PANIK! Ska om max en vecka beställa köksfläkt till vårt nybygge. Har i över ett års tid planerat för en Thermex Integrata Kvadrat (d v s en takfläkt som monteras infälld i taket med extern motor (TFSK315)). Byggaren har idag dock sammanfört mig med en ventilationskonsult, som menar att ett nytt, tätt och modernt hus ger för lite tilluft för att fläktens funktion ska vara tillfyllest. Han rekommenderar istället en frihängande, "vanlig" fläktkåpa.

Min fråga är nu till alla med erfarenhet av Thermex Integrata: vilka är era erfarenheter och vilken grad av tilluft har ni i era hus? Samt ev. erfarenheter tillsammans med braskamin och FTX, vilka båda två tydligen "äter luft" de också?
 
Hej!
Jag funderar själv på att installera en integrata i köket. Har lite samma problem. funderar på att sätta ventiler i väggen som släpper in luft. jag har ventilations luckor i fönstrena men vet ej om det räcker. har du installerat din??. Meddela gärna hur du gjort.
 
Hej Ricke-Racke!

Jag var i kontakt med två olika ventilationskonsulter, som båda avrådde mig från Integratan med min takhöjd på 270 cm och ett mycket tätt hus. Talade även med Thermex, som naturligtvis garanterar funktionen på sin fläkt, men som också håller med om att mängden tilluft har stor betydelse.

Vi vågade alltså inte gå vidare utan installerade istället en Falmec Mirabilia Pharo, som vi tycker är en fantastisk frihängande produkt med hög design- och funktionsnivå.

Lycka till!
 
Jäklar va snygg, den fläkten har jag totalt missat. :)
 
Hej! Tack för ditt svar. Pharao var en cool fläkt absolut! På kortsidan av köksön har jag en byggt upp en tunn vägg som går upp till taket och i väggen kommer det en tv i så jag behöver få integratan att fungera annars blir fläkten ivägen för tvn. Jag kommer däremot inte att köpa insatsen utan göra en egen insats som kommer ner ca 20cm från taket och är ca 90*120cm bred.Sedan styrs allt direkt från toppventilatorn. Min takhöjd är 250cm. Det blir intressant! Skiter det sig så blir säkert damen trött på mig:)
 
Hur Gick det, blev det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.