jonteman skrev:
Ingper, du som jobbar med utveckling inom området, vad anser du om säkerheten på radioöverföringen när systemen går mot att köra 2-vägs radio? Att enhet och huvudenheten pratar åt båda hållen.
Tvåvägs är ju givetvis bättre, för då kan sensorn göra ett nytt försök direkt om den inte fick kvittens från basenheten. Och förhoppningsvis går det igenom då, eftersom de flesta (oavsiktliga) störningar är av kortvarig natur.

Det är dock något dyrare, även om skillnaden på komponentkostnadsnivå börjar bli liten. Tvåvägs ger dock inte självklart en bättre funktion i alla lägen. Basenheten kan inte larma för tappad kommunikation direkt i alla fall, och sensorn kan inte sända alltför flitigt om inte batteriet skall ta slut snabbt. Tvåvägskommunikationen är dessutom oftast bara öppen som tvåvägs just efter att sensorn sänt. Det är nämligen radiomottagaren som blir den dominerande strömförbrukaren om den skall stå och lyssna, så mottagaren har knappast sensorn på mer än då den förväntar sig något. t ex en kvittens direkt efter sin egna sändning. Basenheten är ju däremot oftast försörjd av lite rejälare grejor.

Det finns dock många "knep" att strömspara/cykla mottagningen, så ta det jag skriver ovan mer principiellt och inte som ristat i sten....
 
Redigerat:
En sak som vi skall komma ihåg, SBSC Ägs av SSF och SBF.
Men eftersom den som skapar kraven inte kan vara den som testar kraven så har man startat SBSC. Klarad prdukt märks av SSF
En certifiering har till uppgift att säkerställa att en produkt når upp till en miniminivå. varken mer eller mindre.
I testningen av Larmklass R (R som för övrigt står för Reducerad) så har man haft Larmklass 1 som förlaga men delar som har med manupilering av fysiska trådar mm är utelämnad. Det var tal i början att man skulle godkänna i larmklass 1 men sverige (Tack och lov) har en mycket högre säkerhetsstandard än övriga europa (som på många ställen är ett stort skämt)
Dessutom så är reglerna sånna att är produkten CE-märkt är den också godkänd att sälja. SSF-märkning är frivillig. Den är inte tvingande att göra om det inte finns en kravställare (I många fall försäkringsbolagen)
nackdelen med många trådlösa larm av "Dörrknackartyp" är att den som har kunskap kan störa ut dessa enkelt. Eftersom dessa numera enbart har GSM som även säljs som det "Säkra" alternativet till det "Osäkra" telenätet.
Säger en sak bara Nyår, där har man ca 30 min på sig runt tolvslaget då sveriges samtliga GSM-nät går på knä.

Finns bara EN larmöverföring som är 99% säker och det är Mulicom. dubbelriktad övervakad överföring.
 
Nä gott folk. Det blir kabelburet larm i mitt hus :D

Jag och en kompis gjorde ett test där vi satte upp en dataöverföring på 433.920 Mhz en kortare stund. Rundstrålande antenn med 10dB förstärkning och mata 40 watt..

Resultatet.. en överförd bild i megaformat och ett antal billarm som löste på köpcentrat 2.5km härifrån när bilägarna tröttnade på att fjärren inte funka och låste upp med nyckel :rolleyes:
 
Och hur vet inbrottstjuven att man har trådat eller trådlöst larm innan de är inne och det tjuter?
 
Han har kanske ringt på och försökt sälja kokosbollar eller nåt innan och sett vad det sitter för larm. Eller rentav ser på larmdekalerna varifrån de kommer.
 
Skulle rekomendera trådbundet..Trådlöst skulle jag aldrig välja
 
Trådbundet. Absolut!

Och har man inte möjlighet att dra rör i väggarna så kan man ju få snubbeltråd samtidigt!
 
Man kan använda klammer pistol så man kan lägga fog över så syns inte kabeln. Är faktiskt inte omöjligt att dölja kablaget utan att lägga rör i väggarna om man har fantasi. Man kan dölja kabel bakom lister etc.
 
En sak som är lite tragiskt i detta sammanhang är just det faktum att det dräller ner erbjudanden om sådana här larm i brevlådan. Vi har fått säkerligen tio stycken senaste halvåret, men som så många av er så lägger jag min energi på trådbundet larm:) Dock så är det otroligt vanligt när man hör vänner/kollegor prata om hur billgt de fick larmet i samband med förnyelse av elavtal eller liknande. Tyvärr så har de ingen aning om hur de fungerar mer än att de har lite deckare och en central.." Den var dessutomsnyggt designad.." ;-)

Nej jag köper hellre en rejäl hund som vaktar min gård då jag inte är hemma :)

PS: Roligt att läsa de tekniska bitarna och källhänvisningar i tråden, bra nivå på argumenteringen! Man kan lära sig mycket :)
 
Tycker inte man ska glömma bort att trådlösa larm @868MHz är avsevärt bättre än dem från "billiga" märken som ofta går i 433MHz.
Nånstans är det faktiskt skillnad på trådlösa larm och trådlösa larm om jag säger så.
Sen är trådlöst alltid trådlöst...
 
Detta är fasen den bästa tråd jag läst på länge :). Min intuition har länge sagt mig att inte skaffa trådlöst larm av just det som beskrivits ovan, så ska det beställas trådat larm!
 
Tycker faktiskt att det är ganska konstigt att vissa kan sälja "larm" då man kommer hem till folk och larmcentralen med inbyggd manöverpanel och siren sitter precis innanför dörren med enbart gips skruv.
Det är bara att öppna dörren och rycka bort det från väggen så är larmet ur funktion. När det dessutom är stickpropp i ett eluttag precis bredvid gör det inte saken bättre.. Snacka om falsk säkerhet..
Sen är ju alltid ett larm bättre än inget larm.
Jag har ändå jobbat med detta i 11 år så lite koll har man väl.
Tycker man skall välja trådbundet då det går att dölja kablaget om man bara vill.
Lägg kabel vid sockeln eller taklisten med en klammerpistol och sen lägga latexfog på den för att den måla över kabeln= snyggt
Har man lite koll på vad man gör så blir det kanon och kan man inte så anlita någon som kan.
Hur gör man hemma om man vill ha el dragen ordentligt?? Man ringer en elektriker. Om man vill ha rör dragna ringer man oftast en rör mokare. Varför inte kontakta en larm firma när man vill ha larm monterat? och inte köpa något på postorder från usa eller liknande.
 
Det finns ju ändå folk som inte är larm installatörer som kan installera larm och kan dra el eller vara rörmokare och är duktiga på det.. Sen finns det firmor som inte är seriösa och "blåser folk" se bara på fuskbyggarna..
Lycka till med vad ni än väljer för lösning.
 
wuditlooklike skrev:
Tycker man skall välja trådbundet då det går att dölja kablaget om man bara vill.
Oftast behöver man inte ens dölja kablaget. Folk bara TROR att det kommer att synas.

Men ta en titt nästa gång du är hemma hos nån annan. Det finns mycket mer kablar än man normalt lägger märke till.

(Jag har jobbat både som telemontör och larminstallatör.)
 
Tror knappast det finns någon inbrottstjuv som försöker störa ut ett larm på en vanlig villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.