Jag vet att det finns många andra trådar ang Smålandsvillan, men skulle vilja ha mer rakt på sak av er som byggt eller funderar på att bygga dessa villor vad priset blev eller vad ni har fått för offerter både med inredd övervåning och oinredd övervåning genom SMV försorg!
Gärna oxå kostnader för tillval/avdrag osv osv!! Allt matnyttigt uppskattas!!

Jag o min sambo har i två olika svep tänkt bygga nytt, men av olika anledningar har det gått i stöpet.
Vi har aldrig varit inne på Smålandsvillan då vi tyckt att de har varit "tråkiga" men nu har iallafall jag svängt i den frågan, då det känns som (helt utan fakta) att man får mycket yta till lite mindre kostnad än många andra leverantörer. Eller??
Med diverse tillval och annat, så kan de ju bli riktigt bra:)

Nackdelen med Nybro som jag känner det är att efter man inrett övervåningen får man ett (i mina ögon) gigantiskt och lite önödigt stort hus. Men visst, är priset bra så......

Hjälp oss på traven är ni snälla!!

Mvh Husbyggar´n
 
Vi tog Nybro för att vinkeln är så skön! Hela planet öppnas upp tack vare den!

Vår övervåning kostade ca 300kkr att få i ordning. (Är ett pågående arbete men snart klart.)

Tillvalen vi tog var
1. Takkupa
2. 14mm ekparkett
3. Kaklat/klinkrat badrum med golvvärme
4. CarPort med förråd på 10kvm

Tillval vi ville ha men inte tog
1. Kamin

Vi har satt upp en köksö i köksdelen vilket är kanon och tack vare "altandörren" i köket kommer vi att ha en "frukosthörna" direkt utanför köket. Morgonsolen lyser på oss där. ;)
Vi har också byggt en 36kvm stor altan i vinkeln med huset placerat så att vi har eftermiddags/kvällssol där. Bredare virke (trall) användes 28x120mm och pga grundens konstruktion blev det bärlinor (45x195mm) på färdiggjutna plintar (70cm).

Men som sagt. Det var vinkeln som övertalade oss och sen är det stora utrymmet på övervåningen kanon också, :D
 
Vi var också inne på ett Nybro för ett tag sedan. Bra planlösning och vettiga pengar. När vi hade varit på visning så svängde vi dock på grund av att hallen kändes väldigt trång och ont om plats att göra av kläder och annat på. Med småbarn så finns det aldrig nog med plats i hallen känns det som :O.

Annars gillade vi också just vinkeln, övervåningen kräver takkupor för att få in tillräckligt med ljus.
 
Storentrén/Huvudentrén är inte superstor men vi använder grovingången vid klädvården. ;) Med barnen.

Takkupa är att rekommendera för ljusinsläpp. Takfönster är ett alternativ men kupan är bättre! ;)
 
Vi håller på att bygga en Kalmar, och det är klart att man gärna skulle vilja ha störra (mkt vill ha mer) men vi har insett att vi kommer att klara oss på ca 160 kvm som Kalmar blir med inredd övervåning. Vi har tagit bort ett av sovrummen nere och i stället gjort större vardagsrum - kommer att bli superbra! Övervåningen kommer att bestå av ett föräldrasovrum och två barnrum samt allrum i takkupan och badrum. Vi kommer att använda groventren till att hänga barnens kläder, träningskläder och skor och ha vanliga entrén som fin-entré. Det finns ju en klädkammare precis intill entrén så den kan man ju hänga in kläder i, alternativt ställa en smal garderob, typ 40 cm djup....fråga gärna mer om du undrar!
 
orstigsnybro skrev:
Vi tog Nybro för att vinkeln är så skön! Hela planet öppnas upp tack vare den!

Vår övervåning kostade ca 300kkr att få i ordning. (Är ett pågående arbete men snart klart.)

Tillvalen vi tog var
1. Takkupa
2. 14mm ekparkett
3. Kaklat/klinkrat badrum med golvvärme
4. CarPort med förråd på 10kvm

Tillval vi ville ha men inte tog
1. Kamin

Vi har satt upp en köksö i köksdelen vilket är kanon och tack vare "altandörren" i köket kommer vi att ha en "frukosthörna" direkt utanför köket. Morgonsolen lyser på oss där.
Jättetacksamt med svar!!

Vad hamnar ert totala ca pris på då om man får fråga (bara hus o grund) ? Har ni gjort övervåning själva eller genom SMV försorg?
 
Vi byggde en Nybro - också just för vinkeln. Den är ovärdelig! Har också köksö i köket. Köksön har vi byggt av Ikea-köksskåp och beställde bänkskiva i samma färg och allt från Myresjökök.

Ang klädproblematiken:
När övervåningen är klar tänkte vi göra om vårat nuvarande sovrum på nederplan till "klädrum" - dock inte ett lyxigt walk-in-closet. Det skall bli ett rum för uppställd strykbräda, städskåp, linneskåp, torkställning, massa garderober för ytterkläder som inte används just den säsongen och för kläder som inte används så ofta. I detta rum skall alla rena kläder vikas iordning innan de tas upp till sovrummen eller så kanske de stannar kvar i detta klädrum. Vill helst inte behöva bära upp och ner en herrans massa kläder jämt.

I detta rum skall jag ha en tv och liten iPhone-station så vi kan titta på tv eller lyssna på musik medans man stryker/viker tvätt osv. Ska göra det så trevligt som möjligt för att inte strykning och tvätt-görat ska vara så himla tråkigt...

