Hej,
Vi ska bygga hus och sitter och jobbar med planlösningen. Just nu är det den kombinerade tvättstugan och groventrén vi funderar mest på...

Vi bygger med en av de större hustillverkarna och så här såg deras orginalritning ut (klipp in länken i ett nytt fönster om den inte går att klicka):
http://www.freewebs.com/oslox/grove_orginal_web.jpg

Vi har gjort en del ändringar och vill nu få förslag och synpunkter på om det går att göra bättre på andra sätt... Vad vi gjort är följande:

- Bytt till en 90x90 dusch, leder till att vi måste flytta väggen i WC, påverkar även tvättstugan.
- Bytt torkskåp mot torktumlare, staplas på tvättmaskin
- Bytt orginalgarderoben mot IKEAs något mindre; använder både djupa och grunda för typ tvätt och linne.

Så här ser det nya förslaget ut:
http://www.freewebs.com/oslox/grove_ny_web.jpg

Vad kan förbättras i vår groventré/tvättstuga? Ytterligare förvaring? Några förslag på var man ska hänga tvätt på tork? Något smart man borde göra med placeringen av centraldamsugare? Om man ska ha en nätverkscentral (bredband, switch etc), några förslag på var man kan sätta den?

Tack på förhand för förslag och synpunkter
/ Oslox
 
Oslox skrev:
Vad kan förbättras i vår groventré/tvättstuga? Ytterligare förvaring?
Hur mycket kommer ni att använda groventréfunktionen, är det bara när ni ska bära ut tvätt på tork eller kommer den ingången att användas mer frekvent??
Dvs. är det betydligt mer tvättstuga än entré, eller......??

Behöver ni någon förvaring för ytterkläder/skor??

MVH//Christina.
 
=> Christina,
Jo, groventrén kommer användas frekvent som ingång/utgång också . Den ligger närmast vårt garage och är troligen den ingång man använder till vardags.

Direkt till vänster har jag tänkt mig plats för hatthylla etc. men det kanske är för lite givet att vi (hittills) är två vuxna och två barn?

(Förresten, någon som har tips varför det krånglar med att länka in bilder, och även få klickbara länkar? Har gjort precis enligt manualen och använt knapparna infoga länk / bild etc.)

mvh / Oslox
 
Oslox skrev:
=> Christina,
Jo, groventrén kommer användas frekvent som ingång/utgång också . Den ligger närmast vårt garage och är troligen den ingång man använder till vardags.



Direkt till vänster har jag tänkt mig plats för hatthylla etc. men det kanske är för lite givet att vi (hittills) är två vuxna och två barn?
Det var nästan det som ante mig ;), men jag ville vara säker innan jag lämnar förslaget på hur jag själv skulle ha gjort, risken är ju uppenbar att ni inte alls gillar detta :-/

Men hursomhelst......., jag skulle inte ha flyttat den inre dörröppningen, dvs. framför ytterdörren, åt vänster.
Den flytten leder till att ni tappar möjligheten till en garderob med fungerande djup utefter den väggen.
Jag har själv en kombinerad groventré /tvättstuga där ingången används dagligen av två vuxna och två förhållandevis små barn och jag skulle ha varit beredd att ge väldigt mycket för den förvaringmöjlighet ni har på ursprungsritningen för ytterkläder, skor samt miljoner andra grejer som ffa. barnen behöver i takt med att de blir större tex. cykelhjälmar, ryggsäckar, gympapåsar (osvosv. i det oändliga ;)).

Jag skulle utan en sekunds tvekan ha valt en annan duschvariant än den 90x90 som har krävt denna ändring av planlösningen (antar dessutom att denna toalett inte är badrum nr.1 i huset).
Planerar ni daglig användning av groventrén som ingång så är den dagliga förvaringen mycket mer än guld värd, dessutom kan ni om ni behåller väggarna som de är på ursprungsritningen 'skärma/gränsa' av själva tvättstugedelen mha. ljusgenomsläppligt draperi, lameller eller liknande vilket gör att man inte varje dag är tvungen att titta på den där 'maskinparken' och då får en välkommnande entré både för er själva och besökare, vilka antagligen kort tid efter att huset tagits i bruk, alla kommer att gå in/ut samma väg som ni gör ;).
Jag skulle planera hela väggen till vänster om ytterdörren som en stor och bred skjutdörrsgarderob med tex. optimerad/maximerad 'Elfa' inredning för både häng och korgförvaring samt skoställ hyllplan osv.
Man kan sätta in själva skjutdörrarna efter några år om kostnaden känns för stor initialt och under tiden använda sig av billig draperivariant, skjutdörrarna är dyra men trots allt värda sitt pris tycker jag. Fördelen för er är dessutom den att ni inte får dörrar som öppnas i varandra. Längst till höger i denna skjutdörrsgarderob (bakom innerdörren) kan man med fördel ha en smal korgstapel till förvaring av sådant som har med tvättstugan att göra.

Ytterligare ett råd från mig är att behålla torkskåpet, ställ torktumlaren ovanpå tvättmaskinen och låt skåpet vara kvar medan barnen är små, det fungerar utmärkt för allehanda hängande torkning av både tvätt samt i nödfall blöta stövlar/ytterskor och handskar osv.
Ni kanske tycker det blir instängt vid tvättbänken men ni kanske inte ni står så mycket vid den och tvättar/viker iaf. och när barnen blir större kan man lyfta ut torkskåpet och ställa TM och TT bredvid varandra med bänkyta ovanpå och isf. då ordna ett begränsat hängutrymme ovanför mha. tex. nedhissbar torkställning.

