Någon som renoverat tak med monterade veluxfönster (av senare årsmodell) ? Har ett hus där livslängden på fönstren förmodligen är längre än tiden tills det är dags att renovera om taket med papp och läkt. Skulle ju vara intressant om någon har varit i situationen och har lite erfarenheter.

Byter man all bärläkt och ströläkt förutom den som fönstret vilar på? Får inte riktigt ihop ett byte av även dessa delar man monterar i samband med att man sätter in fönstret i ett senare läge. Tar man bort dessa kommer ju fönstret hänga i smygen. Likaså hur gör ni med pappen under denna läkten vid pappbyte på resten av taket.

// Mats
 
Är du säker på att du har papp och läkt mellan tak och fönster? Hos mig ligger iaf takfönstret direkt på råsponten.
 
  • Gilla
puda
  • Laddar…
Tja, vid montage efter att taket är klart, antingen genom byte från ett gammalt takfönster eller genom insättning av ett där det inte varit något innan så kommer man ha papp under läkten/fönstret. Tycker det är klart i beskrivningen med att så är fallet och enda påverkan på pappen som nämns i installationsinstruktionen är vid rännan som ska ta vatten till nästa fack med ströläkt.

Följer man installationsbeskrivningen för ett GGU/GGL så monsterar man ju en extra bärläkt i överkant och en extra i underkant på existerande ströläkt. Och ströläkt ligger normat på pappen. Vid sådan installation är ju min fråga hur man gör i ett läge där det är renovering på gång.

// Mats
 
Velux fönster är monterad på bärläkten som skrivet ovan.
Lossa "gore tex" duken som sitter som en krage runt takfönstret.
Skruva fast fyra byggvinklar runt fönstret och "lås" fönstret i den position som det sitter idag, använd korta montageskruv när du skruvar i karmen.
Efter du skruvat fast fönstret kan du plocka bort allt strö och bärläkt.
Anpassa det nya läktavståndet till takfönstret så att det inte blir någon kapad takpanna under fönstet. Det skall vara 8cm från takpannans ovankant till bärläktet´s ovankant. (Se beskrivning enligt GGU/GGL)
 
Då förstår jag mer hur man gör. Känns ändå som det blir lite arbete runt takfönstren vid byte av papp och läkt men så kanske det är nuförtiden. Känns som även om det blir stabilt med vinkeljärn så vill man ha så lite hål som möjligt i karmen utifrån.

Det gamla fönstret var monterad i en sarg runt öppningen där pappen var uppvikt mot sargen och läkten avslutades någon centimeter ifrån. På så sätt antar jag att man klarar byte av både papp och läkt utan att takfönstret rubbas. Nu körde jag strikt enligt beskrivningen från velux så nu sitter det enligt rekomdation men blir det fler takfönsterbyten på gamla tak så överväger jag att göra en sarg runt öppningen som är motsvarande ströläkt + bärläkt hög så man klarar byte av papp och läkt sedan utan mek med vilkenjärn och annat.

// Mats
 
Intressant post. Inser nu vilket strul jag har framför mig när dags byta takpapp o pannor. Har precis satt i 3 nya veluxfönster, och taket är från 67. Hmm, hoppas taket håller i 10 år till.

Särsklit det där att nya pannorna måste anpassas till bef takfönster är ju en rysare. :x

Berätta gärna hur det gick. Lycka till.
 
Tja, bytet i mitt fall är gjort med gott resultat. Tog 4-5 timmars arbetstid och det var tur att jag hade hjälp denna gången då ett P08 (94x140 cm) i kartong väger 65 kilo och merparten av det är glaset som man lyfter i och ur någon gång under monteringen. Man måste nog se ut som Arnold gjorde hösten -77 för att klara den storleken själv!

Förutom ett framtida pappbyte finns en annan sak jag reagerar över och det är att rännan man sätter över fönstret (för att leda vatten till ett annat fack med ströläkt) bör tryckas upp under takpappen så att vatten som kommer rinnande längs takpappen ledas upp i rännan eller rinner längs den lilla vallen upp mot rännan som bilas till nästa fack med ströläkt.

Kan tänka mig att i många gamla konstruktioner så är pappen inte tillräckligt stabil för att lyfta upp utan att brytas av. Mitt tak var självklart inget undantag utan den gamla tjärade underlagspappen skulle enkelt smulats sönder vid sådana försök så jag monterade rännan ovanpå pappen istället. Runt +6-7 grader underlättade väl iofs inte och gjorde pappen mjukare. Ska ta ett varv vid varmare väderlek och lägga en remsa limmad takpapp med takmassa ovanpå så jag får ett extra skydd eller kommer på en bättre lösning tills dess. Får hålla ögonen öppna för ev läckage under pannorna över fönstren fram tills dess. Som det såg ut nu var det som tur var inte spår av tidigare vatten under pannorna.

// Mats
 
Redigerat:
Ta asfaltsklister och kleta på ovan avrinningsrännan.(Täta skarven)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.