Jaha, nu har det visat sig att det ligger lösa elkablar i innertaket på nedervåningen.
Och byggaren, han så orsakat alla dessa fel vill vara den som tar ner taket.
Måste vi tillåta detta?
Har han inte förbrukat sin rätt att få en chans att åtgärda fel då han utsatte oss och vårt hus för fara?
Mvh
Isabel
 
Hej du!

Det lät inte roligt det där!

"20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för
näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom
tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet......." /KTJL

Tror att du kan hävda att han har utsatt er för fara etc. och att du vill häva avtalet!

Förhoppningsvis har du inte betalt hela summan än, då tar du in en elektriker som får åtgärda alla fel, sen drar du av summan elektrikern fakturerar från den ursprungliga klåparens (entreprenörens) pengar!

MVH!
 
Isabel>Ett litet råd är att du pratar lite med en advokat innan det här förstör för mycket.
Gissar att denne precis som jag råder dig till att göra en anmälan till elsäkerhetsverket och troligen även en polisanmälan om brott mot starkströmsföreskrifterna.

Med sådant i bakfickan så kan du nog, med en advokat bredvid, neka idioten tillträde till er fastighet.

Givetvis skall du kräva skadestånd mm.

Kan bara beklaga situationen men jag tror inte det bästa för dig och din familj är att försöka reda ut detta enbart med hjälp av forumet här så mitt råd är att du snarast tar hjälp av kompetent personal.
Inget illa menat alls och detta är vad jag hade rekommenderat mina närmaste vänner med.

Ett råd är dock att se till att han anmäls, regelverket är kristallklart rörande behörighet och det finns inget som heter behörighet i princip eller att han bara inte anmält det. Antingen har han behörighet ABL eller så har han det inte och det kan du enkalt kolla själv med elsäkerhetsverket på hans personnummer. Skall han göra alla installationer i en villa så skall han ha ABL och inget annat.

Som jag ser det så skall han givetvis inte få lov att undanröja bevis från sin brottsliga verksamhet och det är väl därför han vill in och riva undertaket.

Det här går väl förresten utanför konsumenttjänstlagen med om han inte har behörighet och det är därför man bör prata med en advokat då rätt mycket kan komma att ändras.

/Kent
 
Kan bara hålla med.
Är det samma byggare som du talat om i en annan tråd, alltså han som inte hade behörighet, så får han ju överhuvudtaget inte åtgärda det. Han får inte pilla på elen i ert hus.

Sedan kan jag tänka mig att han sagt att han inte tänker göra det själv utan i sin tur ta dit en behörig elektriker. Men jag tror (med betoning på tror) att du kan slippa ha dit honom i alla fall, i synnerhet om du polisanmäler honom precis som redan nämnts. För det faktum att han bevisligen inte vet vilka regler och lagar som gäller tror (med betoning på tror) jag definitivt kan vara just ett sådant "särskilt skäl". Finns en polisanmälan lär det definitivt vara stopp, eftersom det inte är ett orimligt krav att man nekar en misstänkt att på egen hand undanröja ev. bevisning.

Du har väl antagligen fått några skriftliga utlåtanden från elbesiktningen. Dessa papper från oberoende part borde vara "bevis" nog för att styrka att denna person inte kan elbiten, och borde ge dig de "särskilda skäl" som krävs att neka honom tillträde till husets el.

Men nu är jag ute på svag is, i alla fall för min kompetens. Skaffa en jurist/advokat som kan sådana bitar. De tusenlappar det kostar är det absolut värt.
 
Redigerat:
Hej!
Tack för svaren!
Vi har en advokat men hon är just nu på semester och är åter nästa vecka och byggaren vill komma in på en gång därför frågade jag här.
Återförsäljaren ringer och försöker övertala oss att låta byggaren komma in och tycker att vi är barnsliga som vill ha in andra hantverkare.

Igår gjorde vi en polisanmälan.
 