Mina råd låter kanske 'tråkiga', men en kombinerad groventré och tvättstuga, som ofta är för liten och trång för att vara en fungerande kombination av dessa två ganska utrymmeskrävande funktioner i ett hushåll och som dessutom saknar fungerande förvaring för att vara husets dagliga 'hall' (ni har faktiskt dessutom en ovanligt bra lösning på er ursprungsritning ;)) är ett gissel om ingången ska användas dagligen.
Så det viktigaste tycker jag är att man ordnar entrédelen så praktiskt och estetiskt fungerande som möjligt, då det blir trångt hursomhelst och utan fungerande förvaring för vuxna och ffa. barn blir det snabbt odrägligt :-/ ;) och att man, om man har möjlighet, med fördel försöker 'avgränsa' en aning mellan entré och tvättdelen.

Så kort sagt, lös duschproblemet på något sätt om det är ett måste för er (kanske kan handfatet flyttas 1 dm mot väggen och toastol därefter så kanske ni rymmer 90x80 istället), men gör det helst inte på groventré/tvättstugans bekostnad :)

(Förresten, någon som har tips varför det krånglar med att länka in bilder, och även få klickbara länkar? Har gjort precis enligt manualen och använt knapparna infoga länk / bild etc.)
Du försöker kanske länka från ett ställe som inte tillåter direktlänkning av de bilder man har placerade där.


MVH :)//Christina.
 
Har funderat lite ytterligar på det där med duschen då jag tolkar tystnaden som att du inte blev överförtjust i mina idéer i förra inlägget ;) ;) :)

Nu ser man iof. inte hur själva ritningen ser ut till höger om toaletten, men ni skulle inte kunna tänka er att snedställa badrumsväggen lite!?

Alla väggar behöver ju inte var i 90 graders vinkel, kan vara minst lika fint på annat sätt.
Man skulle ju kunna tänka sig att bredda den toavägg som porslinet är placerat utefter, men låta den som gränsar mot groventré vara oförändrad, eller låter det lika tokigt månne...... ;)

Ytterligare en variant är ju att förändra formen på duschplatsen en aning, ev. mha. kaklade/glasbetong väggar som snedställs en aning samt förlängs lite mer mot fönstret och sedan en duschdörr som ger ingång närmare fönstret, allt för att få in/ut passagen i duschen ytterligare en bit bort från toastolen.
Har ni 'provstått' de duschmått som är aktuella, en välsorterad butik brukar ha många varianter uppmonterade, gå dit och simulera en vattenlös duschning med stängda dörrar, det ger en bra uppfattning om vilket mått som funkar för er, tänk också på att man inte behöver ha stången för duschmunstycket rakt ovan själva blandaren, att montera den på andra väggen kan ibland göra att man ryms bra med armarna vid hårtvått osv.

MVH//Christina.
 
Hej igen Christina,

Tvärtom, vi uppskattade ditt inlägg väldigt mycket och har suttit och skissat och ritat vid köksbordet under dagen....

För att summera så köper vi ditt resonemang! Vi hade nog stirrat oss blinda på tvättfunktionen och underskattat behovet av en bra entré med plats för just ryggsäckar, skor, cykelhjälmar mm. Vi kommer spara en fulldjup "länga" för det, så nu har du påverkat hur ett hus i Sverige kommer se ut :D

Vi vet inte riktigt hur vi ska åstakomma det, men vi har några alternativ...
  • kanske går det att klämma ihop handfat och toastol för att få in en 80x90 (det finns dock regler om handikappanpassning som påverkar; så att kommunen inte ska behöva bekosta sådant vid en eventuell försäljning)
  • alternativt kanske man kan ha ett smalare tvättställ, det finns trots allt ett till badrum i huset
  • eller så skulle det gå att ha en 80 cm dörr till tvättstugan istället för 90 cm idag och på så sätt vinna 10 cm
Vi kommer i alla fall ta vara på de utmärkta råd du gett oss, stort tack! Bra tankar även om att ha ett draperi för att dölja maskinparken.

Jag har även skickat dig ett direktmeddelande...

mvh / Oslox
 
Hej! Jag måste bara få skriva, vad bra "tänk" du har Christina! Vad får du allt ifrån!? ;)
Vi ska, nu i höst, renovera vår groventre/tvättstuga. Det har tidigare inte blivit av pga idétorka men nu är det ett måste! Det skulle vara guld värt att få lite bra råd där!!!
Återkommer om detta!
Lycka till, Oslox, med er tvättstuga/groventre!
 
TACK så mycket Oslox och Nickolina, blir generad :-[ :-[, men mest glad :) ;)

MVH//Christina.
 
Ja, jag skulle ge mycket för att ha mer plats för just cykelhjälmar, ryggsäckar, gympapåsar, regnkläder, overaller och alla dessa skor.
Vi har också kombinerad groventre och tvättstuga, och jag tycker inte det känns speciellt frächt med all smuts barnen drar in, när man har nytvättade kläder på tork :(
Sedan har folk olika system för tvätt, har jag märkt. En bekant sa att det var hon som sorterade tvätten varje gång det skulle tvättas :surprised:, medan jag är uppfödd med att man har 4 korgar för SMUTStvätt: 2 för 60grader, en för mörk 40 och en för ljus 40. Sedan gäller det att lära barnen att göra rätt, men vår äldsta kille gör sällan fel. ::)
Efter tvätt och tork lägger vi kläderna direkt där de ska vara, eller så stannar de i trappan på vägen upp... :-[

Men samtidigt har vi en omysig dusch. Så jag förstår att det också prioriteras :-/
/ Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.