Har ett garage ihopbyggt med huset som det idag ligger ett plåttak på vilket säkert har legat där i 20 år+ under detta ligger det ett gammal dåligt papptak (med stora hål i på vissa ställen) sen plast (oxå det med stora hål) och sedan ligger tunna träskivor omlott, och sedan takstolar...

Nu håller jag på att renovera uppe på loftet och vill lägga dit isolering (med luftspalt osv) men min fundering är kring det här med den dåliga pappen under plåttaket... För jag kan tänka mig att om jag skulle göra det "på riktigt" så skulle plåttaket bort o sen ny fin papp och sen dit med ett nytt plåttak... men detta känns lite för mycket, eftersom det finns många andra ställen som behöver renoveras...

har någon erfarenhet av något liknande?!
 
Inga funderingar... :surprised:(

kanske kan omformulera mig lite...

Kan man få ett plåttak tillräckligt tätt, så man inte behöver ha ett fullgott "by-the-book" tjärat-papptak under!?
 
Naturligtvis kan ett plåttak vara helt tätt. Pappen är ju en typ av säkerthetsåtgärd så att fukt inte ger sig på konstruktionsbärande material såsom råspont o takstolar. Du kan ju chansa lite o skita att byta pappen. Dock kommer ju du att isolera o bygga luftspalt m.m - detta betyder att du inte längre kan besiktiga läckage, vilket är en nackdel vid ditt eventuella chansande.

Om du ska isolera så får du också flytta plasten, fast det visste du kanske :-X
 
Hmmm, är inte pappen där också till för att ta hand om kondensen som kan bildas under plåttaket?
 
Jo, det så klart....... ::)

Det är helt klart en liten chansning att strunta i pappen
 
Det är fantastiskt vad enkla grejer kan vara svåra om man ska göra på rätt sätt... *S*

Men borde inte det här med att det endast är ett gästrum, dvs ej konstant befolkat, förbättra problematiken med kondensen? eller pratar vi kondens från växlande lufttemperaturer?

En annan grej är ju det här med plasten, för som jag ser det finns det ju inte nån möjlighet att få bort den om man nu inte plockar bort låttaket först... attans...

bifogar en bild på hur det hela ser ut i genomskärning, kanske kan ge några mera funderingar....
 
  • lofttaket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det blir ju inte kondens lika ofta.
 
det låer ju bra... tack..

finns det några andra saker i konstruktionen som jag måste tänka på!? eller som är rent av förkastlig?

kan jag förbättra vetilationen på något sätt!? kanske öppna upp flera hål genom den ursprungliga plasten!? eller är det felaktigt!
 
Mikael_L
Som ditt tak ser ut nu så är det kanske inte så stora problem med att det ibland blir fuktigt i dina träskivor pga kondens.
För det kan ju torka upp åt bägge hållen nu, och du har ordentligt med luftväxling på undersidan.

Om du isolerar underifrån så förändrar du hela balansen, så även om det funkat bra i många år så kan du, om du har otur, få katastrofala fuktproblem.

Det är inte säkert att det blir så, men du bör tänka till lite, innan du sätter igång.
 
Mikael_L
TN skrev:
Hmmm, är inte pappen där också till för att ta hand om kondensen som kan bildas under plåttaket?
Kondens får du räkna med att det blir under plåten varje sensommar och höstkväll. Det är fuktig utomhusluft som kondenserar när taket kallnar på kvällen (det kondenserar på bägge sidorna)
 
hmm... tack för råden...

Har ni något tips på hur jag skall göra om jag gör det på rätt sätt!?
 
Mikael_L
Bilden du lagt in visar väl, förutom plasten mellan takpapp och spånt (eller board eller vad du nu har), precis hur det brukar vara utfört.

Så enligt min mening, så ska du för att göra om det så här, för att bli "helt rätt" ;)

Ta loss plåten (försiktigt om du tänker använda den igen), bort med gammal papp och plasten.
Om dina träskivor verkar kassa kan du överväga att byta ut till ny råspont, tänk på att detta underlag helst inte ska skada den nya pappen du lägger, t.ex. pga rörelser i skarvar och sånt.
På med ny underlagspapp (och låt det inte regna på råsponten innan pappen har kommit på, så här är det lite bråttom). Ny eller återanvänd spikläkt och sen till sist ny eller återanvänd takplåt.

