Dr_Jerkyll skrev:
Jag förstår inte den där bänkartikeln, regel 1 och 2. Om nu bänken ska stå mot en vägg, varför måste man göra bänken elefantmassiv och klunsig på 135 kg? Varför inte skruva fast den i väggen istället? Regel 2, kraftiga sammanfogningar, varför sätter man inte ett par sneslåar baktil? Det borde kunna stå emot bra mycket mer skjuvkraft ä n ett par "staut joints".
Visst kan man skruva fast den i väggen och staga upp med några tvärslåar baktill.
Det kräver ändå en hygglig stabilitet i skivan för att den ska vara stadig i framkanten.
Mycket massa i skivan hjälper också till att dämpa vibrationer när man hyvlar vilka annars kan få hyveljärnet att hoppa och ge ful yta.
Oftast när jag hyvlar lägger jag bara brädan på bänken mot tex en bänkhake eller annat stopp. Då vill jag att bänken står still så att inte brädan börja flytta sig.
Som vanligt beror ens krav helt på vad man avser göra.
/B
 
PrinsValium skrev:
Äsch, jag tycker om min metod =P Nu hittade jag iaf bänkartikeln.
Som jag länkade till i inlägg #7 :D
 
bengtn skrev:
Som jag länkade till i inlägg #7 :D
Jaja =D den ligger dessutom sedan lång tid tillbaka fullt synlig i mitt bokmärkesfält...
 
PrinsValium skrev:
Finns det inget bättre ord för "vise" på svenska. Städ är i min sinnesvärld detsamma som "anvil". Skruvstycke kanske?
Skruvstäd.

Fast på en hyvelbänk är det väl tång som nån annan svarade.
 
PrinsValium skrev:
Man gör ju givetvis precis som man själv vill men jag tycker han har många bra poänger. Tidigt i artikeln ställer han ju också frågan "do you even need a bench?". En bänk som sitter fast i väggen går inte att flytta ut när man behöver komma åt från alla håll och sitter det en massa tvärslåar till höger och vänster kommer dom garanterat att vara ivägen när man inte behöver det... Varför inte överbygga när man ändå håller på? Det är en arbetsbänk, det gör ingen skada att den är tung och stadig. (Om man inte flyttar den mellan en massa olika arbetsplatser förstås men då är det en helt annan situation.) Hur hårt man än skruvar fast den kommer det märkas skillnad på en 50-kilos- och en 150-kilosbänk när man lägger hela sin kroppsvikt bakom ett hyveltag eller bankar loss med stora träklubban.
Jag förstår men håller inte riktigt med. :) Hur ofta vill man släpa ut en 130 kg bänk från väggen? Hur ofta undviker man det istället? Man kan på en lätt men stadig bänk sätta sprintar i hörnen så att man smidigt kan vrida ut bänken i fram eller bakkant...

Tror du verkligen att kryss i vardera kortändan och på baksidan kommer vara ivägen så ofta?

Varför överbygga när man håller på skulle jag vilja fråga istället. Klart det finns nackdelar, tyngden när den ska flyttas, kostnad, den feta bänkskivan som (iofs sällan) kan vara ivägen när man tvingar. Hur känner du skillnad på en tung bänk och en lätt men stadig bänk som sitter fast i en vägg när du hyvlar?

Hela mitt resonemang bygger på att man vill ha bänken vid ett fönster, och då följaktligen intill en vägg. Jobbar man med bänken mitt på en golvyta kan jag förstå att man vill han en stadig bänk som man kan jobba runt om på. Men då tror jag mer på en bänk vid ett fönster och en "monteringsbänk" mitt på golvet.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag förstår men håller inte riktigt med. :) Hur ofta vill man släpa ut en 130 kg bänk från väggen? Hur ofta undviker man det istället? Man kan på en lätt men stadig bänk sätta sprintar i hörnen så att man smidigt kan vrida ut bänken i fram eller bakkant...
130 kg är inte så särskilt mycket om man lyfter/drar en ände i taget.

Dr_Jerkyll skrev:
Tror du verkligen att kryss i vardera kortändan och på baksidan kommer vara ivägen så ofta?
Helt garanterat när man som minst behöver det...

