Någon som satt våtrumsmatta på väggarna i nyrenoverat badrum isf kakel, typ http://www.forbo.se/Default.aspx?MenuId=900

Med alla diskussioner kring vattenskador etc så blir jag lite fundersam på om det inte är något sådant jag ska satsa på isf kakel. Men jag vill inte att det ska kännas som ett badrum på institution..
 
Jag går i samma tankar. Man blir ju betraktad som ett ufo när man väljer bort kakel/klinker men jag tror att det blir matta i alla fall. Har faktiskt sett en golvmatta som liknade skeppsgolv som var jättesnygg, jag har även sett några väggmattor som är snygga även om utbudet inte är direkt jättelikt.
 
Åh, har du länkar att dela med dig av?? Skönt att höra att man inte är helt själv i dessa tankar :)
 
bytgolv.nu har en hel del våtrumsmattor från olika tillverkare, börja kolla där, är mitt tips. Sen brukar golvläggarna ha en hel del nyttiga tips.
Jag har förutom våtrumsmatta istället för helkaklat, valt att inte lägga ekparkett i hela huset för att riktigt spä på "allas" tankar om att jag inte är klok. :D
 
Kakel är ett material som ser väldigt hygieniskt ut. Där tror jag en del av det stora intresset ligger och att det blivit så modernt.

Lite grann tycker jag att kakel för tankarna mot institution, slakteri eller vägtunnel.

Betänker man sedan hur det ser ut under den vackra kakelytan försvinner en del av hygien-idéen.

Intresset för kakelalternativ kanske ökar och då kommer tillverkarna att fylla butikerna med trevliga material. Jag skulle kunna tänka mig en matta som efterliknar ett skeppsdäck t.ex.

I badrummet som nu är trettio år har vi våtrumsmatta av plast och den verkar vara i gott skick fortfarande. Men visst skulle den behöva bytas till nåt fräschare.
 
Vi har inte kakel i vårat nybygge. Pga reglerna som ändrades hela tiden och vetskapen om att trähus rör på sig så valde vi att ta våtrumsmattor. Har inte ångrat vårat beslut en sekund! Visst, det är läckert med läckra kaklade flashiga badrum, men vi trivs utmärkt i vårat. Slipper golvväme och har en stor duschkabin med ångbastu som vi alla gillar jättemycket.

Snart ska vi göra iordning övervåningen och även där blir det våtrumsmatta. :)
 
har precis renoverat mitt badrum och lagt in våtrumsmatta som det var innan ochså..var helt torrt under den gamla när jag rev bort den..känns bra...visst kakel är snyggt..men med större risk för problem..jag vill inte renovera i förtid bara för att man fukt i väggar och golv..
men som ni säger folk man känner tycker det är märkligt att man inte lägger in kakel..man ökar värdet på huset om man har kakel på toa,hmm kanske är så några år...men om 20 år så är det ju ändå omodernt men den kakel man la in..och måste renoveras...
.märkligt att folk tycker så..men jag bryr mig inte..
jag får som jag vill ett säkert badrum..som jag inte behöver bekymra mig om..
 
Blev matta på både golv och vägg i det nya badrummet i huset jag renoverar så det känns ju skönt att man inte är ensam om det valet :)

Men visst känns ett badrum "lyxigare" med keramik på golv å vägg men man får ju väga in fördelar och nackdelar precis som med allt annat.

Tycker faktist det har hänt en hel del vad gäller utbud av mattor för det finns ju dessvärre gott om tråkiga mattnyanser.

Armstrong har ett bra utbud av modernare mattor anser jag.
 
Vi skulle ha våtrumsmatta, men den vi väl bestämde oss för utgick ur sortimentet under renoveringen. Målare rekommenderade då ett målat våtrumssystem ,så det har vi precis gjort. Vi använde Alcros produkter och en den slätaste väven vi kunde hitta. Lite struktur är det men inget man tänker på...
Kolla här:
http://www.alcro.se/Inomhus-vatrum-Tat_System.aspx?start=1

Och här (välj "Badrum" under kategori näre till vänster...):
http://www.alcro.se/inspiration_miljoer.aspx

Överväg detta alternativ! Ni kan måla om en gång om året, man kan ha vanligt gips bakom och det är inte särskilt dyrt. Alla våtrumsmattans fördelar, men friare. De flesta färgleverantörer har dessa "täta system" för våtrum... Men man hör aldrig talas om det.
 
Jag har faktiskt kikat på målat system också, även om jag känner en viss skepsis inför det, åtminstone i en dusch. I vårt fall ligger det nog nära tillhands att lägga matta på golvet och i duschen för att sen ev. måla resten, det ger ju som Björn_Nilsson påpekar, en väldig valfrihet plötsligt.
 
Systemen är ju godkända och utför man det på rätt sätt ska det inte vara någon fara. Nu har vi ju putsade tegelväggar bakom vilket ju känns lite tryggare om olyckan skulle vara framme. Vi har i à f målat och satt väv överallt. Riktigt fräscht utan fogar som blir smutsiga. Och kollar man på miljöerna jag länkade till är det ju riktigt snyggt. Till en bråkdel av priset för keramik... Jag ser bara fördelar.
 
Krymper vårtrumsmattorna som förr i tiden, eller är det bättre matrial i dem idag?
Tätskickt om jag minns rätt, hade förr 10 garanti, och sedan fick man knappt någon ersättning från försäkringsbolag mm vid vattenskada, hur ligger det till med sådant idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.