Hur gör man vid tvättstuga och badrum?

Där har jag flytspacklat och lagt klinkers. Ska tröskeln sitta i samma höjd som parketten utanför dessa rum? I så fall behöver jag såga bort/hacka bort klinkers, fix och flytspackel eftersom den går ut i dörrhålet.

Hur har ni gjort för att det ska bli snyggt från båda håll? Bifoga gärna en bild så det blir lättare att se.
 
Tvättstuga och badrum är likamed våtrum. Tröskeln skulle varit monterad innan du la dit klinkern eftersom tätskiktet skall gå upp på tröskeln.
Från klinkerns ovankant skall man ha ca 20mm synlig och tätskiktad tröskel.
Man använder en så kallad badrumströskel vid våtrum räcker inte den till får man bygga på den ytterligare med en ekbit.
Upp med tröskeln så det blir rätt på badrumssidan klyv sedan till en tunn eklist och anpassa till parkettgolvet och sen är det bara att limma och spika dit den.
Bild har jag tyvärr ingen.
 
Det stämmer att golvet i tvättstuga och badrum skall våtrumssäkras, och isåfall måste tröskeln ligga på plats innan. Nu skriver däremot TS inte om man t.ex. gjort jobbet i en oisolerad källare och då krävs inget tätskikt

Från klinkerns ovankant skall man ha ca 20mm synlig och tätskiktad tröskel
Vet inte riktigt om detta stämmer riktigt, tätskiktet skall enligt BKR inte gå över klinkerns överkant utan avslutas i samma höjd, däröver skall mjukfog läggas. Däremot står det följande:

"Krav på förseglingens minsta höjd anges inte eftersom förseglingen inte kan gå högre upp än till färdig golvyta." samt "Tätskiktets nivå vid dörröppningen skall vara min. 20 mm över golvavloppets överkant"
 
Då har jag två val:

Det ena är att sätta tröskeln direkt på klinkern och sedan acceptera en något högre tröskel från parketten sett (med hjälp av en ekpassbit).

Det andra är att hacka bort klinker vid dörren, montera tröskel där jag vill ha den. Sedan på med nytt tätskikt och lägga ny klinker vid tröskeln.

Som tur är har jag inte lagt klinker i det stora badrummet eller i tvättstugan. Då ser jag till att sätta dit tröskeln/dörrkarmen före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.