När snön rasade från taket så tog den med sig en ventilationshuv. Det var brådis att laga innan det började snöa in, så jag skarvade med en bit markrör som passade rätt bra inuti den räfflade lättmetallslangen som gick till huven. Sedan tryckte jag bara dit det igen och skruvade fast huven igen. Tätade de gamla skruvhålen med byggsilikon. Isoleringen som gick runt slangen och ända upp till toppen i huven slets ju rakt av när huven åkte och nu så är den ju bara ihoptryckt. Det kan vara en smal glipa i isoleringen just ovanför takgenomföringen.
Borde jag låta en vent-kille fixa detta permanent eller är det inte så noga?
 
Om vi bortser från att det kan läcka in vatten pga regn och väder.
Så är förmodligen röret isolerat för att det inte ska bilda kondens.
Saknas det då isolering blir ju följden att du kan få kondens läckage in på vinden.
 
Huven sitter monterad omlott med takpannorna precis som den satt innan, så där läcker inget vatten in. Frågan är om den lilla glipan, kanske ett par mm, räcker för att det exponerade röret skall bli så blött att det droppar in. Kondensen skall ju rinna förbi isoleringen som är ett par cm tjock.
Absorberar vent-isolering vätska?
 
tihimas skrev:
Frågan är om den lilla glipan, kanske ett par mm, räcker för att det exponerade röret skall bli så blött att det droppar in. Kondensen skall ju rinna förbi isoleringen som är ett par cm tjock.
Absorberar vent-isolering vätska?
Om kallt möter varmt kommer det bli kondens,går tyvärr inte bryta mot den naturlagen. :D
Men håll lite koll på det istället. Gå upp och kolla när ventilationen är igång en kall dag/natt och kolla om det fuktar.Det märks ju rätt fort.
 
Bökigt. Jag har ju skruvat fast huven och det går inte att titta in under den utan att skruva loss den och lossa takpannor. Jag är nyfiken på hur mycket en erfaren vent-hantverkare skulle ge för min provisoriska lagning.
 
Jag tänkte väl mer att du går upp på vinden och kollar om du får kondens dropp där.
Det eventuella kondens vattnet kommer ju rinna neråt.
Men vinden kanske är svårtillgänglig med?
 
Vinden kommer att vara otillgänglig om en vecka. Då är det fullt med isolering där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.