Jan-Å skrev:
Fick ett lägsta och ett högsta värde som stämmer väldigt bra med värderingen som är gjord på vårt hus. Få se vad vi får för värde efter att ha fyllt i de extra uppgifter som var möjliga.
SBAB verkar inte anse att biytor och garage är nåt som höjer värdet generellt eftersom de uppgifterna inte efterfrågas.
Du får mailet på en gång, om du menar det med extra uppgifter.
Hamnar lätt i skräpkorgen verkar det som.
 
Den gav 5% under nyligen gjord värdering (4/5 stjärnor) så det får man väl anse vara bra. Tror dock att den fungerar bättre här i tätort och "standard-kåkar".

Saker som jag saknar o tycker kan påverka värdet är,
- Biarea
- Tomtstorlek
 
8% under nyligen gjord värdering.
 
Nästan alla hus jag har kollat på i värdeguiden har en skillnad på högsta och lägsta på en miljon, känns som man kan gissa det rätt bra själv i så fall.
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan två och tre miljoner ...
 
tallmilan skrev:
Nästan alla hus jag har kollat på i värdeguiden har en skillnad på högsta och lägsta på en miljon, känns som man kan gissa det rätt bra själv i så fall.
Jag tycker det är ganska stor skillnad mellan två och tre miljoner ...
På mitt var det en skillnad på 2 miljoner mellan "lägsta" och "högsta", men så är det ju med värderingar som dessa som omöjligt kan veta alla omständigheter kring ett enskilt hus. Värderingen får ju tas med en nypa salt.
 
Redigerat:
Värdet jag fick låg mellan vad vi har i lån på kåken och upp till 200 000 över vår senaste värdering.

Sen är det ju så att vi har mer biyta än boyta då vår källare på ca 80kvm och ett nybyggt garage med bostadsstandard i fråga om isolering och konstruktion på ca 90kvm.

Känns som att det skulle tillföra något i värderingen.

Den värdering jag sedan fick på mail diffar 50 000 från den värdering vi fått från banken så det känns som den funkar hyffsat även om det i den värderingn inte tagit hänsyn till källare och garage.
 
En i princip identisk lägenhet till min är till salu just nu. Är osäker på om budgivningen är helt klar ännu men senaste budet är närmare 25% högre än SBAB:s prisindikation. Tillförlitligheten angav de till fyra stjärnor av fem.

Lägenheten ligger i Stockholms innerstad och jag kan inte se att det är något speciellt med lägenheten som skulle dra upp priset jämfört med andra i området. Jag hade förväntat mig en klart bättre "gissning" från Värdeguiden.
 
Det är en s.k. bank-värdering d.v.s. biarea etc saknar värde, däremot har det värde vid en försäljning eftersom det påverkar köparen (liksom charm och utsikt)

Värderingen bygger på en modell med postnummer, områdesvärdering (ungefär som taxeringen) och kvm
 
En mäklare värderade huset för ett år sedan 1 700 000
Enligt SBAB värdeguide så skulle det nu vara värt 1 900 000

Tycker 1.9 låter mycket
 
Låter nog rätt med avseende på senaste årets utveckling
 
Vi har precis skrivit på för hus och efter budgivning landade det på strax över 4 miljoner, 25 tkr mer än SBABs värdeguiden indikerade vilket väl får anses vara ett hyfsat betyg åt guiden. Delvis tror jag att prognosen kan vara självuppfyllande, många som bjuder på hus kollar nog på SBAB om priset är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.