sen e de ju bara att flumma på me utsidan. gör ett rymdskepp
 
tycker att det finns mycke kvar att skriva om uppgiften och hur den ska vara utförd

så hur ser själva uppgiften ut ?
är det
"gör en fågelholk av traditionell typ" ?

"gör en fågelholk för xxxx fågel och designa den som ett hus"
(då blir det att tänka på hur stort hål in och ska det vara som ett hus med rum/våningar så se till att den storleken på fågel som det är avsett för kan röra sig där och att det ser bra ut)

"gör en fågelholk så den är så praktisk som går utan restriktioner i utseende eller storlek"

det var några förslag på hur en uppgift kan se ut ju och alla de ger ju väldigt stor skilnad i hur man ska göra en hålk

men på ett sådant program så kan jag tippa på att det ska vara nått som visar din kreativitet och inte att det ska se ut som alla andras hålkar ?

sen tror jag inte att det med ventelation blir ett problem så länge man har ett öppet hål för de ska kunna ta sig in och ut genom och när det är kallt så tänk på att värmen går uppåt och har man ett hål högt upp så kommer mycke av värmen gå ut där så att ha att det blir mer som ett hus kan vara nått att tänka på där man har två våningar med ingång på undervåningen och låter den varma luften vara kvar på övervåningen

sen bör det också vara så att du gör hela huset i trä/trämatterial och sen att du gör att du kan öppna hela huset typ ta bort en hel vägg eller ta bort tak och golv så det går att städa ur lätt

sen brukar man ha en plåt vid hålet in om det är för mindre fåglar så att större fåglar inte ska kunna hacka upp hålet och komma in och äta upp äggen och kasta ut de som bor där

och ska det vara kreativt så tänk att man kan sätta in solvärme och solcells driven fläkt eller nått annat skoj med om man vill det

men allt beror på vad syftet med uppgiften är och hur den är formulerad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.