Sen gör du undersidan exakt som i bilden.

Då har du ett tak som du inte behöver vara det minsta orolig för!

Jag tycker så här, för att om du har hål i din papp och plast så kan du aldrig känna dig säker på att inte kondensfukten som bildas då och då under plåten inte tar sig in i takkonstruktionen.
Att det inte har varit några problem tidigare är ingen garanti, för nu har du tänkt att bygga in konstruktionen underifrån, och därmed hindrar du fukten att kunna torka ut.

Genvägar kan man ju alltid ta, men får man problem sedan så ångrar man sig ju.

Det här behöver inte bli så väldigt dyrt, men en hel del tid går det nog åt, tyvärr...
 
Tack förr allt ännu en gång...

Som vanligt har man ju inte hur mycket tid som helst, då jag snart ska sätta igång att riva ner hela ovanvåningen i bostadshuset... men jag försöker att leva efter ett motto som jag såg här nånstans "har du inte tid o göra rätt... när har du tid att göra om..." MEN, det betyder inte att man har lust att göra "onödiga saker... *ler*

Har undersökt taket lite mera nu och kommit fram till följande...

1. Taket "är" tätt, det har ju regnat och blåst en jäkla massa nu under en tid och det har inte kommit in något någonstans....

2. Plasten som jag skrev fanns på hela taket, verkar efter bättre koll enbart finnas som "lite extra" just på stället där det finns ett stort hål i pappen/taket...

Så om jag läser vad ni skrivit och försöker tolka det, så var egentligen (ifall pappen nu är tillräckligt bra) det enda problemet konstruktionen att det redan fanns ett lager plast, korrekt!?

Och eftersom jag upptäckte att det inte fanns plast över allt, så borde ju detta inte längre bli en "farlig konstruktion"

Det enda som är lite "farligt" är ju ifall yttertaket skulle börja läcka! och det gäller ju alla tak!?

är jag helt fel ute eller!?

-"en som försöker spara lite tid"
 
Mikael_L
Jag tycker iofs att du beskriver det ungefär som jag själv skulle kunna tänka .. ::)

OM det inte är plast över större delen av ytan så borde det inte kunna bli problem med instängd fukt, och
OM det faktiskt inte blir någon fuktvandring in från yttertaket,

så borde det kunna vara OK att isolera på innifrån.

Den största (enda?) invändningen är då kondens som bildas under plåten på sommar och höstkvällar. Men vad det gäller den fukten så dunstar trots allt det mesta på morgonen, fm dagen efter... men men ... :-/

Men verkar det vara riktigt torrt där efter flera kontroller så kan det ju iaf vara en tanke att göra jobbet på undersidan nu, och ta papp och plåtjobbet om några år, då det finns mer tid. Det som är bra med detta är att det är ju faktiskt inget onödigt dubbeljobb iaf, då man kan göra var sak för sig.
Det tråkiga är att du har ingen egentlig möjlighet att kontrollera om det fungerar och är torrt när du väl isolerat undersidan.

Men som sagt, själv kan jag tänka mig att ta kalkylerade risker typ denna...

Jag kom just på..
Tänk om man skulle kunna placera en eller några fuktsensorer under undertaket innan isoleringen läggs dit, för att kunna ha koll på läget ???
Man måste hitta nån billig variant isåfall... hmmm nåt att fundera på...
 
Jo jag har oxå funderat på fuktsensorer, men isåfall måste det vara någon typ som mäter fukten i träet, och som loggas så att man kan följa med och se ifall träet hinner torka, eller inte... i motsats till en sensor: fukt, eller inte fukt...

måste ta och konsultera mina el/data vänner för o se vad man kan göra... kanske mäta resistans i träet eller något liknande, de borde ju rimligtvis ändras med träets fuktighet...

Intressant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.