B
hej

har ett ventilspjäll som ska kopplas in och tanken var att det skulle sitta med en stickpropp i ett jordat uttag. Nu kom spjället och sladden är en 2*0,75 då apparaten är skyddskapslad och IP54.

Frågan är, går det sätta en jordad stickpropp på denna? känns lite fel då den inte har jord.

Eller måste den obenhörligen kopplas i dosa med avlastning samt en säkerhetsbrytare (för ev service)

suck...

några idér?
 
Är "sladden" monterad i spjället och saknar stickpropp?
Du kan i så fall montera en platt stickpropp om det finns. Kjell hade sådana tidigare men jag är inte säker på att dom finns kvar. Det kan ju inbjuda till olämplig användning (montering på apparatsladdar som skall ha jord).
 
B
ja, det är den.. frågan är då vad som är mest lämpligt? trodde Euro-kontakt bara fanns i förgjutet.
 
Det har i alla fall funnits monterbara. Märkligt att spjället levereras utan stickpropp. Står det nånting i bruxet som kan förklara hur dom tänkt? Och det går inte att byta hela sladdstället? Det är ju ingen normal anslutningskabel heller - "lampsladd" brukar man inte ansluta fast i kopplingsdosa.

Även om det skulle bli enda alternativet så behövs ingen separat säkerhetsbrytare - det räcket med säkringen om det är tydligt uppmärkt. Men det kanske är bra med en strömbrytare i alla fall för funktionen? Den behöver dock inte vara klassad som säkerhetsbrytare. Det är väl hur som helst inte ens möjligt att "göra service" på denna apparat och komma åt strömförande delar?
 
Spjället är avsett att kopplas in fast, det är Fi märkt (betyder förstärkt isolering ) och får INTE jordas. Vill man ha möjligheten att bryta strömmen vid spjället sätter man en brytare, i brytaren ansluter man anslutningsledningen. Jag har aldrig sett en spjällmotor som levererats med stickpropp.
 
B
ok, då är frågan om det måste till en brytare vid spjället (som det inte går göra service på då bara tillverkan kan ta isär det) när det finns en brytare i ett annat utrymme som styr spjället.

med andra ord, kabeln in i en IP65 dosa med dragavlastning..
 
elmont skrev:
Spjället är avsett att kopplas in fast, det är Fi märkt (betyder förstärkt isolering ) och får INTE jordas.
Fi-märket (Fi i en ring) är Fimkos certifieringsmärke (de heter numera SGS), finska motsvarigheten till S-märket. Den säger alltså inget om huruvida produkten är Klass I eller Klass II.

http://www.fi.sgs.com/sgssites/fimko-se/fi-och-sgs-fi-market.htm

Märket för Klass II (skyddad med dubbel/förstärkt isolation) är dubbelkvadraten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appliance_classes#Class_II
 
B
det är skyddskapsalt med en anslutningskabel utan stickpropp. Men om det inte behövs brytare, så är ju då som jag förstår alternativet att ha en kopplingsdosa och koppla in den med dragavlastning.

är detta bättre än att sätta sladden i en jordad stickpropp?
 
Ja, ingen jordad stickpropp på ojordad anslutningskabel!
Kopplingsdosa eller brytare beror på om du alltid vill ha ström till den eller inte (jag förstår inte hur ett sånt där spjäll funkar - hur manövreras det??)
 
B
spjället är i krypgrunden, brytare sitter i V-rum. ström på = öppning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, ingen jordad stickpropp på ojordad anslutningskabel!
Vad är det som rimligen kan gå fel??
 
I detta fall ingenting vad jag kan se (men möjligen är det förbjudet?)
Men apparaten kan vara gammal och avsedd att användas i en ojordad miljö. Ska den användas i dagens jordade rum bör den då jordas.
 
Jag menade när man sätter en jordad stickpropp på en dubbelisolerad apparat.
 
Drar man in jordtråden via kabeln in i apparaten bryter man ju skyddsklassen genom att föra in ett föremål (jordledaren) med annan potential innanför isoleringen. Dock jordad stickpropp på ojordad kabel kan väl rimligtvis inte gå fel så länge apparaten verkligen är dubbelisolerad, typ damsugare. Dock saknar ju denna stickpropp jordbleck, men den går fortfarande att ansluta i ett jordat uttag. Vill man vara petig kan man sätta jordad stickpropp med borttagna jordbleck, men då har man öppningar i stickproppens kapsling , men då jordblecken i uttaget blockerar dessa när det finns spänning på stickproppen så borde det inte vara nån fara.. Men detta kan diskuteras hur länge som helst. Jag vet dock hur jag själv hade gjort åt mig själv hos mig själv.
 
Nerre, du ha nästan rätt. Symbolen med en kvadrad inuti en kvadrat och mycket riktigt klass 2 och kallas dubbel eller förstärkt isolering. Som "symbol" används kvadraterna eller beteckningen Fi ( en förkortning av förstärkt isolering) märk skillnaden mot det finska FI
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.