Behöver bygga på murstocken 8-9cm, kan jag använda lecablock till detta, ska sedan putsas med gipsputs.
Murstocken kommer användas med en kamin.
 
Ingen som vet?
 
jag instalerade en kamin i höstas som krävde brandsäker vägg som min murstock inte täckte upp helt, så jag tog ner en väggbit ca 25 cm som jag sedan murade upp med leca (9cm) sedan putsade jag det.
jag murade lecan 15 mm innanför den befintliga murstocken så när det va putsat så ligger de lika.
sotaren godkände det hela
 
ok då borde det vara ok, om min sotare tycker likadant.
Förresten hur kan murstocken inte vara brandsäker?
 
msvensson skrev:
ok då borde det vara ok, om min sotare tycker likadant.
Vad är anledningen till att du behöver bygga på murstocken? Är det av estetiska själ eller brandskyddstekniska? Är murstocken tät i övrigt och du inte har någon anliggande trä så borde det inte vara några problem att bygga vidare. Om du ska renovera en dålig skorsten, skulle inte jag i första hand välja lecablock.

Förresten hur kan murstocken inte vara brandsäker?
Vad menar du? Den är ju knappast brännbar i sig, om det är det du menar. Men det finns väl många fel som en skorsten kan vara behäftade med, som vid eldning leder till brandrisker.
 
Inget fel på skorstenen även om jag kommer slamma den på insidan ändå, görs enbart av estetiska skäl för att hamna i samma nivå som den nu tilläggsisolerade väggen.
Lättbetongblock är ju också en variant men väger mer.
 
för min del va det så att murstocken va för smal till min kamin ang bredden på brandsäker vägg
 
Hade en murare på besök i helgen och var inga problem att använda leca vilket han också rekomenderade. Lättbetong typ Siporex funkar också men är dyrare men enklare att arbeta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.