Hejsan
Vet att de är på fel forum men hittar ingen lämplig för min fråga och här finns så många duktiga så ja kanske kan få hjälp här.
Får skitiga glas från diskmaskinen. Blir rent från smuts men ligger vit hinna mitt på glaset eller uppe vid kanten.
Vad gör man?
klicka på länken för att se bilden
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b71201082238P65c2
Se bilden på ett typiskt glas.[/URL][/IMG]
 
Hej,


Vad har du för diskmaskin (ny, gammal)?

Vad använder du för diskmedel. Doserar du t.ex. med pulver kan det mycket väl vara så att du använder för mycket.

Blir det samma resultat oavsett var i diskmaskinen du placerar glasen?

Vad har du för hårdhet på vattnet? Kan vara så att du behöver tillsätta salt för att få ett bättre PH-värde på vattnet, och på så sätt också bättre effekt vid diskning.

Sist men inte minst, testa med spolglans - det gör glasen glansigare.

Observera att en del disktabletter redan har spolglans inbyggt, och att nyare diskmaskiner är byggda för att kunna hantera den typen av tabletter (3-i-ett)


Mvh
Fredrik
 
C
Kan också vara så att avhärdaren matar ut för mycket salt.
 
Vi hade samma problem med vår förra diskmaskin, när spolglansen är slut, glasen blir matta och väldigt torra att ta i. Fyll på spolglans, problem solved.

Vi använde dock tabletter, så om det är spolglans i dem så hjälpte det inte oss.

I vår nya maskin så är det inget problem.
 
Så här står det i bruksanvisningen till vår maskin.
Fel:
Det är en vit beläggning på diskgodset. Glas och bestick har en mjölkaktig hinna, men beläggningen kan torkas av.
Orsak:
Sköljmedelsdoseringen är för låg.
Saltbehållaren är tom.
Icke lämpliga diskmedel med flera olika funktioner användes.
Avhärdaren är för lågt programmerad.

Har själv aldrig sett detta fenomen så jag kan inte hjälpa dig mer än så här.
 
pappan skrev:
Så här står det i bruksanvisningen till vår maskin.
Fel:
Det är en vit beläggning på diskgodset. Glas och bestick har en mjölkaktig hinna, men beläggningen kan torkas av.
Orsak:
Sköljmedelsdoseringen är för låg.
Saltbehållaren är tom.
Icke lämpliga diskmedel med flera olika funktioner användes.
Avhärdaren är för lågt programmerad.

Har själv aldrig sett detta fenomen så jag kan inte hjälpa dig mer än så här.

Något av ovanstående bör lösa problemet - låt oss veta vilket av alternativen som var orsaken d^_^b
 
Så där ser det ut hos oss när saltet är slut i avhärdaren, det blir en kalkhinna som bränner fast när torkfunktionen sätter igång.

Du behöver med andra ord mjukare vatten, om du bara tillsätter salt i diskmaskinen så blir disken ren, men termostater etc i kranarna sätter fortfarande igen så en avhärdare kanske är smartare i långa loppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.