Tvättstugan skall få bli groventré och smutstvätt-förvaring. Vi har hästar och därmed massor med kläder och skor. Behöver därför ha fler väggar att hänga "smutsiga" kläder på. Så väggen där städskåpet står idag skall få en massa krokar istället. I ena hörnet skall smutstvätten vara. Tänkte ordna med ett nedkast från övervåningen. :)

Ang. takkupa/fönster. Vi valde inte något av detta. Kommer heller inte sätta in takfönster utan det kommer vara helt fönsterfritt i "allrummet" där uppe. Dock kommer vi sätta lågenergi halogen eller led i taket som ger dagsljus till billig driftskostnad. Har inga bra erfarenheter av takfönster och kupan hade vi inte råd med (trodde vi) så vi har ingen sådan. Förhoppningsvis blir det bra ändå. Det märker vi när det är klart. :)

Och förresten, övervåningen _måste_ ni inte göra iordning. Be dem lägga ut all isolering på golven så det är välioslerat och glöm övervåningen tills ni känner att ni behöver den. Eller säljer huset och får lite mer för det eftersom huset kan bli 80kvm större. :) Förvaringsutrymmen är det _ont_ om i huset så det är dumt att välja bort den helt tycker jag.
 
Intressant läsning med bra ideér!

Vi behöver dock övervåningen som jag ser det, vi har 1 grabb på 2 år nu samt en till på ingång........:)
 
Sitter just nu och tittar på fuskbyggarna på TV4:S. Kan ju bara säga att när man jämför smålandsvillan med klantarna som bygger andra hus får jag väl ändå säga att på det stora hela är smålandsvillan en säker och bra husleverantör. Vi hade lite otur med markarbetena som blev betydligt dyrare än kalkylerat och har fortfarande vissa problem med att få smålandsvillan att lägga takpannorna på plats (ganska irriterande småfel som lätt skulle kunna åtgärdats om de haft lite mer servicekänsla:@) men huskonstruktion och isolering mm. är ju precis som det ska vara. Prismässigt tycker jag huset är värt pengarna. Inte mycket dyrare än ett befintligt hus från 50-60-talet som då oftast kräver en hel del renovering.
Lycka till med husbyggandet!d^_^b
 
Husbyggar´n skrev:
Jättetacksamt med svar!!

Vad hamnar ert totala ca pris på då om man får fråga (bara hus o grund) ? Har ni gjort övervåning själva eller genom SMV försorg?
Hus och grund. Ja du. Med vatten/avlopp och de andra fasta kostnaderna så ligger det väl på ca 2.5mkr.

Övervåningen fixade samma snickarfirma som satte upp huset fast vi tog egen kontakt med dem. Det blir billigare. ;)
 
jag blir lite fundersam över priset.

Villa Nybro kostar runt 1,4 miljoner enligt SMV hemsida. Hur kommer man uppe i 2,4?
Anslutnings kostnader är typ 150k. vad är dem andra fasta kostnader?
 
TomW skrev:
jag blir lite fundersam över priset.

Villa Nybro kostar runt 1,4 miljoner enligt SMV hemsida. Hur kommer man uppe i 2,4?
Anslutnings kostnader är typ 150k. vad är dem andra fasta kostnader?
Tja.. Grunden+markarbetet 324000kr + dryga 15000 för förarbetet till grunden. VA 120kkr, elanslutning 18000, diverse kommunala avgifter 30 000kr, takkupan ca 65000, kakel/klinker+golvvärme badrum 70 000kr (om jag kommer ihåg rätt), övervåning 270000kr. Exklusive övervåningen blir det ca 2.2mkr då. ;) På en höft.
 
Hej Orstigsnybro...

Vi funderar på Nybro, och är lite frågande till Driftskostnaden.
SMV utlovar årlig total kostnad på 20 000 kr. Stämmer verkligen detta?
Låter sjukt lågt med tanke på att vi i vår villa idag bränner c:a 12000 bara i hushållsel. Väljer man klinker både uppe och nere som vi tänkt så är det ju elgolvärme där.. Jag har elgorvvärme idag i badrum, och tvättstuga, och upplever att det drar en hel del..

Tacksam för svar

Mvh
Peter
 
Peter Vgd skrev:
Hej Orstigsnybro...

Vi funderar på Nybro, och är lite frågande till Driftskostnaden.
SMV utlovar årlig total kostnad på 20 000 kr. Stämmer verkligen detta?
Låter sjukt lågt med tanke på att vi i vår villa idag bränner c:a 12000 bara i hushållsel. Väljer man klinker både uppe och nere som vi tänkt så är det ju elgolvärme där.. Jag har elgorvvärme idag i badrum, och tvättstuga, och upplever att det drar en hel del..

Tacksam för svar

Mvh
Peter
Hej!

I år stämmer det inte. Elräkning för 2 mån ~8kkr... Men om vintrarna är milda och huset är tätt stämmer det nog. Kusligt effektiva hus på det viset. Sen diffar det väl på några "tuss" beroende på om man kör en platt-tv med tillhörande apparater både uppe och nere, ett par datorer, mikron, tvätt- och diskmaskin, torkskåp/tumlare ofta eller sällan eller ... ja du fattar. ;)

Man ska nog i alla fall räkna med att driften blir lite högre än vad säljare uppskattar den till. ;)
 
Hej!

Tack för svar om driftkosstn :)

Någon som har koll på om det går att pruta på SMV? Jag har tittat på Nybro, och vi har kommit fram till en kostnad på 2,6 exkl tomt. Det är en hel del extratillval såsom dubbelgarage och inredd övervåning. 1% är ju 26 000, så bara 2-3 % blir ju en del pengar. Någon som vet? Eller skall man istället försöka få med något tillval extra utan kostn?

Tacksam för svar

Nvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.