Hej!

Jag och min familj köppte en villa på 175 m2 med en 1,5-plans del och en 1-plansdel i vinkel, med direktverkande el (el-element + luft/luft värmepump) och S-ventilation. Isolering i väggar och tak 100 mm. utsidan blandning av mexitegel och träpanel.

Vad jag då inte visste om när vi köpte huset var att det inte sitter någon diffusionsspärr (plast) bakom gipsskivorna i anslutning till yttre vägg utan endast i innertaken.

När vi installerade en kamin i dec så satte vi upp en brandvägg i direkt i mot innerväggen, nu har det börjat mögla bakom brandväggen (kryper fram i övergång mellan brandvägg och väggips) :(

De som monterat brandväggen säger att de tar ansvar för detta och att orsaken är att brandvägen fungerat som en extra issolering, vilket flyttat daggpunkten in i väggen. (de ska ta bort skadat material samt bygga upp en ny brandväg med 40 mm luftspalt bakom)


Nu undrar jag följande:

Hur ska jag göra om jag vill tilläggsisolera huset i framtiden med tanke på att difusionsspärr saknas.

Jag antar att isolera i från utsidan utan att ha diffusionsspärr på insidan bara genererar ändå mer fukt i väggen (brandvägen verkar vara bevis på detta)

Kan jag isolera i från insida vägg med plåtregel på distans och 100 - 200 mm isolering) och avsluta med plast och gipps?

behöver den plast jag monterar vara helt tät upp i mot den plast som sitter i taket och hur tätt behöver det vara i anslutning i mot golvets plast, hur gör jag när jag går förbi innerväggar (oisolerade) som står i vinkel till ytterväggarna (måste jag öppna här och gå förbi väggen med plasten)?

Dagens konstruktion verkar vara tänkt så att tack vara de tunna väggarna med endast 100 mm isolering kommer vattenångor att passera väggen tack vare den stora värme genomströmningen (fans inga tecken på mögel eller dyl vid överlåtelsebesiktningen)

Eller tvärt om den stora otätheten i väggarna gör tack vare undertrycket i huset att vattenånga och dyl. ventileras bort via badrum, kök osv. är lite osäker här?

I samband med tilläggsisoleringen ska jag även förbättra ventilationen, samt se över takets isolering vid ett senare takbyte.

Kom gärna med åsikter eller motkommentarer till mina förslag/slutsatser. :)
 
De som monterat brandväggen säger att de tar ansvar för detta och att orsaken är att brandvägen fungerat som en extra issolering, vilket flyttat daggpunkten in i väggen.
Det resonemanget förstår jag inte, daggpunkten har legat inne i din vägg hela tiden och om du inte har någon plast i väggen så kan det ju knappast spela någon roll om den ligger 5 cm eller 2 cm in i väggen...

Jag har ett liknande hus där jag håller på att tilläggsisolera från insidan, nu hade jag redan plast i mina väggar men dessa påminnde mer om schweizerost än om en diffusionsplast. Jag har rivit ner gips/plast/råspont och reglar på liggandes 45 och sedan plast och sedan ståendes 45 där elen dras.

Skall man ha plast så är det viktigt att den blir tätt och speciellt i skarven mellan tak och vägg och då genom bjälklaget där det är svårt att få det bra runt varje bjälke. Jag har ingen plast i golvet så det problement har jag inte.

Jag skulle också satsa mekanisk frånluft så du får ett undertryck i huset och den varma fuktiga luften inte kan ta sig ut i väggarna, utan helt enkelt ventileras bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.