Vi planerar att till sommaren få huset målat och upptäcker som säkert många att det verkar svårt att få firmor att enns intressera sig för att lämna offerter. 2 st har inte besvärat sig med att återkomma efter en första kontakt.
Tänkte jag skulle få ett hum vad en rimlig offert kan landa på för vårt hus i 2 plan med träfasad. Vi ska inte byta färg utan det är helt enkelt en uppfräshning/normalt underhåll som gäller.
Plan mark runt huset så ställning ska inte vara några svårigheter att få upp.
Fasadytan är ca 230m2.
Bifogar några bilder på huset.
Vi vill ha tvätt och målning gjord av fasaden inklusive foder, tänker oss att ta räcke och liknande på altan/balkong själva.

Tänker även att jag ska nyttja när ställningen står på plats för att fixa några fönster som behöver nytt kitt och för att ta ned och måla "fönsterluckorna" på övre plan.

Den offert vi fått ligger på ca 45 000 ink tvätt, målning, materiel, ställning och ROT.
 
  • IMG_5392.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5389.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • måla huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att du skall betala 45000 efter ev.rotavdrag?
 
Jupp, 69 000 för arbetet innan ROT.
10 000 för material
 
Inget konstigt med det... Låter rimligt...
 
Tycker oxå det låter rimligt.
 
Min uppfattning också förutom att jag trott materialet skulle vara runt 10 000 dyrare och arbetet skulle landa på 45 000 före ROT, vilket skulle ge 42 500 totalt efter ROT.
Men å andra sidan grundar jag det på en totalt obefintlig erfarenhet och kunskap av husmålning. Så det är alltid skönt med en andra åsikt.

Tack för bra svar.
 
Hemmakatten
Jag tycker också att det verkar vara rimligt. Kolla dock att det inte tillkommer några ytterligare kostnader. Och få det gärna inskrivet i offerten. Dock kan man tänka sig att målaren hittar några ruttna brädor som måste bytas eller något annat oförutsett, detta måste då natruligtvis betalas för extra.

Vad gäller ställning så kan det vara så att målaren inte bygger ställning runt hela huset, utan tar en sida i taget. Då kan det bli så att du får svårt att hinna med att fixa fönstren. Men kolla det också.
 
Har en kompis som är snickare som ska ta all fasadrenovering innan målning och även lite andra grejer. Gällande ställningen så väntar jag mig att det blir en sida i taget, men det är nedtagningen av fönster som det känns mest som att ställningen behövs.

Men jag ska absolut be dem speca upp offerten tydligt gällande vad som ingår så inga konstigheter uppstår, dock som du säger kan det ju uppstå saker under arbetets gång som inte går att förutse.
Jag vet ju dock själv i mitt eget yrke att jag tycker mig ge en komplett uppdrags/projektspecifikation men kunden i slutändan anser saker saknas. Och i detta fallet så är ju jag den "korkade" kunden =)
 
Det är ju fönster och balkong/altanräcke som tar mest tid i ditt fall men tycker ändå att 45000 är ett helt ok pris,kolla upp om det inkluderar stenfot åxo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.