Anlitade en snickare (ny i leken) som skulle byta ut innertak i sovrum. Vid första besöket beräknade han att det skulle ta tre arbetsdagar och de tar 320 i timmen, alltså 320 x8 x 3 = 7500, vi avrundar ner lite sa han. Första dan kommer han och jobbar utan lunchrast och får jobbet gjort på sju timmar, då vill han ha hela beloppet, dessutom ska jag forsla bort rest material och skräp för att han inte har plats i sin bil. Jag är ny husägare och har aldrig anlitat hantverkare förut så jag undrar: Är det rätt att göra så? Gör den här snickaren alltid så, så kan han sätta det i system, ange en längre tid för jobbet och göra det snabbt och ta fullt betalt. Hans argument var att jobbet gick fortare än planerat och han hade jobbat utan lunchrast så som kompensation skulle han ha hela beloppet. Dessutom var det här en kontantfaktura för han brukar inte ROT-a. Ville ha faktura men det skulle han skicka sen och tog betalt kontant på plats. Är det nån som hittar några fel här...?
 
ja, dig, om du betalat snubben redan.
dig om du inte har ett skriftligt avtal.
kontantfaktura, haha.., svart kallar vi andra det..
 
Du har betalat svart. Han tjänade 1000 kronor i timmen. Väldigt generöst av er.

Ni skulle i slutändan betalat för 7 timmar a' 320 kronor= 2240 och rot på det 1120 kronor. Om ni körde det vitt.

Antingen så nöjer ni er med detta och accepterar ni detta eller så tar ni upp striden.
 
Du har i princip fått ett fast pris och accepterat det, så egentligen är det ingenting att klaga på. Det snickaren gjort som var lite dumt var att han inte var tydlig med om han lämnade ett fast eller rörligt pris. Frågan är vad som hänt om det tagit längre tid än 24 timmar. Hade han debiterat dig för den extra tiden då?
Misstaget du gjorde var att inte ta in priser från flera olika hantverkare. Om snickaren ska räkna när han redan är säker på att få jobbet tar han naturligtvis till ordentligt för att vara på den säkra sidan.
 
Som jag ser det har du inte varit särskilt varsam.
#1 En tydlig överenskommelse om arbete per timme eller ett fast pris har inte framkommit.
#2 Betala kontant? Varför? I princip har du redan godkänt "fakturan". Om det nu finns någon...
 
Kombinationen att inte ROT-a och användande av kontantfaktura kan tyda på att du använt dig av svart arbetskraft. Ring till skatteverket/kronofogden och kolla upp honom.
 
Men varför skulle man inte kunna ta betalt för ett småjobb kontant drekt av kunden? Dessutom så är det väl inte så konstigt atthan inte hade med en faktura första dagen eftrsom han räknat med att vara där i minst en dag till?
Däremot ska du givetvis få en faktura där han skrivit under att den är betald via post eller liknande sedan.

Vad gäller summan så låter det som at ni kom överens om en summa/fastpris på jobbet men det kan vi ju inte veta här utan att ha hört den ordagranna konversationen er emellan.
 
Det kan man, men det finns en hel del risker med det, speciellt om man väljer att inte ta kvitto..

Man har dessutom en del skyldigheter som beställare/kund. Att hävda att man "trodde det var en seriös firma" och betala kontant utan att få kvitto är inte alls säkert att det räcker för att ha "ryggen fri".
 
Tror nog att om man själv kontaktar skatteverket för att man är orolig att man kanske betalat svart så löper man nog ingen större risk att råka ut för åtgärder från dom.

I övrigt så är det ju inte ett ok förfaringssätt att ange en mycket längre tid för att få en högre timpenning. När jag ska göra tidsuppskattning för mitt konsultarbete lägger jag ofta på några timmar i tidsuppskattningen för oväntade problem som kan uppstå. Men om allt flyter på bra och det går snabbare så faktureras såklart bara den nedlagda tiden.

Om man har lunchrast eller inte är ju helt oväsentligt då lunchen ändå inte är betald arbetstid.
 
