Hej!

Är det någon som har egen erfarenhet eller har hört om någon som
har fått utslag eller klåda av eventuellt mögel i tvättmaskinen?

Utslagen sitter där kläderna skaver som mest...

Mvh
P.
 
Nej, därmot är jag själv lite allergisk mot vissa tvätt- och sköljmedel, prova att byta och minska ev dosen.
 
Det skulle förvåna mig om det är mögel. Jag tror att problemet försvinner om du byter tvättmedel.
 
...eller köper kläder som inte skaver....
 
...ett tips, eftersom vi har en son som är atopisk och därmed har "rätt" känslig hy:

Prova att köra din tvättmaskin ett par gånger i 95 grader med rent vatten (utan tvättmedel) och sedan kör du ett Skonamedel när du tvättar nästa gång. Det bör kunna ge skillnad!

Prova!

Skicka gärna PM så kan vi utbyta fler erfarenheter ifall du har lust!

Mvh

TMC
 
finns det mögel så orsakar den oftast enbart unken lukt - kör med 95 grader då och då för att koka bort möglet.
Miljövänliga tvättmedel innehåller zeoliter som inte löser sej i vatten och kan ansamlas i maskinen som grågrund för mögel. Räcker att titta i avloppet för att se den gråa geggan - resultat av zeoliter.

Tvättmedel med parfym innehåller konstiga saker och jag skulle misstänka att det är tvätt- och sköljmedel som orsakar klådan - byt tvättmedel och sluta med sköljmedel :). Vattensnåla tvättmaskiner har sina nackdelar :)
gaia
 
gaia skrev:
:). Vattensnåla tvättmaskiner har sina nackdelar :)
gaia
Japp!
De e därför knappen "extra vatten", "extra sköljning" och vad dom nu heter har tillkommit, fanns inte förr...kör med den konstant intryckt!!
 
Tyvärr är mögel i tvättmedlesfack en mycket vanlig företeelse, orsaken till att det bildas mögel är flera b.l.a överdosering, att vi tvättar i lägre temeperaturer och att tvättmedlet är miljövänligare. Det är inte ovanligt att man får allergiska problem av just möglet, man skall inte heller glömma att det är cancerogent enligt forskare på Lunds universitet.
Man måste sedan skilja på om det är en hushållsmaskin eller en maskin som står i tvättstugan. Om det är det senare fallet så är det enda säkraste sättet att införa automatisk tvättmedelsdosering detta gör man företrädesvis när man byter maskiner. Vi skall inte glömma att vi i Sverige använder 50.000 ton tvättmedel varje år, 12.500 ton är överdosering
 
  • Brf Tellusborg  Majstångsvägen 3  2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Roland, ytterligare ett problem på det området är ju att tvättmedelsfacken och närliggande delar är helt omöjliga att rengöra på ett vettigt sätt. Jag kan förvisso enkelt dra ut tvättmedelslådan, men den är ändå väldigt svår att rengöra. Facket där lådan sitter är också geggigt och det är iprincip omöjligt att komma åt.

Tillverkarna har en riktig hemläxa att göra på detta område.
 
Min åtgärdslista:
1) Rengör maskinens tvättmedelsfack.
2) Skölj ur maskinen med ett 95-program. Det dödar allt bôz som kan tänkas leva därinne...
3) Skippa sköljmedel. Jordens dummaste uppfinning.
4) Undersök vilken hårdhet vattnet har. I Sthlm är vattnet mjukt.
5) Väg en tvätt med hushållsvåg så du vet doseringen.
6) Var väldigt noga med doseringen. Överdosering gör inte tvätten renare. Det gör bara att tvättmedel blir kvar i plaggen (=kliar).
7) Har du en knapp "extra vatten" på maskinen, så välj den. Visst, det går åt mer vatten, men oddsen för att tvätten blir ordentligt ursköljd ökar.
8) Byt tvättmedel till ett oparfymerat om du fortfarande har problem efter denna åtgärdlista.
9) Kvarstår problemen. Köp en BRA tvättmaskin som verkligen kan skölja tvätten. Generellt sett brukar Cylinda och Miele toppa testerna.

Innan du springer och köper ny tvättmaskin skall du kanske även fundera på de ingående materialen i dina kläder. Kan det vara en stor mängd syntetiska material i plaggen? De kan orsaka klåda för vissa människor.
 
Redigerat:
Roland Johansson skrev:
Tyvärr är mögel i tvättmedlesfack en mycket vanlig företeelse, orsaken till att det bildas mögel är flera b.l.a överdosering, att vi tvättar i lägre temeperaturer och att tvättmedlet är miljövänligare
håller inte med ang. mögel i tvättmedelfacket.
Överdosering - även om man lyckas överdosera tvättmedel så ska den sköljas rent ur facket.
Lägre tvätttemperatur - facket sköljs alltid med kall vatten så temphöjning hjälper ej

Tvättmedel kan inte kalas miljövänlig när den förpestar livet för många överkänsliga. Vi människor har rätt till en trygg och säker miljö att vistas i.

Håller med MathiasS att facken är för krångliga att hålla rent. Vassa kanter skarpa vinklar och alla små skrymslen .....
Nästa konstruktions missfoster är golvbrunnar. Tandborstar och tandpetare är ibland det enda verktyg om man vill få dom rena. Att man bara står ut med det år efter år .... man ska ha en kvinnans tålamod.
Golvbrunnsil har många hål men ingen av dom passar för att lyfta den med ett finger. Det skulle ju vara för enkelt :(. Nu har jag använt skruvmejsel, spik, penna, hårklämma och jag vet inte vad för att lyfta en sil. Hade det räckt med en finger så kanske skulle man se till och rengöra eländet oftare?
För... e designade brunsilar
 
H
Blev själv rekomenderad av en servicekille från Cylinda att använda Ocean tvättmedel utan parfym. Har kört detta i 3 år och inga som helst problem. Han sa t.o.m. att Ocean är det BÄSTA som finns just nu på marknaden, träffade honom igen för några veckor sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.