Hej på Er!

Golvfråga:

Jag behöver tips på hur jag ska lösa kortlingen av detta träbjälklag! Det är ett badrumsgolv där det ska ligga klinker. Problemet är att det är murstock i den delen av badrummet där dörren är och där finns inget trä att fästa i!!! Hur hade ni gjort? På vänster sida finns en teglad kant som sticker ut från murstocken. Vänster sida av murstocken ska det inte eldas i, och höger sida är en brandvägg. :S

Väggfråga:

Det är plankväggar som ansluter mot murstocken (saknas några plankor på vänster sida på fotot). Hur hade ni gjort för att kunna kakla hela vägen utan att riskera sprickbildningar där trä möter mur? :S
 
  • P1010081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl skruva upp en ordentlig regel i teglet. Den kan du fästa dina kortlingar i.
Du kan använda spikplugg och borra rakt igenom regeln med borrhammaren utan att byta borr. Det stänker friskt.
Se till att köpa riktig spikplugg ( gå till Beijer eller någon annan dyr proffsbutik) Det biltema säljer var oanvändbart härom året.
 
C
Mm, fast det är nog inte tillåtet att skruva/borra i murstocken, skulle jag gissa på.
 
ta bort trä och ersätta med lämplig skiva. Golv kan man kanske armera, gjuta?
Bäst underlag för kakel är oorganisk material
gaia
 
Tillåtet eller ej så skulle det kännas stabilt med en tex 195x45 längs med murstocken och brandväggen så du kan kottla mellan den samt bjälken i mitten. Har du något avslopp som ska gå här dessutom eller duger det med att få plant underlag? Vilken höjd kommer det färdiga golvet ha (nivå i centimeter ovan bjälken i mitten tex)

Har du 2 tegelstenar tjocka väggar i murstocken skulle man ju kunna borrar en tegelsten in och fästa armering som sedan blir armeringen i en gjuten platta. Armeringen gjuts fast med bruk innan själva kakan gjuts. Någon konstruktör borde kunna svara på om hållfastheten blir okay och sotaren borde göra ett utlåtande av borrandet i murstocken. Samma operation i brandväggen borde vara möjligt.
 
Kan ev. tänka mig att sotaren har sina synpunkter ja. Skorstenen ska nog inte stödja huset alls och helst ska den väl i ett trähus ha lite avstånd till huset som kan röra sig lite. Men det är väl så i alla hu att murstocken och huset rör sig med varandra. Risken är då sprickor i murstocken.

Vi har ett torp i stockvirke och där lutar huset sig mot stockarna eller om det är tvärtom. Det funkar iallafall.
 
Tack för svaren!

Jag ska förtydliga mig lite. Muren man ser till vänster på bilden är nog mest ventilationskanaler och kanske nån gammal rökkanal från köket som inte används idag. Brandväggen till höger ansluter mot den "varma" murstocken som sitter till höger om dörren. Har pratat med sotaren om att sätta skivor på dessa väggar och det skulle inte var några problem ifall det var brandvägg. Men skruva det vet jag inte. Detta kanske är ett för komplicerat ställe att ha badrum på enligt alla konstens regler? :(

Det är avlopp som gäller så ett fall kommer att skapas. Vid tröskeln kommer jag ha färdigt golv ca 15mm ovanför tröskeln så som den är idag. Jag kommer att få höja tröskeln.

Tror ni att man kan använda den teglade avsatsen till att lägga golvspånet på och bara limma skivan där?
 
Jag hänger inte riktigt med i turerna och kan inte utläsa så mycket av bilden. Men om jag förstått dig rätt och att döma av bilden består bl a problemet i hur du ska förstärka på höger sida av balken. Om det är tegelkonstruktion genomgående så får du tillräcklig hållfasthet genom att bara borra i teglet utan att borra igenom det och sedan fästa bärlina med spikplugg. Du kan ju även komplettera med PL 400 eller liknande. Därefter kan du kortla mellan balkarna och sätta spån så har du en grundkonstruktion. Jag har mycket svårt att tänka mig att man inte får borra i murstock så länge man inte borrar igenom. Det måste ju ha suttit något där tidigare. Men kolla för säkerhets skull med sotaren! Eller har jag missat något?
 
Ericc
OHE skrev:
Jag hänger inte riktigt med i turerna och kan inte utläsa så mycket av bilden. Men om jag förstått dig rätt och att döma av bilden består bl a problemet i hur du ska förstärka på höger sida av balken. Om det är tegelkonstruktion genomgående så får du tillräcklig hållfasthet genom att bara borra i teglet utan att borra igenom det och sedan fästa bärlina med spikplugg. Du kan ju även komplettera med PL 400 eller liknande. Därefter kan du kortla mellan balkarna och sätta spån så har du en grundkonstruktion. Jag har mycket svårt att tänka mig att man inte får borra i murstock så länge man inte borrar igenom. Det måste ju ha suttit något där tidigare. Men kolla för säkerhets skull med sotaren! Eller har jag missat något?
Man ska/ får inte hänga upp något bjälklag i murstocken.
 
Ericc skrev:
Man ska/ får inte hänga upp något bjälklag i murstocken.
Bjälklag i gamla hus ligger ju mot, alternativt inbyggt i murstock. Vore det inte en märklig ordning om en befintlig konstruktion i ett hus får behållas, men vid eventuellt ROT-arbete får du inte återställa den ursprungliga konstruktionen? Enklast är väl att kolla med sotare och försäkringsbolag innan alternativa konstruktioner kommer på tal.
 
Tack för svaren, alltid gött att få lite olika idéer!!!

Hade en murare hos mig idag som tyckte jag kunde fästa bjälkar mot muren då den ena ändå är kall och att den andra är brandvägg. Lite lim bakom oxå så kommer det att sitta!

Jag vet att det är sotaren som egentligen bestämmer så jag ska höra med denne oxå!

Mvh Noppe d^_^b
 
...en tanke som slog mig! Man kanske kan dra dit ett upplag i form av en bit bjälke (45x170 i mitt fall) med exempelvis spikplugg och lim i underkant av det bjälklag jag vill skapa, för att sedan lägga bjälklaget fritt ovanpå. Då har bjälklaget stödnedåt men kan ändå röra sig utan att ge upphov till spänningar i murstocken.. bara en tanke.. :S
 
Hej första gången jag svarar, brukar bara läsa andras funderingar. :)

Men om jag skulle gjort detta jobb, skulle jag på vänster sida ( långa avståndet)knacka bort någon sten framför dörren och lagt en tre tum fyra längs med den andra golvbjälken ungefär en centimeter ut. På andra sidan skulle jag borrat fast en två tum fyra på kortsidan närmast toadörren, på så vis får du något att fästa sista kortlingen med. Jacka ur halva halva på båda så blir det stumt.

Lycka till från Bara jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.