Saknar mannen fa-skatt kommer skattemyndigheten att kräva dig på moms och arbetsgivaravgifter i värsta fall. Du har ju betalat ut lön till någon. Så att kontakta skattemyndigheten kan inte alltid vara det smartaste draget.
 
Det finns ju lite olika infallsvinklar här.
Om du tyckte att 7500 kr var rimligt från början och det dessutom uppfattades som ett fast pris (han gjorde ett överslag på antalet timmar - du accepterade ett slutpris) - då är det väl bara tacka och ta emot - du fick ju jobbet gjort snabbare än förväntat - bara det kan ju vara värt ngt :D

Var det ett timpris ni kom överens om, och han uppskatatde att det skulle ta x timmar men sedan gjorde det inte det - så skall du ju betala honom för faktiskt jobbade timmar.

Så det hängre ju på om ni lade upp det som ett fast pris eller ett löppris !

/K
 
Köra bort skräpet efter jobbet är väl bättre att man gör själv än betalar hantverkaren för?
Du fick ett pris som Du accepterade, hade Du velat så kunde Du hyrt in honom på timme istället men tydligen tyckte Du att priset i sej var ok?
Betalning gör man förstås upp i förväg, faktura lr kontant ska man som kund veta innan men då får man ju själv se till att sluta ett avtal om det då.
Hade jag tänkt mej att få en faktura och använda ROT-avdraget så skulle jag inte betala kontant utan inväntat fakturan.
På den info som finns i tråden kan man misstänka att Du blivit lurad men Du har inte direkt gjort det svårt för han heller.
Personligen skulle jag inte jaga nån för några tusen utan göra annorlunda nästa gång istället.
 
Det var ett stort misstag att betala utan att begära kvitto.
 
gusrod78 skrev:
Anlitade en snickare (ny i leken) som skulle byta ut innertak i sovrum. Vid första besöket beräknade han att det skulle ta tre arbetsdagar och de tar 320 i timmen, alltså 320 x8 x 3 = 7500, vi avrundar ner lite sa han. Första dan kommer han och jobbar utan lunchrast och får jobbet gjort på sju timmar, då vill han ha hela beloppet, dessutom ska jag forsla bort rest material och skräp för att han inte har plats i sin bil. Jag är ny husägare och har aldrig anlitat hantverkare förut så jag undrar: Är det rätt att göra så? Gör den här snickaren alltid så, så kan han sätta det i system, ange en längre tid för jobbet och göra det snabbt och ta fullt betalt. Hans argument var att jobbet gick fortare än planerat och han hade jobbat utan lunchrast så som kompensation skulle han ha hela beloppet. Dessutom var det här en kontantfaktura för han brukar inte ROT-a. Ville ha faktura men det skulle han skicka sen och tog betalt kontant på plats. Är det nån som hittar några fel här...?
Tja, du har någon slags luddig överenskommelse om ett fast pris på jobbet som du betalat svart...se det som lärpengar.
Den finns som någon nämnt en lite men ändock risk att du får betala arbetsgivaravgifter på beloppet om du kontaktar skattmasen, du har ju inte köpt en tjänst av ett företag utan anställt en person, men det beror ju på lite hur man lägger upp det...
Ringa och fråga skatteverket om personen ifårga har F-skatt, samt tipsa lite diskret om att det nog kan finnas lite extrainkomster...
 
H
Hur länge sedan var det som han skulle skicka kontantfakturan?
Hantverkare är ju inte direkt kända som snabba med papper :)

Kontakta hantverkaren igen och be en kontantfakturan eller ett kvitto eller åk till honom och hämta den om det är möjligt. Ett kvitto hade han kunnat skriva ut så länge hemma hos dig i väntan på han skickade kontantfaktura.

Eller så säger du att han skall komma och titta på ett annat jobb, så kan du ju be om kvittot då när han är på plats, papper och penna har du ju, eller om du skriver ett papper på datorn vad jobbet gällde och hur mycket det kostade och att han försäkrar att han har F-skattesedel, du kan ju kolla med skattemyndigheten om han har F-skattesedel, du kan också göra en "förhandskoll" på www.allabolag.se.

Risken är att han har tagit svartjobb då det inte finns några papper.
Att säga att ROT inte görs på kontant faktura är ju ren bluff!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.