Dr_Jerkyll skrev:
Varför överbygga när man håller på skulle jag vilja fråga istället. Klart det finns nackdelar, tyngden när den ska flyttas, kostnad, den feta bänkskivan som (iofs sällan) kan vara ivägen när man tvingar. Hur känner du skillnad på en tung bänk och en lätt men stadig bänk som sitter fast i en vägg när du hyvlar?
Ok, en bänk tung nog att inte röra sig en mm och en bänk styv och stadigt nog fastskruvad i väggen bör man väl per definition inte märka skillnad på. Fast då ska den bli tillräckligt styv utan att överbyggas också. Och utan en massa stag som sitter ivägen. Jag tror på en tjock och tung arbetsyta. Det är upp till var och en att tro på vad man själv vill =) Sedan är det kanske inte optimalt att en bänk är helt stumt monterad heller. Den kanske ska ta upp stötar och vibrationer fast samtidigt vara såpass tung att dessa inte ger så stort utslag.

Dr_Jerkyll skrev:
Hela mitt resonemang bygger på att man vill ha bänken vid ett fönster, och då följaktligen intill en vägg. Jobbar man med bänken mitt på en golvyta kan jag förstå att man vill han en stadig bänk som man kan jobba runt om på. Men då tror jag mer på en bänk vid ett fönster och en "monteringsbänk" mitt på golvet.
Som sagt alla har sina egna arbetssätt och behov.
 
@ PrinsValium
Jo nog har alla olika arbetssätt och behov, och det är det absolut viktigaste att se till. Och man får tro på vad man vill, men man kan också försöka argumentera för det man tror på. :)

Jag tror att det går en del mode i sånt här. En fet egenhändigt byggd bänk utan snedsträvor eller kryss är snyggt, det visar att man är manlig och jäkligt seriös med sitt snickrande. ;) Jag har en del argument som artikelskrivaren (eller du) inte riktigt besvarar och tänkte bara poängtera det så inte alla som läser den här tråden tror att den ulitimata bänken är bra bara den är fet.

Hopaps du inte tar illa upp, jag är nyfiken på era bänkar! Ser gärna bilder och tankar kring konstruktion och läser med glädje de länkar ni postar.
 
Nejdå, verkligen inte, jag är verkligen inte säker på att jag behöver någon mastodontbänk själv. Fast en ny arbetsbänk kommer jag behöva när jag får plats för den på landet. Och min vana trogen att bygga i stort sett alt jag gör 4 ggr stabilare än nödvändigt kan jag ju gissa hur det kommer sluta =)

Till det jag gör idag skulle antagligen en väldigt kraftig "tång" som sitter i ett minibord väl förankrat i väggen i kombination med ett större bord med utrymme runt om som jag kan ha att ställa planhyvel, gersåg, fräsbord och allt möjligt annat på. Det skulle antagligen vara bättre spenderad tid att bygga fyrtio-11 olika jiggar till överhandsfräsen =P

Och, ja, säkerligen så kommer oräkneliga mängder hobbysnickare bygga mer bänk än dom behöver, mycket pga herr Schwartz...
 
PrinsValium skrev:
Och, ja, säkerligen så kommer oräkneliga mängder hobbysnickare bygga mer bänk än dom behöver, mycket pga herr Schwartz...
Jag ska hälsa honom det när jag träffar honom här i september..:)

Då jag använder mina hyvlar och andra handverktyg mycket behöver jag en ordentlig bänk så snart kommer det stå en "mastodontbänk" i garaget.
/B
 
bengtn skrev:
Jag ska hälsa honom det när jag träffar honom här i september..:)
Det där lät kul! Hur hittade du kursen? Är det svårt att få plats på såna kurser?
 
Greger77 skrev:
Det där lät kul! Hur hittade du kursen? Är det svårt att få plats på såna kurser?
CS skrev om den i sin blogg och jag hängde på låset. Det finns 10 platser så det gäller att vara snabb.
/B
 
I Episode 112 - Ask the Masters - Work Bench & Pallet Maker Award så går Tommy MacDonald, AKA TChise igenom sin bänk. Betydligt enklare design men verkar funka med tanke på vad han åstadkommer på den. Jag hittar tyvärr avsnittet bara via iTunes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.