Hej,
Jag håller på och slipar en trappa (som ska målas). började igår med en oscillerande slipmaskin men det går väldigt segt. i hörnen använder jag min Bosch PMF 180e.

Jag har förstått att excenterslipar är effektivare än oscillerande planslipar, hur mycket bättre är dem? Är det värt att avbryta arbetet och åka och köpa en excenter?

Jag har funderat lite på antingen en grön Bosch eller en AEG. Är AEG:n värd de extra pengarna? Sättstegen i trappan är knappt 150 mm höga vilket gör att jag måste ha en 125mm maskin för att komma åt, annars hade jag nog tänkt mig en 150 mm maskin eftersom jag tror den är bättre i övrigt. Eller är det bättre att köpa en 150 mm nu och nöta på med oscillerande och deltaslipen på sättstegen och bara ta planstegen med excenterslipen?
 
Oja det är väldigt stor skillnad på slipförmågan. Hur mycket ska du lägga på en ny maskin?
 
Det beror lite på hur mycket mer pang för pengarna det ger. Jag har sett AEG 150 mm för runt 1800 på ett av de dyrare varuhusen i stan, gissningsvis kostar 125mm några hundra mindre. Jag kan nog tänka mig att lägga uppåt 1500 om jag vet att jag får valuta för pengarna. Jag vill i vart fall inte köpa en för billig och upptäcka att den inte håller måttet och i värsta fall köpa en ny bättre.
 
Har en grön Bosch PEX 400 och en Makita BO6040. PEX'en framstår som en leksak i jämförelse anser jag. Lite som att jämföra äpplen och päron är det. PEX'en är 125mm och Makita 150mm.
PEX'en har vid två tillfällen blivit testvinnare i GDS.

/Mattias
 
Jag köpte en AEG excenter för ett tag sedan och är allt annat än nöjd. Efter mindre än en vecka skar motorn. Åkte tillbaks med den och då skulle den lämnas på service. Efter en och en halv vecka kunde jag komma och hämta en ny. Den nya maskinen var inte igång i en halvtimme innan den plötsligt la av. Så nu är den på service och jag väntar igen. Inte riktigt den upplevelse man förväntar sig av ett kvalitetsverktyg. Min erfarenhet säger mig således att AEG inte kan göra excenterslipar. Kommer nog dröja länge innan jag vågar mig på en AEG-maskin igen. Den var för all del bra så länge den varade, men man hade ju hoppats att den gjort det lite längre. Hade man köpt biltema/jula/ÖoB hade dom ju iaf bytt den över disken när den inte fungerade längre.
 
Oj då, det var illa. jag köpte faktiskt en AEG excenter igår och är än så länge nöjd med den. Mitt intryck så här långt är att det är en kvalitetsmaskin. Men att känslan är genuin säger inget om hur motorn håller..
 
Hej!
Har en AEG 125 mm absolut en bra maskin min är ca 5 år allrig haft några problem med den har ändå slipat trappa med den plus lite skivor och diverse annat.
Dock tror jag att det inte är så bra att gå lös på spacklade väggar och liknande det är den inte byggd för. Annars klarar den det mesta.
 
Förmodligen är det bara extrem otur. Två måndags-exemplar på rad. Fick den tredje maskinen idag. Hoppas den håller bättre. Det känns som en väldigt bra maskin när den fungerar. Den känns väldigt ordentlig. AEG brukar ju göra bra grejor, men det är alltid surt när saker inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.