Hej! Jag funderar på att vinkla upp solfångarna för att få bättre effekt vår och höst samt mindre effekt på högsommaren. Jag har stött på siffror på hur totalt energiuttag över året förändras med lutningen, men det är ju inte särskilt intressant. Jag vill veta förväntad variation över året.

Jag förstår att det är en mängd faktorer som måste tas med i beräkningen, men någon form av schablon skulle uppskattas! Jag laddade ned programmet Polysun, men demoversionen förflyttade mig till någonstans i Schweiz. Annars verkade programmet utmärkt.

Min input i beräkningen skulle vara 57 graders latitud, vakuumrör med heatpipe, acktank med slinga i botten.

/krilon (novis inom sol)
 
Högt uppvinklade solfångare passar bäst i det här landet, som tumregel kan man väl säga att vinkeln mot horisontalplanet skall vara samma som latituden..dvs ca 60-70 grader för att funka bäst här.. Men skillnaden mellan 90 grader och 60 grader är minimal effektivitetsmässigt sätt (Skiljer nog bara 10% eller så), och 90 grader (dvs på en vägg) har ju dessutom fördelen att snö inte blir ngt problem....
 
jag har 60 rör på sydosttak i knappt 60 gr lutning och 60 rör på sydvästvägg ngn meter fr mark. De båda panelerna sitter på en å samma samma slinga t tanken med en pump alltså.

nu på vårvinter laddar väggfångarna oväntat mkt mer än taket, trots att väggen numer delvis skyms av grannens nybyggda hus under ngn timma.
Väggfångarna laddar redan kl 10.30 nu i mars.
jag tror solens snöreflektion ger en del mer t väggen.
Sedan kan det vara så att takets tempgivare visar för låg temp vilket innebär att väggen laddar ner sol som taket egentligen samlat på sig.
Idag har solen givit 24 kwh, samma dygn har VP producerat 22 kwh värme utifrån 11 kwh fr nätet. Ett ilägg i braskamin (=ca 15 kwh) innan solen började ladda i morse och det nattsänkta huset var lite svalt. Det blir 24 / 24+11+15 = 48% fr solen detta dyng med -4 just nu och -10 i natt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.