Jag har problem med mögellukt från krypgrunden som läcker upp i huset. Radhuset är byggt 1950. Inga synliga skador förutom något mörkare partier vid grundmuren.
Satt in Woods DS15 för några veckor sedan och sänkt luftfuktigheten från ca 70 till cirka 62 (även om den gick upp rejält igen när det började töa).

Det finns en del grus, sten, byggrester och även jordrester som jag funderar på att rensa bort. Ingen jätteyta men kommer ändå att ta sin lilla tid att rensa bort allt. Vill mycket gärna ha tips och råd från någon som gjort detta. Ska man ta bort allt? Finns industridammsugare eller liknande som klarar detta? Plast över marken efteråt eller inte?

Hur lågt kan man få ner luftfuktigheten med en avfuktare. Byggyta ca 40 kvm. Och hur lång tid får man vänta innan man har kommit ned så långt det går? Vill ju att den ska börja avfukta även ev fuktigheter i bjälklag och annat byggmaterial.

tacksam för svar!
 
Ska göra detsamma så snart det blir lite behangligare temperaturer för utomhusarbete. Tänkte helt sonika krypa in (genom en lucka i grunden utifrån) o ställa upp en bygglampa, sedan med hjälp av kratta, spade jämna till o ösa upp skräp på på kanske en gammal pulka för att dra ut. Plast hade jag också föreställt mig på marken. Därefter kanske lecagrus som isolering.
 
Du bör lägga plast på marken annars lär det bli lite jobbigt för avfuktaren att avfukta hela kvarteret.
 
När du säger lukt menar du riktig mögel lukt eller kanske bara sån där lukt man brukar känna i källare, den lite jordigare sorten... hoppas du fattar :)

Det ska räcka att se till att inget organiskt material ligger på marken - täcka över med åldersbeständig plast och spara en lite glipa mot muren (varför vet jag inte) - vi gjorde så på tips av besiktnings mannen och vår krypgrunds del i källaren sluta lukta över en helg.
 
jag kan svara ang rensa krypgrund. ska själv göra det när vädret blir mldare. ska som ovan skribent, oxå kånka ner lampa, kratta, ospade. sen kratta ut allt organiskt material så det blir helt rent. ska ju inte ligga skräp o annat under. sedan ska jag lägga ut åldersbeständig plast. jag har fått råd av anticimex hur jag skall göra, o de sade att jag skall lägga plasten omlott med ca 30 cm. sedan skulle man ej lägga upp plasten på kanterna, därför att då kan fukt etc rinna ner på plasten, och då gör de ej verkan. därför skall man lägga det nästan kant i kant med "grundväggarna, så fukt kan åka ner under plasten. (har för mig att de va nåt sånt) . det är ju inte mkt till kryputrymme, utan man får åla sig in,,, lite läbbig,,, men vad gör man inte för sitt hus? :)
 
Hej
Du vill ju komma under 65% relativ luftfuktighet, sen vill du ju inte gå ner alldeles för lågt heller, att torka ut virket för mycket är ju inte heller bra.. utan lagom ska de va!

Vi har ställt in våran Munter på ca 65% och det är ju mest energieffektivt också.. för den drar ju ström ju mer den måste avfukta. För oss tog det drygt 2 veckor att komma ner till 65% från 98%, men då har vi en Munters mini som inte har samma kapacitet som en Munters Orginal
 
  • Gilla
johanogbg
  • Laddar…
Tack för synpunkter och svar. Det är mögel och inte bara jordig lukt. Problemet är att lukten går upp i köket. En krypgrund blir ju aldrig luktfri men det här är något annat.
Jag funderar på att ta dit en torrsug (Ragnsells el dyl.) för att få ordentligt rensat från organiskt material och annat byggspill från 50-talet på berghällen som utgör "golvet" i krypgrunden.
Har något erfarenhet? Det är ju rätt dyrt (minst 4000 kr i alla fall om man ska tro Ragnsells) och då har jag ändå liten yta, 25 kvm och inte så väldigt mycket material som ska rensas. Är ändå nästintill omöjligt att få ut det för hand eftersom det är skrovligt på hällen.
När det är rensat följer jag råden och lägger plast och gräver mot den vägg där vattnet kommer in. Nu under snösmältning rinner det bokstavligen in så dräneringen kan knappast må bra.
Har någon erfarenhet av berghäll som lutar in mot grunden? Hur undviker man att vatten rinner emot längst ner vid dräneringens slut? Finns några knep?
 
jag har ingen erfarenhet av en sådan torrsug, så det är svårt att svara på för mig. kanske ngn annan här vet lite mera om det. men jag tycker i första hand, innan ni gör något sådant, att du kollar upp grundorsaken till mögel, samt du nämnde om att berghäll lutar in mot grunden. kanske du måste åtgärda sådant allra först, så slipper du återkommande problem? jag vet inte,,, jag bara "spånar" lite,,,, men möglet o orsaken till detta bör ju hävas. hoppas ngn mer kunnig svarar dig. :)
 
Det där med berhällen som lutar mot grunden låter rätt illa faktiskt, utan att vara någon som helst expert på området tror jag inte det går att täta. Att plana ut den så att den lutar åt andra hållet tror jag blir ett för stort jobb - men tänk om man kan göra en ränna i den stor nog för att förlägga ett dränerings rör. Då borde man kunna avleda mestadels av vattnet och minska trycket på din grund.

I min krypgrund rensade jag själv - det krävdes en engångsoverall, skyddsglasögon, handskar, halvmask med P3 filter, arbetsbelysning/pannlampa, massvis med sådana demolition säckar, sopborste och skyffel, grovdamsugare med extralång slag i utblåset som man skickar utomhus samt en MP3 spelare med en väl vald ljudbok.

Jag började med att ta ut de största bitarna bråte, sen allt mindre tills det bara var jord blandat med sågspån kvar, det skyfflades upp och in i säckarna (som jag bara kunde fylla till hälften pga tyngden). När jag kom ned till ganska fast mark damsög jag upp det värsta som skyffeln inte fick upp. Det fanns läskiga saker därnere som spindlar, mumifierade lik av fåglar, möss och råttor och dammade rätt illa.

Totalt tog det ca 6h på ca 20m2, mestadels därför att det var stundtals svårt att komma åt och man riskerade hela tiden att få en spik i huvudet om man inte tänkte sig för.

Kostnad - 0Kr då jag hade allt redan i början som behövdes.
 
Jag har fått offert från ett företag som utför torrsugning och de skulle ha 15-20000:- + moms, för att suga bort några decimeter på en yta som är 48 kvadratmeter. + eventuell deponikostnad.

I dessa trådar finns lite mer info:
Skakta ut under gammal torpargrund
Åtgärd i torpargrund
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.