Hej!

Har köpt en lägenhet från mitten av 50-talet. Det var en hel del sprickor i taket (nån form av 1-2 mm puts på betong) som inte var renoverat på en herrans massa år. Så jag skrapade bort allt löst, spacklade och målade taket två gånger. Lätt som en plätt, så långt allt väl. Men någon vecka senare har det uppkommit nya, likadana, sprickor på andra ställen. Typ 5-8 stycken på 16 kvm.

Behöver jag vara orolig? Känns ju sådär att totalrenovera ett rum och så kommer det ytterligare sprickor efterhand... :O
 
Är det fler sprickor nu än det var innan?? Är dessa på samma ställe?
Var det rätt färg du använde? Vad var det för spackel?

Jag vet inte men kan tro att du kanske inte fick bort allt som satt löst, sedan så tror jag det är bättre att köra med samma sorts bruk som redan fanns i taket alternativt samma puts beroende på hur djupa sprickorna var. Det du beskriver som puts låter mer som en färg.
 
Typ lika många, men på nya ställen, alltså inte vid de gamla sprickorna. Vanlig vattenbaserad takfärg.

Edit: Skall kanske tillägga att jag inte vet om 'puts' är rätta ordet (jag är amatör). Är ett typ 1-1.5 mm sprött "lager" utanpå betongen. Jag antar att det är puts - eller är det grängat, eller nått annat? En standardlägenhet från 1956.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.