Hej!

Jag har ett fritidshus i Västerbotten. Det är ca 55 kvm samt hyfsat isolerat i väggar och tak. Under vintern är det kallställt men jag skulle vilja förlänga säsongen med ett par månader.
I stugan finns en fin kamin som värmer bra samt med 3 konvektorelement 2000 w. I nuläget så eldar vi ordentligt samt gasar på med elementen när vi kommer dit.

Nu skulle jag vilja hitta någon hyfsad ekomomisk lösning så att det kan stå med lite underhållsvärme april/maj samt september/oktober.

MVH Björn
 
Liten luftvärmepump. Ställ den lågt. De flesta har även timer så den kan du ju ställ in som du vill. Min gamla kunde jag ställa datum på. Min var dimensionerad för 150kvm i ett hus på 65kvm (brukar vara överdimensionerade för att klara de riktigt kalla dagarna). Det hela gick på 14000kr med installation. Det var då, nu är de billigare och du kan nog ta en mindre och göra jobbet själv om du känner för det.
VI hade luftvärmepumpen som huvudsaklig värmekälla och sparade in kostnaderna på 1år.
 
C
Nu är det ju inte tillåtet att installera llvp:ar själv, inte ens såna med quickconnect. Inte för att nån bryr sig, men ändå...
 
Tack för tipsen!

HIttade den här på jula, var ju onekligen bra pris. Hittar dock ingen fakta kring garantier.
Hur märkesfixerad ska man vara? Någon med erfarenheter kring denna?
http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080

MVH Björn
 
cheetah1 skrev:
Nu är det ju inte tillåtet att installera llvp:ar själv, inte ens såna med quickconnect. Inte för att nån bryr sig, men ändå...
Som sagt. vem bryr sej?
 
När jag köpte luftvärmepump så sökte jag satan på nätet finns tom nå luftvärmep. forum.

JUla hm kan tänkas den inte står pall om de blir -20-30

Läs på de tjänar man på i längden även om de inte ska gå jämt.
 
Innan du köper en massa uppvärmning...
Vad innebär hyfsad isolering?

Min svärmor hade hyfsad isolering, enligt henne, vilket visade sig vara ingen isolering.

45mm extra isolering samt ett lager gips behåller mycket värme!

Berätta lite mer om hur det ser ut!
 
Ska dit på tisdag, ska kolla hur det ser ut med isolering av väggar och tak. Tack för tipset!

Tanken med luftvärmepumpen är att den ska jobba från ca 0 grader som kallast. Något annat tips på bättre men prisvärd luftvärmepump?
 
Tack byggareNick för tipset!
Isoleringen var 200 på taket samt 100 i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.