Hej!
Jag ska installera en dimmer till spottarna ovanför bänken i köket. Tidigare satt det en vanlig strömställare med knapp som jag tyvärr inte har kvar. Men in i den gick en kabel från säkringsskåpet (fas=brun, blå=nolla). Vidare ut från strömställaren gick en annan kabel ut till belysningen med fas respektive nolla. Nu undrar jag hur jag ska koppla för att få det att fungera med dimmern, eller har jag fel dimmer? Hoppas jag har uttryckt mig tillräckligt tydligt för att ni ska förstå mig. Bifogar bild.
 
  • DSC00278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kopplar inkommande fas längst till vänster (den lilla vågen) och utgående på någon av L:en. Nollorna kan du koppla ihop utan dimmern med sockerbit eller dylikt. Möjligen kan de kopplas i B men det är svårt att avgöra med bara bilden och ingen dokumentation.
 
C
MrPeddaP har direkt fel. inkommande på L och utgående på sinusvågen ska det vara, men mycket riktigt är B:et en blindkoppling för att skarva nollan på.
 
??? Jag läste det första svaret på denna fråga tidigare idag och då var det rätt!!
 
cheetah1 skrev:
MrPeddaP har direkt fel. inkommande på L och utgående på sinusvågen ska det vara, men mycket riktigt är B:et en blindkoppling för att skarva nollan på.
Har ju egentligen ingen betydelse, fungerar iallafall
 
C
I mitt huvud borde det inte funka alls om man kopplar fel, men vad vet jag...
 
Att det funkar behöver inte automatiskt betyda att det är rätt.

Koppla som "Cheetah1" säger.

//Patrik
 
C
Men, hm, transistorn öppnar väl när vågen kommer, om man har utgående där inkommande ska vara så borde den inte öppna alls, för där är ju ingen våg från början.

Menmen...
 
Dimmern är seriekopplad med lasten (och ej matad med en nolla) så jag tror inte den känner av om den sitter på fassidan eller nollsidan. Annars skulle många sladdimmers bara funka om man vände stickproppen åt rätt håll.
 
Tack för alla bra inlägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.