Isabel76 skrev:
Hej!
Tack för svaren!
Vi har en advokat men hon är just nu på semester och är åter nästa vecka och byggaren vill komma in på en gång därför frågade jag här.
Återförsäljaren ringer och försöker övertala oss att låta byggaren komma in och tycker att vi är barnsliga som vill ha in andra hantverkare.

Igår gjorde vi en polisanmälan.
Som jag ser det är det inte frågan om att vara barnslig. Byggaren har ju bevisligen inte behörighet att göra jobbet. Räcker det inte med att han överträtt sina befogenheter en gång, och dessutom visat att han inte bara saknar behörighet utan också kunskapen om hur man gör eljobb (med tanke på besiktningarna) ?
Menar återförsäljaren att du bör tillåta honom att begå lagbrott en gång till (om man spetsar till det lite) ?

Luktar lite som att fler vill försöka sopa igen spår efter sig. Var det inte just återförsäljaren som rekommenderade denne byggare, eller minns jag fel ?
 
Isabel>Svara att du vill ha besked från din advokat innan du släpper in honom i huset.
Det borde räcka.

Är er advokat på ett kontor med fler än henne så borde de kunna ge besked och biträda er om saker brådskar.

Oavsett vilket så hade jag inte släppt in honom i huset, inte under några omständigheter och blir han för besvärlig så ring polisen.

Håller med IngPer om att det finns en del risk att man vill sopa igen spåren efter sig. Det kan knappast vara barnsligt att vägra släppa in någon som troligen begått brott och kan göra det igen.

/Kent
 
Hemmakatten
Tycker du fått goda råd av både snickarboden och ingper. Håller med.
 
Njaa. byggaren gör ju inget olagligt om han river ett gipstak, och monterar upp det igen när en riktig eletriker dragit om elen i taket.
 
hempularen skrev:
Njaa. byggaren gör ju inget olagligt om han river ett gipstak, och monterar upp det igen när en riktig eletriker dragit om elen i taket.
Nej, helt rätt. Teoretiskt gör han inte det - en ev. olaglighet ligger ju inte i att riva undertaket..

Men hans agerande hittills visar (vilket TS dessutom har papper på) att han inte vet var gränsen går för vad han får och inte får göra. Också visar besiktningen att han - även oavsett om han hade papper på att han fick eller inte - inte ens har nödig kännedom och respekt för hur el skall göras.

Mot denna bakgrund är det ytterst rimligt att tro att byggaren inte är kapabel att avgöra när den behörige elektrikern skall ta vid och vad han får göra själv. Han vet ju bevisligen inte ens vad det innebär att vara "behörig".
Denna person är alltså ytterst olämplig att hålla i åtgärdandet, även om han så bara skulle agera arbetsledare. I alla fall min åsikt.
 
Det är väl ingen ko på isen, låt advokaten komma hem först och håll byggaren borta till nästa vecka.

Det är inte behöghetskrävande att riva och sätta upp gipstak, men någon fler måste vara med (elektriker) och dokumentera vad som finns bakom (det är inte så snabbt att dölja bevis) är byggaren skicklig snickare så kan han sedan återställa taket.

Har ni absolut noll förtroende så släpp inte in honom men då blir det knepigare vem som står för kostnaden för tak ner och upp.

Protte
 
Menar du att återförsäljare sa att du/ni var barnsliga om ni inte släppte in honom! Att använda ett sådant ord visar vilken nivå han befinner sig på.

Jag skulle totalvägra att släppa in honom att överhuvudtaget behöva se eländet....säg at du inte kan svara för dina handlingar om han finns i ditt hus!

Och vem säger att han bara river taket.....troligen försöker han fixa med elen samtidigt 200% säker! Skall han riva skall ha en behörig elektriker som övervakare så in inte ens snuddar vid en elsladd.

Starkt att ni gjorde polisanmälan ! Ännu en orsak till att inte släppa in karln eftersom han uppfört sig hotfullt tidigare och nu har han blvit polisanmäld av er !!

!Det här var lite egna känslomässiga argument.....men vill bara stödja dig i beslutet att inte släppa in den där karln !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.