Hej!

Håller på att sänka taket i badrummet.

Använder mej av glespanel 28x70.

Har skruvat fast "gles" runt taket mot väggarna som en ram.

Problemet är att grannen har badrum ovanför. Vågar därför inte skruva i mitten av taket. Har limmat fast vinkeljärn i mitten av taket med PL400 som jag skruvat fast "glesen" i.. Bör jag köpa stålband och dra tvärsöver "glesen" ?

Kommer detta att hålla ?

Väldigt tacksam för kommentarer..
 
Hmm förstår inte vad grannens badrum har att göra med dina skruvar?
 
Grannens Avlopp från duschen, tvättställ och wc går i mitt tak / hans golv till stammen i ett hörne.
 
B
men använd inte för långa skruvar då.
 
Behöver väl åtminstone komma in med en 30 mm plugg?
 
Det har jag missat att skriva.. taket är av betong.. och för att skruva behöver jag därför dundra på med slagborren? Detta vill jag undvika..

Tror du inte limmet håller?
 
Jag skulle nog valt att skjuta fast vinklarna med bultpistol men inte lär det skada ngt om du borrar ngt tiotal 6x30mm hål heller.

Fast visst håller limmet under förutsättning att det är väl rengjort och inte ngn gammal puts eller färg du limmar i? Men förstår inte riktigt varför du vill ha en så klen dimension på virket att du inte kan ta ngt som är självbärande om du vill undvika at fästa ngt i taket?

sled skrev:
Det har jag missat att skriva.. taket är av betong.. och för att skruva behöver jag därför dundra på med slagborren? Detta vill jag undvika..

Tror du inte limmet håller?
 
Tossegubbe skrev:
Jag skulle nog valt att skjuta fast vinklarna med bultpistol men inte lär det skada ngt om du borrar ngt tiotal 6x30mm hål heller.

Fast visst håller limmet under förutsättning att det är väl rengjort och inte ngn gammal puts eller färg du limmar i? Men förstår inte riktigt varför du vill ha en så klen dimension på virket att du inte kan ta ngt som är självbärande om du vill undvika at fästa ngt i taket?
Valde dimensionen på virket för att jag vill sänka taket så lite som möjligt.

Skruvade upp gipsen idag.. Jag testade att hänga mej i taket där det var limmat och det hände inget.. Hoppas bara att det kommer hålla så det inte börjar svikta i framtiden.

Rummet är inte speciellt stort.. Ramen som är fastskruvad runtom sitter som berget.. mellan ramen är det ca 230 cm. Har limmat fast 4 st vinkeljärn i taket med PL400 och sedan skruvat fast dessa i "glesen" Återstår väl bara att se om det håller eller inte.
 
Det håller utan tvekan då, limmet kommer att sitta fast som berget om bara det limmet sitter i sitter fast ;) men det verkar det ju göra då och å tungt är inte gipsen
 
Tossegubbe skrev:
Det håller utan tvekan då, limmet kommer att sitta fast som berget om bara det limmet sitter i sitter fast ;) men det verkar det ju göra då och å tungt är inte gipsen

Tack, det låter väldigt bra.. ;)

Kanske oroat mej lite i onödan men är inte så mycket för lim.

Tack för alla kommentarer :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.