Har gjort ramar för några luckor och garderobsdörrar och tänkte sätta in glasrutor. ramarna är i 16mm mdf och ska målas vita. Hur brukar man montera glas i ramar? några tips?
 
vagabondo skrev:
Har gjort ramar för några luckor och garderobsdörrar och tänkte sätta in glasrutor. ramarna är i 16mm mdf och ska målas vita. Hur brukar man montera glas i ramar? några tips?
Ungefär som att sätta in den platta ytan i skåpsluckor, ett spår i ramen. Skillnaden är att med trä brukar man göra spåret så att ramen sitter i mitten av ett spår, med glas brukar man ta bort trät på ena sidan av spåret (så att glaset hamnar i en urfasning ned i ramen).

Så fräsa ned är ett enkelt sätt, samt att mejsla ut i hörnen där fräsen annars gör runda hörn. därefter handlar det mycket om utseende, någon typ av lite ram mellan glaset och träramen kan man sätta ovanpå. Mycket en utseendefråga, men det skapa också ett fäste för glaset.

--- Mats ---
 
Falsa ur från baksidan till önskat djud sedan kvarststav eller annan list som "låsning"
 
Jag gjorde nåt liknande med mdf som ram och en fräst profil. Själv satte jag spegelglas på baksidan. Limmade bara med vanligt glassilikon efter att jag målat.Det var till garderobsdörrar så utseendet infrån spelade inte så stor roll.

/
Ante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.