Slippa golfare är väll inget dumt :D




Förlåt jag kunde inte låta bli ;)
 
Jag förstår hur tråkigt det måste kännas men tyvärr är det så att grannens mark är just grannens mark. Tråkigt men så är det.


Har en kompis som råkade ut för en liknande sak. Några månader efter inflytt så kom beskedet att mot deras utsikt skulle det byggas fler hus. Orörd mark sedan urminnestider. Nu har de lärt sig att så är verkligheten.

Enda sättet att undvika detta är att äga all mark runt ditt hus så inget kan påverka din utsikt.

En fråga. Om du skulle vilja bygga ett garage på din tomt och grannen 50m längre bort tycker det förstör hans utsikt skulle du låta bli att bygga då?
 
Ec1 skrev:
Spelar ingenroll, TS äger inte tomten, man måste ta in i beräkningarna när man köper tomter/hus att miljön kan förändras på ANDRAS mark.
Självklart, menade mest att alternativet att göra marken sin egen kanske inte ens var möjligt. Själv bygger jag också precis jämte en golfbana, men jag har golfbanan i sig som närmsta granne så den utsikten lär inte försvinna....
 
Säg inte det henrikj... Golfklubben kan få dåliga finanser och sälja av mark för bostadsändamål, kommunen kan vilja få in fler bostäder och kommer med ett erbjudande golfklubben inte kan motså, vägverket kommer på att de måste bygga en ny ringled tvärs över golfbanan, osv...
 
b8q skrev:
Säg inte det henrikj... Golfklubben kan få dåliga finanser och sälja av mark för bostadsändamål, kommunen kan vilja få in fler bostäder och kommer med ett erbjudande golfklubben inte kan motså, vägverket kommer på att de måste bygga en ny ringled tvärs över golfbanan, osv...
Hade du vetat hur det ser ut i det området du uttalat dig om hade du kanske kunna haft rätt i teorin ;=)....

Enda chansen är att golfbanan läggs ner....och visst, det kan hända, det kan det.

Men nog med stickspår....tillbaka till ursprungstråden....
 
Jag har sabbat i princip all sjöutsikt för grannarna.
den värst drabbade sa en gång att visst var utsikten bättre innan ni byggde men jag får skylla mig själv, jag hade ju kunnat köpa er tomt när den var till salu.

Vad finns det för argument att grannen inte ska få bygga på sin tomt?
 
Visst får man acceptera att granntomtar bebyggs men om samtidigt får man väl hoppas att man får ge lite input. (var, hur osv).

Om man var på plats först är det väl inte orimligt att man kan påverka tex placeringen.

/ATW
 
Hej.
Beroende på omständigheterna vid ert köp kan en möjlighet finnas att få lite "plåster på såren" genom att yrka ett prisavdrag från den som sålde fastigheten till er om denne visste att det nu aktuella bygget var på gång eftersom utsikten var viktig för ert köp.
 
Lika lite som ni kan förfoga över grannfastigheter kan grannar förfoga över eran...
Dessvärre används detta av skickliga säljare som först bygger fastigheter i attraktiva lägen och sedan bygger för dessa.

Det enda som ni kan påtala i detta fallet är förutom generell olägenhet som aldrig beaktas..är att ni kan föra talan mot säljaren om ni kan bevisa att denne har haft vetskap om planerna med grannfastigheterna(svårt bevisläge!).
Om ni lyckas med detta så kan ni få köpet att återgå och missar då ev värdestegring nedlagda kostnader etc..rättegångskostnader.
Den enda framkomliga vägen gäller för rika personer som kan köpa den andra fastigheten rita om byggnader och sedan sälja denna eller flytta in själva och sälja ursprungsfastigheten.

Som sagt gilla läget eller flytta är mitt trista besked!


Ni skulle inte gilla om kommunen tvingade er att riva bort delar av ert hus för att det skymmer någon annan eller?:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.