Har inte direkt någon förkärlek till bastu, men maken insisterar på en sådan i vårt nybygge. Tycker bara att det är varmt, svårt att andas och så är de ju så FULA.  ;)

Kom då att tänka på att en bastu i kakel/mosaik men självklart med sittlavar i trä :D (annars blir det nog lite väl hett om baken, och jag antar även trägolv) skulle vara betydligt snyggare!!

Vad tror ni? Skulle det fungera? Finns det något byggnadstekniskt, tätskiktsaktigt eller annat som talar emot?

/Sarah
 
Sorry! Såg för sent att det fanns en egen rubrik för Bastu. Kan någon flytta den dit?

/Sarah
 
Jag lägger klinker i min bastu... Har lagt på golvgips ovanpå spånplattan...
 
Japp, jag ska ha klinker i bastun och enligt samtal med en del plattsättare ska det inte vara några problem. Marmor däremot blir varmt.
Detta är iallafall vad jag har hört.
Kan ju alltid lägga trall på klinkersen vid dom få tillfällena som det ska badas..

Vad jag minns så är det också vanligt med klinkers i bastu på badhus och dom är inte särskilt varma.
 
Värmen är ju inte på golvnivå direkt utan den stiger uppåt. ;)
De flesta bastun är väldigt svala på golvnivå.
Alla badhus jag har besökt har haft klinker på golvet.
 
Inga problem

Hemmabastun är sällan igång mer än några timmar.
Badhusen har långa drifttider.

/Patrik
 
är inte klinker det vanliga materialet när man gör golv till bastun. ?Svärfölädrarna har så och det är inga problem alls. Kallaste platsen i deras bastu är golvet.
 
Vi håller på att bygga, och kommer i bastun att ha vitt kakel på väggarna och klinker på golvet. Sedan skruvar man trall bara där man ska sitta. Tänk på att ha en så kallad spygattbrunn, som håller samma vattenstånd som golvbrunnen i duschen så att golvbrunnen inte torkar ut. Lycka till!
 
Hur gör du med fiktspärr och dylikt i bastun?
 
Det är svårt att andas även i en kakelbastu om man inte ordnar en god ventilation...!
Med kakel/glas i bastun krävs större effekt av bastuaggregatet. Kontrollera att det är rätt dimensionerat!
 
Det går utmärkt att ha andra material i bastun, tänk bara på att dimensionera aggregatet rätt. Nedan är saxat från www.sigro.se:

Kompensation för tegelväggar beräknas genom att lägga till 3 kubikmeter för varje kvadratmeter tegelvägg eller enkel glasvägg som överskrider 2 kvadratmeter. Om bastun har oisolerad timmervägg ökas volymen med 25%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.