Hej!

Har planer på att göra om grabbens lekrum till bio/spelrum, köpte färg och lite prylar igår. Har under dagen tagit ner så mycket lös tapet jag kan, samt spacklat och slipat. Testade att måla en halv vägg(för jag misstänkte att det skulle jävlas) och nu efter en timmes torktid är det rätt gott med bubblor... q(;^;)p, både stora och små, samt avlånga och korta, alla jävla former man kan tänka sig faktiskt :D

Frågan är först och främst, kommer det att lägga sig om ytterligare en timme eller två, eller imorgon?

Om inte, så är min plan B att sätta upp gipsskivor runtom, samt även i taket då.
Huset/väggarna är lättbetong, taket är också troligen lättbetong, otroligt "mjukt" i materialet, särskilt det i taket.

Hur fäster jag nya gipsskivor på bästa sätt och med vad?
Min förhoppning är att någon svarar spikpistol eller dylikt...något som går snabbt med andra ord. Jag har inga sådana prylar alls, men det går ju att köpa isåfall.

Ska inte hänga något värre tungt på väggarna, en ramspänd projektorduk och i taket kommer en projektor att sitta.(Den är iofs inte direkt lätt...)

En sak till, gipsskivorna, kan dessa köpas av byggmax? Eller är det av dålig kvalisort?

Tack!
 
Redigerat:
Hej !

Plan C kan vara att måla väggarna med oljefärg för att få bort bubblorna.. efter det målar du som vanligt med vattenbaseradfärg.

Dock luktar det väldigt mycket.

Skruvautomat kan användas för uppsättning av gips. Har en av märket makita som jag är nöjd med.


Har du en vanlig skruvdragare kan du köpa en bitshållare med fjäder. Du ställer in djupet på hållaren och sedan är det bara att skruva.

Jag hade köpt gipsskivorna på byggmax, dom har en renoveringsgipsskiva som inte bygger så mycket.

Ska du fästa tunga grejer går du bara igenom gipsen och in i lättbetongen med plugg.

Projektorduk.. Kanske passa på att banka upp några 45:surprised:r för att kunna bygga in högtalare ? eller glespanel för att dölja eventuella sladdar?

 
Tack för input, sled.

Är inte så haj på detta med bygg.
Renoveringsskivan är mycket dyrare, jag hade tänkt köpa den "vanliga" 13x1200x2400 skivan. Duger inte den för väggar och taket?

Sen kommer frågan... jag måste bredspackla hela väggen och taket, låta det torka och sen slipa. Och sen måla. Eller går det att måla direkt på?

Vilka skruv fäster i mina väggar och tak? Bara köra upp en skruv i det där taket känns lite osäkert måste jag säga...
 
Jag hade skippat gips om väggarna är släta annars. Bubblar det sig så ta bort tapeten. Alt låt den sätta sig när du målat med oljefärg. Sedan spacköla ch fixak. Bubblar de igen så bara gör om det.
 
Det är ju inte bara bubblorna som stör mig, det är ju även tapetskarvar här och där som syns rätt tydligt.
Jag har använt mycket färg, inget snålande.

Taket kommer vara svart med en ljusare brytning på väggarna. Det är som sagt ett biorum, kanske kan man leva med att det ser förjävligt ut? Eller inte... jag röstar på inte.
Men måste man behandla gipsskivorna(spackla/slipa) innan jag kan måla, så lutar det helt klart åt oljefärgen isåfall.
 
Falcen skrev:
Det är ju inte bara bubblorna som stör mig, det är ju även tapetskarvar här och där som syns rätt tydligt.
Jag har använt mycket färg, inget snålande.

Taket kommer vara svart med en ljusare brytning på väggarna. Det är som sagt ett biorum, kanske kan man leva med att det ser förjävligt ut? Eller inte... jag röstar på inte.
Men måste man behandla gipsskivorna(spackla/slipa) innan jag kan måla, så lutar det helt klart åt oljefärgen isåfall.
Gips måste skarv spacklas minst 2 gånger...

Grunda med olje färg eller ta bort all tapet. Bredspackla sedan väggarna...

Tar lite längre tid men blir billigare och bra.
 
Spackla skarvarna efter du rivit/slipat dem. Oavsett vilket kommer du inte ifrån att spackla om du vill ha en sjyst yta.
 
Det är inte det att jag inte har spacklat, för det har jag gjort. Dock har jag inte spacklat alla satans skarvar. :)

Jag får ta detta för vad det är, en lärorik period för mig.

Tack för all input.
 
Ett annat alternativ är att du använder en "återställare" det är som en tjockare väv som du limmar på väggen. Den tar bort ojämnheter och ger dej en slät yta.


Personligen hade jag försökt få bort så mycket jag kunde av tapeten. Efter du fått bort det värsta kan du gå med en sprayflaska med vatten och spruta på väggen... ta lite kaffe och gå sedan på väggen med en spackel.. då brukar man få bort lite mer.

Verkar väggen bra? Inte? kör på med oljefärg

Sedan hade jag spacklat upp ojämnheter, slipat och satt på en armeringsväv över hela rasket.. tak och väggar. Har dock en liten förkärlek till armeringsväv så detta är inte nödvändigt.

Gips är dock ingen dålig idé.. Prata med någon som säljer skruv.. Finns kanske skruvar man kan använda direkt i lättbetong.. om inte.. lägg några strängar PL400 (lim) och spikplugg? Bökigt bara att bära alla gipsskivor.. kanske har du bärhjälp? annars om rummet är stort kan det vara ett alternativ att hyra en "gipslyft" när du monterar gipsen i taket. Dock ser jag detta som mycket jobb bara för att få en fin finish. Ska du använda gips passa i så fall på att kanske sänka taket för spottar? själv la jag in LED strip med plexiglas framför när jag sänkte taket.

hehe om man sammanfattar det hela.. Vill du bara få en fin finish satsa på att fixa dina befintliga väggar.. Har / får du idéer om att sänka tak, bygga in högtalare etc samt kanske skaffa nya eluttag.. satsa på att bygga ut och montera gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.