Vi måste köpa panel snart till hus och garage så asfaboarden inte står blottad för länge och suger åt sej av regn och rusk, men vet inte riktigt vad vi ska välja!?

Vi har sagt att det ska vara stående panel och har slarvat lite med uttrycket lockläktpanel. Men efter lite läsande är lockläkt en viss modell som läggs över skarven, vissa lägger ju en extra panelbräda över ser det ut som ibland.

Så ni som har byggt får gärna kasta ut en bild på er fasad och gärna skriva vad den heter, dimensioner på virket och vart det köpts!?
Priser är även dessa intressanta.

Tack på förhand.
 
Vi har lockläckt på vårat hus och det ser ut så här:

20030521-4.jpg

Läkten (kallas för notläkt) är 45 mm bred och baspanelen som sitter under är 145 mm.

Jag köpte nyligen panel till garaget och då kostade läkten ungefär 5-6 kr/m och baspanelen tror jag kostade 11-12 kr/m.
 
Vi kör också med 145mm klyvsågad (klyvhyvlad heter det väl föresten) panel + 16x45 notläkt.

Notläkten finns ju i minst två standardvarianter, kälad eller fasad - vi kör med fasad.

Många hus har ju denna kombination - jag tycker dock det är extra snyggt med litet tätare mellan läkten, 145mm plank blir därför alldeles perfekt!

Snyggaste träfasaden tycker jag!
 
Vart tex i stockholmsomr köper man lockläktpanelen?
 
Lockläkt? Min bror köpte formvirke och sållade litet.
 
moken skrev:
Vart tex i stockholmsomr köper man lockläktpanelen?
Du köper ju vanligt klyvsågat virke, det har alla?
 
MathiasS skrev:
Du köper ju vanligt klyvsågat virke, det har alla?
aha, sett att tex byggmax säljer nåt dom kallar för panel mer precist så jag bara tänkte...

Men själva "locket" sen då, köper man vanligt klyv där också? Eller köper man det spec eftersom dom verkar se lite annorlunda ut?
 
moken skrev:
Men själva "locket" sen då, köper man vanligt klyv där också? Eller köper man det spec eftersom dom verkar se lite annorlunda ut?
Sök på trävaror - detaljister i Gula Sidorna och leta dig fram till de närmsta brädgårdarna eller byggvaruhandlarna. Åk dit och kolla vad de har. Dessa brukar även erbjuda transport av virket (vilket inte ByggMax ställer upp på) och transport kommer du säkert att vilja ha - det går åt massor med virke till ett hus och ett garage.
 
General Failure skrev:
Sök på trävaror - detaljister i Gula Sidorna och leta dig fram till de närmsta brädgårdarna eller byggvaruhandlarna. Åk dit och kolla vad de har. Dessa brukar även erbjuda transport av virket (vilket inte ByggMax ställer upp på) och transport kommer du säkert att vilja ha - det går åt massor med virke till ett hus och ett garage.
jotack, AKB har redan fått köra ut tre lass åt mej så...
Men det är med dagens bensinpris alldeles för dyrt att åka runt och kolla priser/utbud, att surfa på nätet är gratis :)
Därför försöker jag forska fram här vad folk har, vilket pris och varifrån för att enkelt sen bara kunna ringa in min beställning. Smart va? ;D
 
Moken, jag skulle råda dig att köpa den lilla boken "Att välja trä" på Byggtjänst för en dryg hundring, i den finns alla fakta om olika dimensioner och utseende på fasadpanel (och annat sågat och hyvlat rä) beskrivet. Exakt vilka dimensioner du skall välja får du lättast reda på genom att ta med dig tumstocken och mäta på något hus du tycker ser bra ut.

När du väl vet vad du vill ha och hur mycket skriver du ett mail och skickar till trävaruhandlarna i trakten och ber att få en offert. Räkna med att hälften svarar och att hälften av dom som svarar har vettiga priser på just det du vill ha.
 
Jag har stående finsågad pärlspontpanel 95 bred ca en meter upp på huset och sedan liggande panel. Tror att det var stp. Den är iaf 145 mm bred.

Vad jag hört så säger man att man lägger panelen på vandring när man sätter stående panel med en hel bräda som lock.
 
OddJ skrev:
köpa den lilla boken "Att välja trä" på Byggtjänst för en dryg hundring
Denna bok finns även att ladda ner alldeles gratis här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.